Device 6

Recension - IOS - mån 21 oktober 2013, kl 08.11

Släppdatum: 2013-10-17    Genre: Pussel
Utvecklare: Simogo    Åldersgräns:

"Ännu ett skickligt hantverk från Sveriges hetaste spelutvecklare just nu!"

Anna är förvirrad. När hon vaknar upp vet hon inte var hon befinner sig. Det här är inte hennes lägenhet. Underlig musik ljuder. En fyr tornar upp i horisonten när hon kikar ut i rummets fönster. Kan det vara en herrgård, kanske ett slott? Vad är det egentligen som har hänt?

Simogo fortsätter att återuppfinna hur bärbart spelande kan vara. Med Year Walk kombinerade man folktro, peka-och-klicka och finurligt berättande. Nu tar de berättandet till nya nivåer med Device 6. De lyckas med konststycket att faktiskt skapa något helt eget, något unikt. Det finns influenser av gammalt textäventyr men att försöka att genre-bestämma Device 6 är att förenkla det en aning.

Spelet är uppbyggt som en interaktiv textnovell. Men texten slingrar sig runt på skärmen och det gäller och vrida och vända på IOS-enheten för att följa de riktningar dit texten tar vägen. Det låter fumligt och krystat men känns självklart under spelets gång. I huvudsak går det ut på att läsa, samla ledtrådar och lösa pussel. Problemlösningen är logisk och smart designad. Men se upp! Det krävs verkligen att man tänker till. Jag växlade ständigt mellan min antecknings-app och spelet för att skriva ner saker jag kunde ha nytta av. Flera av pusslen kräver det. Om du inte är begåvad med fotografiskt minne, det vill säga.

Det är visserligen texttungt men blandar också bilder och ljudklipp för att föra handlingen framåt. Simogo har hämtat influenser från gamla spion-thrillers, både sett till den minimalistiska designen, men också musiken och stämningen som förmedlas. Det är oerhört smakfullt och elegant presenterat. Men det som imponerar mest är hur spelet är konstruerat, hur narrativet hänger ihop med pusslen och Annas framsteg.

Den lilla svenska studion fortsätter att övertyga. Jag kan inte annat än att applådera deras framfart på den portabla spelmarknaden. De vågar gå sin egen väg, göra sin egen grej. Det är modigt, kompromisslöst och alltid med stor fingertoppskänsla. Jag håller inte Device 6 lika högt som deras senaste verk, Year Walk, men det handlar mer om en personlig preferens än något annat. Device 6 är ett magnifikt litet spel och en upplevelse som är lika säregen som briljant.