Diablo III: Reaper of Souls

Recension - PC - tis 8 april 2014, kl 09.36

Släppdatum: 2014-03-25    Genre: Rollspel
Utvecklare: Blizzard Entertainment    Åldersgräns: 16+

Betyg: 5/5
"Som Diablo III-anhängare kunde jag inte önskat mig en bättre expansion!"

Jag har längtat väldigt mycket efter denna expansion, men jag kan ju inte påstå att jag var utsvulten när den väl anlände. Mitt Diablo III-sug har jag nämligen stillat rikligt under de senaste månaderna och i och med patch 2.0, som anlände månaden innan expansionssläppet, hann jag aldrig längta. Skönt, ty den väntan hade varit olidlig. Jag har nu under två veckors tid utforskat alla aspekter av Reaper of Souls och kan tryggt konstatera att Blizzard inte missat en endaste detalj. Expansionen är i det närmaste perfekt och kommer att öka livslängden på spelet med minst lika lång tid som Lord of Destruction gjorde för Diablo II. Själv förutspår jag att Diablo III kommer att inta platsen som det spel jag spelat mest någonsin.

Som vanligt när det gäller Blizzard så sparas det inte på krutet i introsekvensen och den är till Reaper of Souls utsökt magnifik och lägger snabbt upp premisserna för expansionen. Efter man dödat Diablo förs, under ledning av den numera fallna ängeln Tyrael, ”The Black Soulstone” till ett säkert ställe där den aldrig någonsin kommer att hittas. Och mycket riktigt, det dröjer flera minuter innan dödsängeln Malthael hittar och tar den. Hans syfte är ädelt, han vill helt enkelt få ett slut på kriget mellan Himlen och Helvetet. Tyvärr innebär hans plan även att utplåna mänskligheten, något du, The Nephalem, absolut inte kan tolerera. Och så var vi igång.

Expansionen introducerar en femte akt som börjar i den krigshärjade staden Westmarch och fortsätter sedan till träsket Blood Marsh, vidare till Path of War och Pandemonium. Samtliga områden känns fräscha även om vissa påminner om tidigare besökta. Jag gillade speciellt Blood Marsh som var härligt mysig och innehöll ett kärt återseende med en gammal vän. Den femte akten är över huvud taget förvånansvärt fyllig och kändes väl tilltagen i längd och tack och lov nästan helt utan grottor i flera nivåer. ”Minigrottorna” är istället fler, större och mindre repetitiva. Tyvärr kommer dock slutet av akten aningen för fort och känns lite antiklimatiskt och det är väl egentligen det enda negativa man kan säga om expansionen.

Reaper of Souls adderar tio nivåer till maxnivån och att nå nya maxleveln 70 går ganska fort, mycket tack vare de nya reflection pools som gör att man får bonus på en viss mängd erfarenhetspoäng. Det är både bra och dåligt, för från och med patch 2.0 så levlar fienderna i samma takt som en själv vilket innebär att om man stiger i level för fort, utan att ens vapen och rustning hänger med, blir det ganska svårt. Själv upplevde jag att den fjärde svårighetsnivån master (Torment I-VI kommer därefter) var ganska tuff, om än inte alls omöjligt utan snarare tidskrävande. Sedan patch 2.0 droppar dock bra loot ganska frekvent vilket gör att man kan rusta sig väl för uppgiften, men frekvensen på legendary och rare loot har avtagit något sen patchen först släpptes. Det finns dock en nyhet som gör det möjligt att förvandla ett ”sådär” bra vapen till ett ”kanonbra” dito.

Ett kul och fruktansvärt dyrt tillskott i artisan-floran är nämligen Mystic som, för en ansenlig summa och värdefullt material, kan byta ut en viss statistik på sin utrustning mot en annan. Exempelvis om man hittat en suverän hjälm som istället för 500+ strength har 500+ vitality och därmed är olämplig för en Barbarian kan man helt sonika betala mystikern att slumpa fram en ny bonus-stat. Man är inte garanterad att det blir bättre, men har man tur kan man skaffa sig ett riktigt bra föremål. Överlag så har det rent ut sagt blivit svindyrt att utnyttja artisans. Det är till exempel oerhört kostsamt att skapa ädelstenar och nästan lika kostsamt att plocka ut dem ur föremål.

Och så har vi ju såklart den nya klassen Crusader som täpper ett litet tomrum som funnits i Diablo III:s klassflora. Crusadern är ingen dedikerad tank men har dock både offensiva och grupp-förmågor som gör den lämplig som en sådan. Exempelvis har han en taunt-förmåga som är ypperlig för att dra fiender till sig, men det märks att Crusadern inte kan ta lika mycket skada som en Barbarian. Med rätt utrustning, framför allt en riktigt bra sköld och ett bra tvåhandsvapen (ja, man kan ha båda samtidigt) kan man dock forma sin karaktär riktigt bra och vara en stor hjälp för sin grupp.

Det mest överraskande tillskottet i expansionen är det nya spelläget Adventure mode. Det var nog det största frågetecknet inför släppet men jag kan nu konstatera att det nog var det mest briljanta tillägget. I Adventure Mode får man fem olika, slumpade uppdrag som exempelvis kan handla om att döda en viss boss eller rensa en grotta från fiender. Efterhand som man klarar uppdragen får man blood shards som man kan köpa specialföremål för och man får även andra shards med vilka man kan öppna så kallade Nephalem Rifts vilket är ganska långa instanser med massor av fiender i olika miljöer. I slutet av dessa återfinns en superboss som kan släppa trevlig loot! Detta är det perfekta komplementet till att nöta sig genom Act I till Act V för att hitta loot eller jaga erfarenhetspoäng och något man inte snabbt tröttnar på.

Jag försöker verkligen att hålla mig så objektiv som möjligt, men hur jag än vrider och vänder på det kommer jag inte ifrån att jag älskar Reaper of Souls. Det är i princip den bästa expansionen Blizzard kunde ha gjort och med tanke på vad man får för pengarna är det absolut en av de mest prisvärda. Det är nu återigen dags för dig att säga farväl till allt annat oviktigt och omfamna actionrollspelets förlovade värld!

Jag, Sebastian och Åsa kommer ikväll att samtala om våra upplevelser med Diablo III: Reaper of Souls. Podden kommer upp under morgondagen.

3421 oktober, 2011 - 21:19
Varför har jag inte spelat Endless Legend tidigare?! 06/06/2015 - 00:46

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.