Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below

Recension - Playstation 4 - ons 14 oktober 2015, kl 08.00

Släppdatum: 2015-10-16    Genre: Actionrollspel
Utvecklare: Omega Force    Åldersgräns:

"Ett jrpg med Warriors-inslag"

I konungariket Arba lever människor och monster - oftast extremt gulliga sådana - som vänner tills en dag då en mystisk huvbeklädd man med ful mustasch slänger ett magiskt mörker över världen och förvandlar de vänliga monstervarelserna till attackerande ondingar. Detta är inledningen på Square Enix och Omega Force samarbetsprojekt Dragon Quest Heroes.

Spelet har varit släppt i Japan en tid redan - och det ryktas redan om en uppföljare - men det är först nu vi äntligen får se det på västerländsk jord som ännu ett i raden av de senaste årens våg av Warriorskorsningar, med excellenta Hyrule Warriors i spetsen. Både Hyrule Warriors och nyligen släppta One Piece Pirate Warriors 3 har, så när som på sitt karaktärsgalleri, varit relativt typiska Warriors-spel. Lite story och mycket action vill säga. Men med Dragon Quest Heroes utlovades på förhand allt annat än ett nytt Hyrule Warriors och trots min inledande skepsis har det visat sig vara ett helt korrekt påstående.

Med bas i en av Japans äldsta och mest inflytelserika rollspelsserier är Dragon Quest Heroes i grund och botten ett jrpg, men med det fiendegruppsmejande stridssystem som Warriors-utvecklarna Omega Force alltid så förstklassigt bemästrat. Med andra ord erbjuder spelet ett nytänkande upplägg på två olika genrer och det bästa av två världar. Man slipper nu långdragna rondbaserade strider till förmån för rapp hack ’n slash-action, men man slipper samtidigt även Warriors-spelens brist på story och variation.

Så hur väl lyckas man då? Ja den rollspelsinbitne behöver inte känna sig alltför snuvad på konfekten. Det finns byar och npc:er att prata med, utrustning att köpa, erfarenhetspoäng och "skill trees", områden där man kan grinda och åtskilliga tiotalstimmars speltid. Och givetvis en del storymässigt flumflum om ljus, mörker och ett uppdrag att rädda världen. Sen kanske det ändå inte blir riktigt så djupt och fylligt som ett riktigt klassiskt jrpg, men det duger och man känner utan tvekan igen genrens karaktäristiska drag.

Men inte heller Warriors-entusiasten behöver känna sig övergiven. Det finns fiender i drivor - inklusive sådana som frammanar nya tills de besegrats - men till skillnad från tidigare spel handlar det inte så mycket om att erövra stora kartor, utan banorna i Dragon Quest Heroes består i allmänhet av korridorer eller mindre områden som man antingen skall rensa fria från monster eller där man skall skydda något eller någon från sagda monster. Efter varje bana återvänder man till sin bas - ett luftskepp i sann jrpg-anda - och här kan man hantera sina karaktärer och resurser innan man ger sig av på nästa uppdrag. Och skall man vara ärlig är det nog här man i slutändan har spenderat största delen av sin speltid för det finns mycket att pilla med.

Striderna bygger även på en stor dos strategi och det gäller att analysera de olika situationer man ställs inför, samtidigt som man håller monstermängden i schack. Som ett roligt tillägg är det även möjligt att omvända fiender till allierade och använda som försvar. Så spelet bjuder med andra ord även på en dos tower defense för ytterligare strategiskt djup. Och olika karaktärer har olika styrkor och förmågor så att ha med sig rätt kämpar i strid och växla mellan dem på ett optimalt sätt är en förutsättning för att gå segrande därifrån.

Vad gäller negativa aspekter av Dragon Quest Heroes så finns det egentligen inget stort som sticker ut, men däremot finns det ett antal störande moment av mindre slag som irriterande ligger och skaver. Mängden material man kan bära med sig är exempelvis extremt begränsat och man kan ändra kostym på karaktärerna men dessa utseendeförändringar går inte över i filmsekvenser vilket bidrar till ett billigt och hafsigt intryck. På grund av sin samhörighet med de inte helt seriösa Warriors-spelen är det också ibland svårt att ta spelet och dess mest känslosamma scener på allvar trots att, skall erkännas, de egentligen är väldigt bra gjorda och rörande.

Men i slutändan är ändå skavankerna relativt försumbara och tack vare sitt nytänk och sitt underhållningsvärde är Dragon Quest Heroes ändå värdig en fyra i betyg, för i nuläget är det - åtminstone i väst - ensamt i sitt slag.