Dungeon Defenders

Recension - Playstation 3 - ons 11 januari 2012, kl 16.50

Släppdatum: 2011-12-20    Genre: Tower Defense, Hack'n'slash
Utvecklare: Trendy Entertainment    Åldersgräns:

"En uppfriskande kompetent Tower Defense-hybrid med skön inramning"

Hur många tower defense-spel det finns ute på spelmarknaden är troligen ogreppbart. Det kan tyckas att marknaden sedan länge borde varit mättad och att vi redan sett det bästa genren har att erbjuda för flera år sedan. I ärlighetens namn, vad kan egenltigen toppa Plants vs Zombies, det undrar jag. Fast nu har väl var och en sina favoriter, men den stora mängden börjar kännas medioker. Så då undrar man ju också vad för sorts existensberättigande ett spel som Dungeon Defenders egentligen har. Till min stora förvåning visar det sig att Dungeon Defenders är ett ytterst motiverat spelsläpp som kombinerar det bästa av två världar.

Det här spelet är nämligen någonting så fascinerande som en hybrid mellan Tower Defense-genren och hack'n'slash-genren. Ett koncept som framförs med både glimten i ögat och tydlig kompetens och fingertoppskänsla. Man spelar som en av fyra möjliga klasser, placerar ut torn, samlar föremål, husdjur och utrustning. Sen levlar man både sin karaktär och föremålen för att kunna bygga bättre försvar mot de horder av goblins, orcs och ogres som bokstavligt talat väller in över kartorna. Det är extremt beroendeframkallande och mångsidigt med mycket djup och variation trots sin enkla presentation. Fördelen med att styra sin egna karaktär på kartorna är att kontakten med spelet blir mycket mer personligt och engagerande jämfört med andra Tower Defense-spel.

Dungeon Defenders spelas bäst när man kombinerar de olika klassernas förmågor och försvar. Magikerna har sina torn, riddaren sina barrikader, jägaren sina fällor och munken sina auror. Därför är det som absolut roligast att spela online med andra eller i splitscreen med en andra spelare. För den som helst lirar solo går det att utnyttja de andra karaktärerna ändå eftersom man fritt kan hoppa mellan dem i solo-läget under byggläget mellan striderna. Det går även att i hyfsat stor utsträckning skräddarsy spelvillkoren, samt att det utöver de vanliga storybaserade uppdragen erbjuds en mängd utmaningsuppdrag där det verkligen gäller att hålla tungan rätt i mun.

Har man inte vågat sig på att testa tower defense-spel förut så är det på tiden. Det finns ingen ursäkt att inte åtminstone prova det här spelet om man varit det minsta nyfiken förut. Det kanske inte är det mest representativa för genren, men det är ett av de tveklöst roligaste och det vågar ta ut svängarna. Spelet kan köpas för runt hundralappen via PSN och med tanke på priset är det här spelet ett riktigt högkvalitativt kap.