else Heart.Break()

Recension - PC - tis 27 oktober 2015, kl 08.00

Släppdatum: 2015-09-24    Genre: Äventyr
Utvecklare: Erik Svedäng    Åldersgräns:

"Connect("Dorisburg") Slurp()"

Mitt under kalaset på Sebastians födelsedag ringer telefonen. Det är läskföretaget Wellspring som har ett jobbtillfälle i Dorisburg. Båten går tidigt nästa morgon och det vore bäst om Sebastian kunde vara ombord på den. Innan han vet ordet av står han helt ensam i Dorisburgs hamn och ser sig ängsligt omkring. Var är hotellet Wellspring nämnde? Var är hans jobbkontakt?

Så börjar else Heart.Break(), det håller dig inte i handen eller skriver dig på näsan. Nu är det upp till dig, Sebastian, att visa framfötterna och själv hitta din plats i den nya staden. Var du börjar? Klicka omkring och rota lite. else Heart.Break() är ett ganska ickelinjärt munsbitäventyr med ovanligt många hemligheter. Dorisburg kan öppna upp sig ordentligt för den som lägger ner extra tid på att undersöka och experimentera med alla möjliga situationer och objekt. Det finns en berättelse, en som går att spela igenom relativt fort, men det är helt upp till spelaren att följa upp den och iscensätta diverse dialoger och händelser när tiden är rätt. Vill du spendera en hel dag åt att bara sitta på det lokala fiket och prata strunt med okända människor och dricka kaffe så går det alldeles utmärkt.

Efter en kort tid som osedvanligt misslyckad läskförsäljare i Dorisburg börjar det gå upp för mig att det lokala ministeriet har en del fuffens för sig i sitt arbete kring mystiska modifierare. Modifierare är verktyg med vilka en kan ändra egenskaper hos de flesta objekt genom att öppna koden till dem och ändra om lite. Och det är inte bara modifierarna som de arbetar med och försöker utnyttja. Bilden av en korrupt och illvillig myndighet som sprider skräck genom maktmissbruk och byråkratisk arrogans byggs långsamt upp samtidigt som viljan att hälla grus i deras maskineri blir allt starkare. Visst måste det väl finnas fler som fått nog? Visst måste det finnas en motståndsgrupp?

Den stora grejen med else Heart.Break() är att så fort en modifierare faller i spelarens händer så finns möjligheten att koda om nästan vad som helst. Det är som att vi spelare får tillgång till programmeringen bakom spelet på ett sätt jag aldrig tidigare upplevt. Det börjar med att jag lär mig låsa upp en dörr. Sedan modifierar jag kaffe att ha annorlunda effekter beroende på vem som dricker det. Snart testar jag allt möjligt och till min stora förtjusning går det ganska bra. Jag kan inte mycket om programmering men efter lite manualstudering och nyfikenhet är jag i full gång med att byta färg på gatlampors sken, bli full på vatten, fylla mitt bankkonto med tusentals dollar, hacka säkerhetsdörrar och till och med teleportera mig genom stadens nätverk. Samtidigt som jag hänger med kompisar, går på pubar, festar hela nätterna och helt enkelt roar mig. Lever någon form av vardag.

Dialogen är varken den djupaste eller mest givande, men den gör sitt jobb. Överlag brydde jag mig faktiskt inte så mycket om Sebastian som person eller hans nya vänner i Dorisburg utan fokuserade mycket mer på vad jag kunde göra och inte göra. Ändra saker. Pilla och manipulera. För känslan av att lyckas skriva en kod som faktiskt ändrar något konkret i spelet är obeskrivligt beroendeframkallande. Långt mer tillfredsställande än att följa en berättelse. Jag kände mig som världens coolaste haxxor (det är tydligen det balla sättet att stava hackare på) när jag lyckats bryta mig in i mitt första låsta rum utan att behöva googla hur. Jag fnissade gott när jag kodade mitt kaffe att ha samma egenskaper som väldigt, väldigt stark öl, men bara om jag drack det. För alla andra var det helt vanligt kaffe.

Jag gled omkring i fantastiskt inspirerande grafik med fina texturer, färger och design och lyssnade på både spelets soundtrack och egna ambienta elektroniska rytmer. Hackade på skoj, hackade på allvar, testade gränserna för spelets ramverk och copy-pastade en och annan kod som någon annan spelare (med mycket bättre programmeringskunskap än jag själv) skrivit ihop bara för att se vad den gjorde. Det är här det är som allra roligast att spela else Heart.Break(). Gränserna mellan sandlådespel och personlig yta för riktig programmering och egenuppställda experiment suddas ut och upplevelsen blir markant annorlunda från allt annat jag personligen upplevt i ett spel.

Det finns däremot tyvärr en baksida med det här. Så fort spelet höjer ribban en aning så blir det lite svårt att rekommendera det till några andra än de som har ett genuint intresse av programmering. Förhandskunskaper behövs egentligen inte, men det hjälper ju ganska rejält. För att inte tala om hur svårt det är att följa upp en berättelse med många lösa ändar, vaga instruktioner och buggar som är svåra att skilja från avsiktliga utmaningsbuggar och slumpmässiga riktiga buggar. Det sistnämnda är något utvecklarna är väl medvetna om, och de arbetar konstant med uppdateringar som ska fixa nya prekära situationer. Ju fler rapporter som trillar in från spelarna desto bättre blir else Heart.Break() på att förutse vad vi kan få för oss att testa.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja påstå att else Heart.Break() är ett av senare års allra mest intressanta titlar och dess oerhört lockande meta-spelmekanik täcker gott och väl upp eventuella tillkortakommanden. Så länge som du är öppen för att lära dig lite programmering.