Escape Dead Island

Recension - PC - tis 18 november 2014, kl 11.47

Släppdatum: 2014-11-21    Genre: Äventyr
Utvecklare: Fatshark    Åldersgräns: 18+

Betyg: 2/5
"Bättre fly än illa fäkta"

Escape Dead Island, utvecklat av svenska Fatshark, är seriens första spin-off och ämnar bringa lite mer klarhet i vad som låg bakom händelserna på öarna Banoi och Palanai från de första två spelen. Detta har de väl delvis lyckats med men... jag tycker att vi börjar från början.

Trevlig tropisk ö med bara bitvis douchig påverkan
Det första man lägger märke till som skiljer Escape Dead Island åt från huvudserien är att det går i samma grafiska stil som The Walking Dead, med sin serietidningsinspirerade celshading komplett med ljudeffekter som förstärks med onomatopoetiska ord som till exempel “PEW PEW!” och “KABLAM!". Den andra tydliga förändringen är att man numer ser sin karaktär ur en tredjepersonsvy, något som inte alls känns dumt i sammanhanget. Utöver detta är det inga direkta nyheter när det kommer till innehåll, vi har en tropisk ö, vi har zombies och vi har ett närstridsvapencentrerat stridssystem.

En makaber upptäckt förändrar allt
Cliff, en vit skäggig man som lider av grav douche-feber, ska tillsammans med två kollegor undersöka de rykten som cirkulerat angående mystiska händelser på ön Banoi, men sätter först sikte på en närliggande ö kallad Narapela för att filma lite extramaterial att använda vid redigeringen. När de anländer blir de ganska snart separerade och egendomliga saker börjar hända. Innan Cliff vet ordet av är han indragen i en karusell av zombieslakt, deja vu-incidenter och total förvirring där ingenting är vad det först förefaller.

Galenskap! GALENSKAP!
Kontrollen gör vad den borde och man får försöka hushålla med ammunition så gott det går precis som tidigare men det blir omedelbart för mycket uppdrag av snarlik karaktär, nämligen att ta sig från punkt A till punkt B och sedan tillbaka till punkt A. Visst, saker förändras lite här och där, men det känns ändå lite tjatigt att ränna fram och tillbaka som en jojo medan det man faktiskt vill få reda på, det vill säga hur allting började, endast står att finna i fragmentariska dagböcker och ljudupptagningar utspridda över ön. Just ja, det kanske jag borde ha förtydligat med en gång. Allting har redan börjat när Escape Dead Island drar igång - så det är egentligen inte så mycket utforskande av när saker sket sig som det är ett ständigt samlande på små ledtrådar från vad som redan hänt. Det kan ju tyckas vara lite tvärtemot vad som väntades av spelet sett till premissen, men Escape Dead Island vill inte bara vara en förklaring till saker, det vill bidra med en egen twist och ett lite annorlunda fokus. Ganska snart står det nämligen klart att Cliff har en egen historia som vi måste gräva i och till slut tvingas konfrontera på de mest ohyggliga vis. Något som jag hade köpt med hull och hår om det inte vore så att jag avskydde Cliff. Ett skolboksexempel på en dryg, spännig snubbe med så kallade “daddy issues” väcker inget direkt intresse från min sida för vidare utforskning om jag ska vara ärlig.

Men, med detta sagt så jobbar Fatshark på bra med skruvade scenarion, flummig symbolik och oväntade vändningar. De lyckas hålla mitt intresse uppe igenom äventyret och även om Escape Dead Island inte riktigt levererade det jag förväntade mig så hade jag ändå roligt hela vägen. Kort och gott en godkänd spin-off, men den kunde ha gjort många saker mycket bättre.

Fruktstund! 01/02/2014 - 16:00

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.