Fable III

Recension - Xbox 360 - tis 26 oktober 2010, kl 08.44

Släppdatum: 2010-10-29    Genre: Rollspel
Utvecklare: Lionhead Studios    Åldersgräns: 16+

"Höstmys med lättsmält äventyr på dina villkor"

Redan för två år sedan bevisade Fable II att det inte bara var en värdig Xbox-motsvarighet till Zelda och en stark uppryckning från det sönderhypade debutspelet utan även att det på många sätt var det optimala höstspelet. Mysiga sagoäventyr av just exakt rätt dos lättsmälthet och fåneri växer nämligen inte på träd. I synnerhet inte på Xbox 360 där utbudet annars mest präglas av action, biceps, blod och ännu mer action. Fable III överraskar inte på samma sätt som tvåan gjorde mot föregångaren. Istället för en radikal förändring är det snarare en förfining av ett redan fungerande framgångskoncept som, inte minst på grund av den ickeexisterande konkurrenssituationen, fungerar minst lika bra i år igen.

Fable III utspelar sig ungefär en generation efter det föregående spelet. Efter en helt fantastisk introtrailer som både underhåller och ger en snabb historielektion i industrialiseringen tar historien vid. Du börjar som prins eller prinsessa i ett vackert slott, men tidigt spårar saker ur och du kastar dig iväg för att istället sadla om till hjälte. Eller antihjälte, precis som förr beror det på hur du gör. Själv är jag snäll i hjärtat och har svårt att göra annat, men möjligheten finns som bekant. Handlingen är måhända inget som vinner priser, men blir tillsammans med kontexten en av de egenskaper som får Fable III att kännas extra varmt och välkomnande. Vilket för övrigt fortfarande är seriens absoluta styrka.

Fable III innehåller ett flertal olika beståndsdelar. Dels den huvudsakliga kampanjen då du utvecklar färdigheter, löser problem, samlar pengar och fixar ordning och reda. Där är spelmekaniken en blandning mellan action och rollspel. Du kan slåss med svärd, gevär och magi. Ofta är en kombination att föredra. Uppdragen i sin tur är ofta tämligen simpla och en guidande glitterlinje visar vart du ska gå. Att följa huvudspelets historia är således en smal sak. Frågan är om man verkligen vill det. Snarare är Fable III, precis som sin föregångare, bäst när de erbjuder en form av äventyrsdoftande The Sims. Här kan man bonda med invånare, samla lojalitetspoäng som kan bytas mot förmågor samt bli framgångsrik affärskvinna om man hellre vill det. Om man inte hellre vill lägga all tid och energi på att spela Luta Hero, baka pajer eller klä ut sig i kycklingkostym.

Fable III är ett mycket komplext spel, men det sker hela tiden på dina villkor. Du behöver bara gräva så djupt i spelet som du själv vill och i en tid där det kan vara svårt att överhuvudtaget våga närma sig djupa, tungrodda rollspel blir Fable III:s lättsamma actionäventyrsrollspel en bra ingång som fungerar i olika lägen och helt kan anpassas efter dina behov. Jämfört med föregångaren erbjuder Fable III inte lika många banbrytande förändringar vilket också är en av få detaljer som hindrar spelet från att nå den absoluta betygstoppen. Det förfinade konceptet, den genuint mysiga känslan och de många möjligheterna blir dock tillräckligt för att Fable III absolut ska kvalificera som ett av årets bästa Xbox-spel. Att krypa upp i soffan en kulen höstkväll med tända ljus, en stor kopp te och Fable III i konsolen är precis lika fånigt trevligt som det låter.

Har säkrat åretväxten av gamers med sonen Adam 12/23/2011 - 13:48
Alexanders bild

Blir definitivt ett köp någon gång efter att jag har spelat igenom tvåan, som ju Microsoft gav bort gratis. :)