Fantasy Life

Recension - Nintendo 3DS - ons 11 mars 2015, kl 09.57

Släppdatum: 2014-09-26    Genre: Rollspel
Utvecklare: Level-5    Åldersgräns: 7+

"Ett äventyr med oändliga möjligheter"

Att spela Fantasy Life är inga svårigheter. Nu innebär det ju inte att hela spelet är jätteenkelt - även om det inte har den högsta svårighetsgraden i spelvärldens historia - för visst finns det utmaningar och supermonster att dräpa. Nej den egentliga svårigheten med spelet är att lägga ifrån sig det, för här har vi att göra med ett av de mest beroendeframkallande icke-mobilspelen på länge. Inte minst tack vare den mängd olika Liv (spelets jobbsystem) som finns att tillgå och bemästra.

Det finns stridsbaserade Liv som paladin och magiker, men också resurssamlande Liv som skogshuggare och fiskare eller tillverkande Liv som exempelvis skräddare och kock. Man kan fritt prova på hur många Liv man vill och en förmåga man lär sig i ett Liv följer automatiskt med om man byter till något annat så man kan på så vis skräddarsy sin karaktär och sin upplevelse helt efter eget tycke och smak. Om man exempelvis väljer att fokusera på att enbart vara krigare kommer man vara mer beroende av pengar till utrustning och vapen, men om man istället även blir smed kan man skapa sin egen utrustning. Och är man dessutom gruvarbetare behöver man inte ens köpa material utan kan rentav ägna sig åt tillverkning och försäljning tills man är rikare än Krösus Sork. Således erbjuds en uppsjö av möjligheter.

Fantasy Life är ett tvättäkta j-rpg av utvecklarna Level-5 som har en gedigen CV med kvalitativa spel som Professor Layton och Ghiblisamarbetet Ni no Kuni. Och spelet präglas verkligen av kvalitet, hjärta och äkta spelglädje. Spelupplägget är uppdragsbaserat och huvuduppdragen, huvudsakligen korta sekvenser av berättelsedrivande karaktär, blandas med sidouppdrag, strider, samlande, eller vad man själv känner för. Berättelsen är inte nämnvärt djup - vi känner igen det här med att rädda världen eller hur? - men den är varm, charmig och dialogen är både bra och stundtals hysteriskt rolig. På sitt äventyr möter man en mängd människor och andra färgglada varelser att prata med, men det som spelet tyvärr saknar är någon form av konsekvens av de val man gör. Oavsett vilket dialogval du väljer och hur du beter dig mot dina medmänniskor är allt bestämt på förhand, och jag skulle personligen gärna sett att de val man gör skulle påverka ens relation till andra på samma sätt som i exempelvis Dragon Age eller Mass Effect. Om man inkluderat detta skulle spelet bli ännu snäppet vassare.

Spelplatsen är landet Reveria och man börjar i staden Castele, inte helt olikt en stad i exempelvis något av de otaliga Pokémon-spelen. På tal om Pokémon finns det rejält med sådana vibbar i Fantasy Life, i allt från det visuella till känslan och musiken (för övrigt komponerad av självaste Final Fantasy-gurun Nobuo Uematsu). Men spelmekaniskt skiljer sig dock de båda spelen stort. I Fantasy Life har man realtidstrider direkt på världskartan - om man inte bara smyger förbi fienderna vilket också är ett val - och man kan välja att bjuda med upp till tre andra karaktärer åt gången om man önskar lite extra hjälp.

Val är således själva kärnan i Fantasy Life, allt från val av Liv och spelstil till hur man vill designa, levla och utrusta sin karaktär. Frasen "att ta sitt liv i sina egna händer" har aldrig varit mer rätt och därmed garanteras varje spelare ett unikt äventyr, som kommer uppta många timmar av ens verkliga liv.