Gemini Rue

Recension - PC - tors 24 februari 2011, kl 19.08

Släppdatum: 2011-02-24    Genre: Äventyr
Utvecklare: Wadjet Eye Games    Åldersgräns:

"Ett suveränt nytt gammalt äventyrsspel för oss som minns 90-talet!"

Jag hade inte hört talas om Gemini Rue förrän recensionsexemplaret damp ned i inkorgen. Indieäventyr görs det en del av och många har otroligt mycket hjärta, men många har svårt att bli mer än ”bra indiespel”. Gemini Rue är det första indieäventyrsspelet som hade kunnat, hade det gjorts under början av 90-talet, platsa i äventyrshistorien.

Man hamnar lätt i sökandet efter parallell, efter motsvarigheter i peka-och-klicka-historien, när man ska recensera den här typen av spel. Känslan landar väl nära Blade Runner, medan själva grafiken till stor del påminner om Beneath a Steel Sky. Ingen av titlarna passar dock in till fullo utan Gemini Rue tar influenser på ett så balanserat sätt att inget spel är likt det. Det kan definitivt stå på egna ben och gör så i alla de viktiga bitar som blir till ett bra äventyrsspel av klassiskt mått. Handlingen, musiken, röstskådespeleriet, pusslen och atmosfären bildar en ljuv symbios och komponerar något så fantastiskt som ett nytt gammalt spel.

Handlingen, som enligt mig är det absolut primära i ett äventyrsspel (eller rent av spel överlag), kretsar kring Azriel, en bitter polis med förflutet som lönnmördare och allmän nedrig person. Han söker efter sin bror som blivit tillfångatagen och satt i Center 7, en gammal rehabiliteringsanstalt för fångar men som nu används av det kriminella nätverket Boryokuden för att skapa nya gelikar att utnyttja i sitt smutsiga värv. Vi talar om cyber-punk, grå dystopi i rymden med misär, kriminalitet, missbruk och ångest. Det är svårt att lyckas väl med denna subgenre, det räcker inte med att man har olika toner av grå och brun, man måste få alla detaljer att stämma och det lyckas Wadjet Eye Games med.

Förutom klassiskt peka-och-klickande, underbart inramat av suverän musik och bra röstkådespeleri, innehåller Gemini Rue inslag som sällan ses i genren längre. Att jag tänker på Blade Runner är inte bara cyberpunkenreferensen utan det är även de actioninslag som förekommer då man måste släppa logiken och istället skjuta sig förbi svåra situationer. Det är endast ett fåtal äventyrsspel som innehåller denna typ av actionelement och i Gemini Rue är dessa perfekt implementerade. De följer handlingens och logikens väg och känns aldrig tvingade. Actioninslagen blir som en naturlig följd av handlingars konsekvenser och är egentligen inget som höjer spelets värde i sig utan ger en extra dimension till inlevelsen. Detsamma gäller det faktum att man stundtals får spela med både Azriel och hans bror Charlie, där man sömlöst kan växla mellan dem. Lite som i Day of the Tentacle. Även om liknelsen är helt oväsentlig. Det ger dock en känsla av frihet och öppenhet som denna typ av spel sällan ingjuter.

I övrigt har spelet ett härligt flyt med logiska pussel. Det är dock en aning begränsat, på gott och ont, och man rör sig i ganska små, få och sparsmakade områden vilket gör att svårighetsgraden är ganska låg. Personligen gör det inte mig något eftersom handlingen träder fram bättre, men just att det känns aningen begränsat rent miljömässigt drar ner intrycket en aning. Men herregud, Gemini Rue är så otroligt bra att jag har svårt att egentligen beskriva det. Det kommer inte att tilltala alla – det är ett nytt gammalt spel på många sätt – men för oss äventyrsrävar finns det få nya äventyrsspel med samma känsla av att bara vara helt rätt.

Beställde den boxade versionen idag (som du vet Lars) och ser fram emot att testa. Är helt klart ännu mer hypad efter att ha läst detta. :beer:

Andreas Bergs bild

Wadjet Eye har verkligen öga (höhöh) för äventyrsgenren och nämnandet av både Blade Runner och Beneath a Steel Sky (som är två av mina absoluta favoritäventyr) bådar oerhört gott. Ser fantastiskt ut också, detta måste jag ge mig i kast med :D

Josef Diktatorns bild

Laddas ned i detta nu, känns oerhört spännande. Testade demot och sögs in i stämmningen direkt, känns framförallt oerhört atmosfäriskt.

Är två timmar in nu och kan verkligen hålla med om alla lovorden. Det känns oerhört välgjort och stämningsfullt. :love: