Ghost Blade HD

Recension - Playstation 4 - tors 11 maj 2017, kl 09.17

Släppdatum: 2017-02-28    Genre: Shoot 'em up
Utvecklare: Hucast    Åldersgräns: 12+

"Så här ska man piffa till ett redan bra spel!"

Ghost Blade släpptes för ett par år sedan på Dreamcast och blev ganska väl emottaget. Den största kritiken spelet fick var att det var en aning för lätt och att slowdownsen ibland nådde oacceptabla nivåer. Personligen tyckte jag det var precis lagom utmanande (sen fanns det ju Hard mode, så de som klagade på svårighetsgraden kunde ju spelat där i stället för att leta efter saker att gnälla på) och hade framför allt riktigt snygga bakgrunder och detaljerade sprites. När en upphottad version nu släppts till PS4, Xbox One och PC/Steam har man gjort precis det jag hoppats på, nämligen tweakat svårighetsgraden, fixat slowdownsen och strösslat på ett gäng rimliga troféer. Den kristallklara HD-versionen är med andra ord ingen rak port med uppskalad grafik.

Ghost Blade HD är ett traditionellt shoot ’em up, på ett positivt sätt. Fem intensiva banor, fem bossar, ett par olika skepp att välja mellan och kontroller som borde få vilket Cave-fan som helst att känna sig som hemma. Det är något jag tycker saknas på PS4, tvättäkta shoot ’em ups som inte nödvändigtvis vill omdefiniera genren utan bara ge oss lite regelrätt arkadaction.

De fem banorna
Med toppenfina bakgrunder, detaljerade sprites, tjänlig musik och ösiga fiendeattacker kastar spelet allt det har mot spelaren redan från start. Där vissa spel i genren har naturliga andrum kör Ghost Blade HD på från början till slut i ett obönhörligt tempo. Minsta blinkning vid fel tillfälle kan resultera i nederlag. Det känns även mycket svårare än originalet på Dreamcast, jag har 1CC:at den versionen men kämpar fortfarande med en prydlig 1CC av HD-versionen på Normal. Här finns även Easy och Hard, där Easy bland annat aktiverar en av spelarens bomber när hen blir träffad av ett skott, så bomberna agerar nästan som liv där. Här finns med andra ord både ett läge för nybörjare och en svårighetsgrad som går att skruvas upp till riktigt, riktigt utmanande.

De tre farkosterna
Det finns tre olika piloter med varsitt skepp att välja mellan. Att piloterna är hypersexualiserade pattlisor fyller ingen som helst funktion mer än att kanske locka fram ett stånd från någon ensam stackare, så där hade jag nog hellre sett endast skeppen. Men, efter karaktärsvalskärmen är sunket ett minne blott och vi kan fokusera på skeppens verkligt betydelsefulla skillnader – attackerna. Till skillnad från många andra shoot ’em ups är skeppen här ganska snarlika. I alla fall tillräckligt snarlika för att inte ha något bottennapp. Alla tre valen är solida val så experimentera på!

Troféerna
I och med intåget in i plattformarna som kör med belöningar för spelarens ansträngningar har Ghost Blade HD utrustats med ett antal troféer som känns väldigt rimliga. Här finns vanliga ”klara hela spelet på en viss svårighetsgrad” men också lite ovanligare troféer som ”skjut sönder alla stridsvagnar på bana 2” som gör att även de som bara skyndar igenom såna här spel lägger lite mer tid på att studera banorna, fienderna och vad som faktiskt pågår. Att man faktiskt kan få en trofé för sin 1CC tror jag dessutom uppmuntrar många fler att försöka utmana sig själva. Här i ligger ju så klart också spelets kärna. Det är inte särskilt långt, men det är meningen att vi ska klara hela vändan utan att använda continue. Det är när vi når sista bossen med ett liv kvar som pulsen skenar, händerna darrar och hela genren lyser som starkast. Jag hoppas fler hittar dit med hjälp av Ghost Blade HD.