Gran Turismo 5

Recension - Playstation 3 - mån 29 november 2010, kl 03.18

Släppdatum: 2010-11-24    Genre: Racing
Utvecklare: Polyphony Digital    Åldersgräns: 3+

"En tunglastad, silvergrå missil"

Den 14:e april 1912 sjönk Titanic. Skeppet var tekniskt en oerhörd bedrift, magnifikt och enastående - men samtidigt övermodigt, tungstyrt och i slutändan det yttersta beviset på att storleken inte är allt. Efter sex års utveckling har nu Gran Turismo 5 släppts. En mastodontproduktion till spel som likt sina föregångare förväntas sälja åtskilliga enheter åt Sony. Och likt Titanic så är Gran Turismo 5 en överväldigande produkt som lämnar en överdriven eftersmak. Frågan är om de två delar samma öde?

Gran Turismo 5 kan omöjligt uppfylla alla förväntningar. Men försöker.
Med sex års utveckling följer också sex års väntan, som i sin tur leder till förväntningar. Förväntningar så ofantligt höga att de nästan kan ses som onåbara. Men Polyphony Digital har minsann försökt. Ska du klara varje tävling, körkort och utmaning i Gran Turismo 5 kommer du behöva begrava hundratals och åter hundratals timmar i spelet. Storleksmässigt har jag inte sett något liknande inom samma genre och det är väl egentligen bara de största spelen inom MMO-genren som innehåller större volymer råmaterial. Men det märks också av när man sitter ned med spelet. Laddningsskärmarna är överallt, installation eller ej och allt navigerande i spelets alla olika menyer blir ibland onödigt enerverande. Därtill finns det mycket material i spelet som känns malplacerat. Främst är det ett spelläge vid namn "B-spec" som reser många frågetecken. Där anlitar du andra förare istället för att köra din bil själv. Därefter får du efter bästa förmåga coacha din förare genom banan. Detta vore säkert rätt kul om det fungerande, men det gör det inte. Av de förare jag anlitat har ingen av dem visat någon vilja alls att lyssna på mina tips, vilket snart innebär att mitt team förlorar tävlingen och jag kort därefter lämnar spelläget.

Men när man själv får hålla i spakarna börjar Gran Turismo 5 glänsa ordentligt. Körningen känns precis så som man vill ha den, balanserande på gränsen till realism men ofta utan tråkigheterna. Kommer du in i en kurva från fel vinkel, eller i för hög hastighet, så får du ta konsekvenserna av detta och det är alltid du som står som ansvarig för dina tabbar. Samtidigt är det ytterst sällan som endast ett misstag förstör din dag, precis som tidigare handlar körandet i Gran Turismo 5 om tålamod, att attackera på rätt plats och vid rätt tillfälle. Att det då faktiskt märks av när jag för en struntsumma byter ett luftfilter på min rishög till bil är en lika delar viktig som befriande skön detalj.

Vädereffekterna är nästan overkligt verkliga.
Och på tal om att glänsa så är just det något som spelserien varit allra bäst på sedan första spelet släpptes. Bländande grafik har alltid varit synonymt med Gran Turismo och del fem har på förhand sett helt magnifikt snyggt ut. Men som många anade så svärtas snabbt helhetsintrycket ned. Över 1000 bilar trängs i spelet, men endast en bråkdel av dessa, så kallade "Premium-bilar", är polerade till perfektion. De övriga besitter inte samma glans, men främst är det kontrasten mellan dessa två som sticker i ögonen. Det är svårt att inte känna att kvantitet fått gå före kvalitet och det är synd, för uppenbarligen kan Polyphony Digital även denna generation skapa vacker, realism-flirtande grafik.

Den övriga presentationen lyfter dock intrycket igen. Trots segheten så är menyerna stilistiskt snygga och Kazunori Yamauchi har en förmåga att alltid lyckas visa bilar från sin absolut bästa sida. Allt känns som en kärleksförklaring till det som han och hans team gillar allra bäst. Den mysiga hissmusiken i menyerna passar in perfekt och ute på banan vrids tempot upp, med en fin blandning mellan alternativ rock och elektrisk pop. Den riktiga skönsången står dock bilarna själva för, då de låter bättre än någonsin. En riktigt bred ljudbild kommer skrikandes ur din bil och förutom att det låter så där kittlande härligt så kan den riktigt insatte också höra tips om hur bilen i sig faktiskt mår vid varje situation, vilket underlag man kör på och om turbon fungerar som den ska.

Det finns minst sagt gott om speltid i Gran Turismo 5. Hundratals timmar lär behövas för att klara allt spelet har att erbjuda.
Onlinemöjligheter gavs redan i Gran Turismo 5: Prologue. Då kändes det mycket som ett test, som att Polyphony Digital provade nya saker och vi spelare utgjorde försökskaninerna. Detta var dock länge sedan och mycket har hänt sedan dess. Trots att servrarna under spelets första vecka haft det lite väl jobbigt så kan man inte förneka att det är en betydligt mer robust känsla över onlineläget denna gång, där den mest uppskattade funktionen utgörs av en privat och en offentlig lobby. Ibland är de enklaste av lösningar också de allra bästa.

Men många kommer säkerligen bli besvikna på Gran Turismo 5. Inte för att det är ett dåligt spel utan snarare för att det inte är det mästerverk som många väntat på i alla dessa år. När Gran Turismo 5 är på topp, då är har konkurrenterna inget alls att komma med, men spelet har en nästan schizofren känsla över sig. En känsla som säkerligen är djupt förankrad i en lång utvecklingstid, en vilja att vara alla till lags och i mångt och mycket i att gapa efter för mycket. Gran Turismo 5 känns som en riktigt topptrimmad bil, men med alldeles för mycket onödig vikt, som gör den trög och svårhanterlig. Men med rätt förare ombord parerar det nog vilket isberg som helst.

Strafers bild

Herregud, hade verkligen inte anat ett sånt högt betyg då alla andra spelsiter verkar såga totalt.

Kul att du gillar´t iaf.

Gustav Granlunds bild

Strafer skrev:
alla andra spelsiter verkar såga totalt.

Det där stämmer väl ändå inte? Spelet är ju uppenbarligen uppskattat bland nätets skribenter, även om inte alla stämmer in i att det är teh shit.

Crimson Thunders bild

Strafer skrev:

Ligger på 86 på metacritic. Visserligen kanske sämre än väntat, men det är ju inte precis dåligt.

Själv kommer jag att köpa det imorgon och jag kommer garanterat att gilla det :love:

Jag förstår inte hur folk kan recensera spelet när det inte ens har släppts eller finns. :tard: :bigsmile:

Alexanders bild

Jag är tveksam till om jag ska köpa det eller inte, faktiskt.

TTVs bild

Jag var sugen inför release men nu på efterhand känner jag inte alls något sug.

olssonms bild

Schysst recension. Nog inget spel jag köper i första taget, jag lirade 4:an, och jag älskar verkligen hur man kan ändra inställningar på allt och det enorma antalet bilar. Men det är ju så förbaskat svårt...

Davids bild

Har kört det en vecka nu, och detta är ett av de få bilspel jag inte ledsnat på efter några timmar.

Och angående B-spec, även om det inte är min favorit så kör jag nog det lite ibland emellanåt som omväxling då jag typ 30 ggr i rad misslyckats ta guld på något körprov..

Efter en tids coachande av sina förare i (förlorade) lopp så blir de bättre och börjar vinna. Saken är den att alla de man kan hyra är ena riktiga sopor i början. Så det behövs en del tålamod innan B-spec ger särskilt mycket.

Har inte kört online än, vill trimma in körtekniken lite till bara. Några till guldpokaler i körproven, bara några fler vunna serier, lite till...

Anders Brunlöfs bild

David skrev:

Det är möjligt att jag dömde ut B-specs på förhand. Efter recensionen var färdig testade jag funktionen igen, just av anledningen du ovan beskriver. Och jag vann faktiskt efter ett tag, när min förare hade levlat ett par gånger.

Det känns dock fortfarande som extravikt för mig, som något som de lagt mycket krut på lite i onödan.

Lycka till med förarproven så kanske vi ses online om ett tag! :beer: