Guitar Hero Live

Recension - Playstation 4 - ons 21 oktober 2015, kl 08.12

Släppdatum: 2015-10-23    Genre: Musik
Utvecklare: FreeStyle Games    Åldersgräns: 12+

"Väcker gitarristen inom dig"

Senast jag ägde och spelade ett Guitar Hero var på Playstation 2-tiden och då blev jag aldrig nämnvärt såld på det. Det stod sig för mig slätt i jämförelse med Dancing Stage och Singstar som vara några av de mest spelade musikspelen på apparaten för egen del. Men jag vet också varför. Jag har aldrig varit ett fan av rock i någon nämnvärd form, vare sig gubbrock eller någon mer metalinspirerad variant. Därmed blev Guitar Hero det som jag på sin höjd tog fram när jag hade ett partysuget kompisgäng på besök.

Nystarten Guitar Hero Live har breddat musikutbudet och nu återfinns inte bara olika typer av rock utan även annat som pop och country. Så Queen och ZZ Top får nu snällt konkurrera om uppmärksamheten med exempelvis One Direction. För egen del älskar jag den nya genrevariationen och för att göra det ännu enklare för spelare att kunna lira den musik de gillar bäst har man det nya så kallade TV-läget som komplement till det mer kampanjlika Live-läget. I TV finns två kanaler som sänder musikvideos dygnet runt i halvtimmes- eller timmespass, och varje pass har ett tydligt tema exempelvis pop, hårdrock, top hits eller indie. Man kan också tidigt ana att den ena kanalen är mer rock- och den andra mer popinspirerad. Detta är ultimat för den som - liksom jag - inte är bekant med så mycket på låtlistan sedan tidigare, och efter cirka var tredje låt kommer även en liten ”reklampaus” där ytterligare låtar lyfts fram. Nackdelen som finns i ett nuvarande tidigt skede i spelets liv är att låtutbudet är aningen begränsat så om man exempelvis jagar alla pop-pass märker man snart att många låtar återkommer i dem alla och detta blir lite upprepande i längden. Men spelets låtarkiv kommer att successivt byggas ut för att utöka dess potentiella livslängd och detta kommer även att åtgärda de initiala klagomålen.

Man kan givetvis även välja att spela enskilda låtar i TV-läget men detta kostar ett “mynt” per spelning. Mynt får man allt eftersom men skulle man få slut kan fler köpas för ”riktiga pengar”. Dock har jag hittills inte ens varit i närheten av att behöva införskaffa några nya, så den som oroar sig för mikrotransaktioner kan känna sig lugn. Guitar Hero Live kan utan problem åtnjutas till fullo utan att man behöver spendera en enda krona.

De låtar som tillhör Live-läget kan dock spelas hur många gånger som helst utan någon form av kostnad, men det är också i detta läge som den något ångestfyllda pressen infinner sig. För det är här man går upp på scen tillsammans med sitt band inför ett hav av skrikande fans och tabbar man sig eller spelar fel för mycket låter reaktionerna inte vänta på sig. Och även om allt bara är ”på låtsas” kan jag ändå känna viss panik när jag riskerar att sabba för mina bandkamrater som tillsammans med mig på scenen ger allt vad de har. Samtidigt är också känslan av lycka och euforin man får när man prickar in tonerna och publiken blir galen oförskämt tillfredsställande och i slutändan studsar man runt i vardagsrummet med gitarren i högsta hugg så att till och med den värsta Steven Tyler ligger i lä.

Guitar Hero Live är också - givetvis - ett alldeles excellent spel då man har kompisar på besök. Förutom stöd för två gitarrer samtidigt har man även lagt till möjligheten att sjunga med i klassisk Singstar anda. Och har man inte råd att införskaffa en kompatibel mikrofon går det precis lika bra att använda sin mobiltelefon tillsammans med den tillhörande Guitar Hero-appen.

Man kan ana att Live-läget förmodligen kommer att förbruka sitt underhållningsvärde relativt fort men tack vare TV-läget, sitt värde som partyspel, och ett alltjämt växande låtbibliotek kommer inte Guitar Hero Live att behöva dra ner ridån än på mycket, mycket länge.