Gunlord

Recension - Multi - fre 6 juli 2012, kl 14.17

Släppdatum: 2012-06-21    Genre: Run and gun/Action
Utvecklare: NG:DEV.TEAM    Åldersgräns:

"Mer än ett Turrivania, det är Gunlord!"

Efter Last Hope och Fast Striker ger sig nu NG:DEV på att göra ett run 'n gun som luktar både Turrican och Metroid. Och vilken genredebut sedan! Efter en kort introduktionssekvens är man i full färd med att skjuta precis allt ur sin existens - men om man inte är uppmärksam blir det en kort upplevelse. För Gunlord mina damer, herrar och allt däremellan - leker inte.

Som sagt är det naturligtvis inspirerat av Turrican-serien men det skiner ofta igenom att NG:DEV är en shoot 'em up-utvecklare i grunden, och då menar jag inte bara på grund av den andra banan som är en regelrätt horisontal shoot 'em up-upplevelse, utan för att det här helst ska spelas just som ett shoot 'em up. Utan minutiös memorisering av banor, fiender och bossar är chanserna minimala att nå slutet och då svårighetsgraden vrids upp ordentligt ungefär halvvägs genom spelet blir det uppenbart att det är trial and error där memorisering är så gott som enda utvägen. Lägg därtill ett både färgglatt och frenetiskt skjutande av enorma mått samt en highscorelista på utvecklarnas hemsida och du har ett oerhört intensivt run 'n gun som verkligen inte skäms för sina rötter.

Banorna är nio till antalet vilket kanske låter lite vid första anblick, men då ska man ha i åtanke att banorna ruvar på åtskilliga hemligheter och platser som är svåra att nå - som rikligt belönar den nyfikne med många spännande vapen, extraliv, bomber och annat godis som gör upplevelsen extra fartfylld. Däremot är inte de här gömmorna absolut nödvändiga att nå för att kunna avancera i spelet, så där skiljer det sig från Metroid. Utmed banorna finns rikligt med behållare som man kan skjuta ut andra vapen ur - samt bomber och objekt att fylla upp livmätaren en aning med.

Redan från start är man utrustad med en spreadshot som utklassar mången ärtbössa, möjligheten att rulla omkring som en boll på marken och samtidigt lägga ut obegränsat med granater samt vad som närmast kan beskrivas som en laserpiska - som kan roteras 360 grader. Tillsammans utgör detta verkligen en bra grund som gör att man hela tiden känner att man har möjlighet att attackera fienderna oavsett hur de väljer att närma sig och dör man så är det ens eget fel.

NG:DEV tycker om sina bossar. De är stora, välritade och underhållande. Många av dem täcker halva skärmen eller mer, vilket verkligen känns helt rätt i ett spel av denna kaliber. Vardera monster har ett förutbestämt och ganska enformigt mönster som spelaren gör bäst i att lägga på minnet, men vissa av dem kan tyvärr bli ganska enkla när man övat in en bra taktik vilket gör att man inte riktigt respekterar samtliga moståndare.

Gunlord är regionsfritt och kompatibelt med både den vanliga handkontrollen, sexknapparspaddan samt arkadstickan och finns i olika versioner som varierar i pris beroende på hur engagerad man är. Skräms man inte av en svårighetsgrad som menar allvar och samtidigt lockas av färgglada pixlar i 2D så är det här absolut ett givet köp som verkligen visar att Dreamcast fortfarande är en konsol att räkna med.

Gustav Granlunds bild

Turrivania? Jösses! Jag som tycker att Metroidvania är ett korkat begrepp. :D
Men spelet ser fett ut. Synd att de är galna nog att släppa det till Dreamcast. Det är en kul grej, men galet.