Gunman Clive

Recension - Android - fre 20 april 2012, kl 13.49

Släppdatum: 2012-04-03    Genre: Plattform
Utvecklare: Bertil Hörberg    Åldersgräns:

3
"Ett lysande spel som hämmas av virtuella kontroller"

I den enorma djungeln av mobilspel är det väldigt svårt att sticka ut, men någon som åtminstone lyckats fånga mitt intresse är Bertil Hörberg med Gunman Clive. Gunman Clive är något så ooriginellt som ett plattformsspel, men vad det tappar i nytänkande vinner det i utförande. Framförallt är det bandesignen som imponerar, och jag är ganska övertygad om att Bertil vuxit upp med samma plattformsspel som jag. Främst osar spelet väldigt mycket Mega Man med försvinnande plattformar, begränsade mängder skott på skärmen och allt annat det innebär. Men spelet plockar inspiration från många andra gamla klassiker, det finns exempelvis gruvvagns-sekvenser som osar rejält med Donkey Kong Country.

Det innebär inte att spelet helt saknar en egen själ. Om inte annat så binder den visuella designen ihop elementen väldigt väl, det presenteras i en tecknad sepia-ton som värsta Instagram-bilden. Nivåerna följer i en logisk progression på varandra och utmaningen höjs i en lagom takt. Precis som i Mega Man krävs det en sjuklig mängd trial and error, och jämför man Gunman Clive med förebilden är det en svaghet att spelt är linjärt - Mega Mans valbara banor avhjälper frustrationen när man fastnat alldeles för länge på samma ställe.

Men Gunman Clives största akilleshäl är ändå de virtuella kontrollerna. Det har aldrig fungerat bra att emulera att styrkors med en pekskärm, och jag tvivlar på att det någonsin kommer gå bättre. Gunman Clive förvaltar ändock denna svaghet så gott som det går, med samtliga kompenseringenstrick, men i slutändan känns det fortfarande som att styra en bil med en broccoli. Det som är extra knivigt är när man tvingas ducka och göra annat samtidigt, och jag hade nog egentligen önskat att de momenten eliminerats och styrningen reducerats till enbart vänster/höger. Intressant nog finns det funktioner för att mappa om alla knappar, så har man laddat ned en app för att ansluta t.ex. en Wii-kontroll eller Playstation 3-dito så finns det fullt stöd för att nyttja den. Undertecknad testade detta med stor framgång, men det är ju inte alltid så realistiskt att släpa med sig en handkontroll i fickan (om man inte råkar äga en Xperia Play då).

Trots kontrollernas inneboende frustrationshöjare kan jag inte låta bli att tycka om Gunman Clive. Presentationen känns fräsch såväl grafiskt som musikaliskt och bandesignen är stundtals helt briljant. Det är inte ett spel som skulle vinna på att sträckspelas, men mobilens “pick-up-and-play”-upplägg lämpar sig perfekt för ett straffande plattformsspel med fokus på nivåinlärning.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 15:30