Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM cache WHERE cid = 'variables' in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128

Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: UPDATE cache SET data = 'a:1211:{s:13:\"theme_default\";s:8:\"blogbuzz\";s:13:\"filter_html_1\";i:1;s:18:\"node_options_forum\";a:1:{i:0;s:6:\"status\";}s:18:\"drupal_private_key\";s:64:\"f21534a5ca14885846975f31b646084ff45701c2d5f18a72667b24c1488db285\";s:10:\"menu_masks\";a:35:{i:0;i:127;i:1;i:125;i:2;i:124;i:3;i:117;i:4;i:63;i:5;i:62;i:6;i:61;i:7;i:60;i:8;i:59;i:9;i:58;i:10;i:57;i:11;i:56;i:12;i:46;i:13;i:31;i:14;i:30;i:15;i:29;i:16;i:28;i:17;i:25;i:18;i:24;i:19;i:22;i:20;i:21;i:21;i:15;i:22;i:14;i:23;i:13;i:24;i:12;i:25;i:11;i:26;i:10;i:27;i:9;i:28;i:7;i:29;i:6;i:30;i:5;i:31;i:4;i:32;i:3;i:33;i:2;i:34;i:1;}s:12:\"install_task\";s:4:\"done\";s:13:\"menu_expanded\";a:1:{i:0;s:13:\"primary-links\";}s:16:\"language_default\";O:8:\"stdClass\":11:{s:8:\"language\";s:2: in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128
 Halo: Reach | Skillpoint.se

Halo: Reach

Recension - Xbox 360 - mån 20 september 2010, kl 09.18

Släppdatum: 2010-09-14    Genre: FPS, Action
Utvecklare: Bungie    Åldersgräns: 16+

Betyg: 4/5
"Med Halo: Reach säger Bungie farväl med pompa och ståt och resultatet är det bästa spelet i serien"

Så var det då dags att säga farväl till den Halo-serie vi lärt oss att känna det senaste årtiondet och låta Bungie knyta ihop säcken för det jobb de gjort. Detta i form av en uppföljare som berättar de händelser som leder upp till första Halo, och likt den ringplanet som gett serien sitt namn sluts cirkeln. Det är så metaforiskt att man nästan blir spyfärdig.

Blått mot rött. Ligger väl i tiden.
I Halo: Reach spelar du som Noble 6, en Spartan-soldat som blir förflyttad till en grupp av dessa supersoldater som får till uppgift att stoppa den enorma utomjordiska invasion som till slut kommer att förgöra planeten Reach, människans militära stolthet. Handlingen berättas på ett simpelt men väldigt dramatiskt vis och på grund av att allt från manus till röstskådespel är bättre utfört än i någon annan del i serien blir detta den mest tilltalande delen hittills. Karaktärerna må vara smått stereotypa, men deras kemi fungerar och det blir aldrig påfrestande på något vis, även om Noble 6 är lika fåordig som Master Chief. Presentationen i Halo: Reach är anmärkningsvärd även den. Menyerna är stilrena och lättnavigerade, musiken är lika episk som alltid och grafiken har tagit ett rejält hopp framåt vad gäller detaljer och tekniskt mumbo-jumbo. Att strida mot horder av utomjordiska fiender i spelets öppna miljöer, ackompanjerad av Martin O’Donnells bombastiska toner, samtidigt som grafiken målar upp vyer som idkar härligt älskog med ögonen, är det en fröjd för sinnena.

Överlag är kampanjen bättre designad, mer utmanande och mer varierad än de i tidigare delar. Det lyckas också undvika den annars så vanliga upprepningen Halo-spel brukar gå igenom, detta genom att låta oss besöka en mängd vackra och exotiska miljöer - från grönskande berglandskap till stora, futuristiska städer. Stämningen och inlevelsen är på topp, även om illusionen då och då bryts av bristande artificiell intelligens från både dina medhjälpares och fiendens sida. Spelets kooperativa läge skalas också väldigt bra så även om du tacklar spelet med tre kompisar kommer du att få en hel del pisk, och gilla varje minut av det.

En explosiv scen ur spelets väldigt explosiva kampanj.
Det största värdet i Halo: Reach kommer majoriteten att finna i flerspelarläget som utökats och förbättrats på samtliga punkter. Först och främst spelar de nya Armour Abilities en stor roll. De ger olika färdigheter till varje soldat och agerar som klasser med olika vapen. De varierar mellan exempelvis ett jetpack, möjligheten att sprinta, en stunds odödlighet och ett hologram för att förvilla fienderna. Dessa val gör att man som spelare kanske måste tänka en extra gång innan man ger sig in i stridens hetta, och det är lätt att hitta en favorit bland de olika färdigheterna. Väljer du exempelvis att ha jetpacks på banor med flera våningar kan du vara ett ständigt hot mot dina fiender, men väljer du istället att kunna sprinta kan du snabb ta dig ur kniviga situationer. Det är ett lyckat tillägg till ett redan underhållande flerspelarläge som också inför en universell karaktärsutveckling där du med hjälp av pengar kan köpa utrustning till din egen soldat. Ett mindre lyckat tillägg är så kallade Assassination som drar igång spektakulära avrättningar om du lyckas attackera dina fiender bakifrån, men då de är så utdragna slutar det oftast med att en annan av dina fiender lyckas mörda dig strax efter. De känns ganska meningslösa och när man råkar utföra en kan det bli väldigt frustrerande.

Att spränga färgglada utomjordingar med granatgevär är sällan så här kul
Utöver det finns det inte mycket att klaga på i flerspelarläget, förutom kanske då mängden kartor som finns att tillgå. Men detta har mildrats en aning med hjälp av Forge – kartbyggarläget i Halo: Reach. Forge har nu ett stort område där du kan bygga en hel egen bana med verktyg som Bungie ger dig, och valmöjligheterna är enorma. Många byggen är redan väldigt imponerande vilket bådar gott inför framtiden. I övrigt finns överlevnadsläget Firefight fortfarande kvar och låter dig och dina vänner ta dig an Covenant-soldater i vågor som blir mer och mer utmanande. Även detta läge har lyckats förbättras och Armour Abilities tillför även här nya möjligheter till taktiskt tänkande. En annan nyhet är att detta läge nu också har Matchmaking vilket låter dig hitta matcher med spelare som ligger på samma nivå, vilket alltid är uppskattat.

Jag skulle kunna hålla på i evigheter och förklara allt som finns i Halo: Reach och varför man borde skaffa det, men det enda argumentet är att det är ett nytt Halo-spel som tar serien in i framtiden. Jag är inget enormt Halo-fan och tycker att serien har trampat vatten ett bra tag, men till och med jag tycker att spelet är väldigt bra. Halo: Reach är ett vackert, välberättat och varierat actionspel som ger väldigt mycket speltid för pengarna. Om du, precis som jag, har tröttnat på serien kommer det här att få dig att fastna för den igen. Ni som älskar Bungies serie får uppleva det bästa spelet i serien.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 11:11
HerrOlssons bild

Kött fifan! :love:

Snuffsiss bild

Grym recension, men såg ett stavfel!!
" välberättat och varierat actionspelspel " I sista stycket, ajabaja!

Själv har jag spenderat en jädrans massa timmar i kampanjen på Legendary och jag älskar det, även fast jag dör om och om igen. :)

Gustav Granlunds bild

Snuffsis skrev:
Grym recension, men såg ett stavfel!!

Tackar, och det är kirrat. ;) :beer:

Alexanders bild

Riktigt härligt spel! :love:

Sofia Hårds bild

Fick just hem mitt eget ex. Blir spännande att testa.

Kletets bild

Spelets onlinedel är utan dess like.

Roligt varenda gång, oavsett om man spelar ensam eller med kompisar.

HerrOlssons bild

Går det köra online med en polare i splitscreen som tidigare halospel?

jkgatlings bild

Bästa Halo utan tvekan men den otroligt dåliga AI,n i spelet gör att jag nästintill hatar campaign mode... men det är achivements i slutet av tunneln så jag forsätter.

Noxs bild

HerrOlsson skrev:
Går det köra online med en polare i splitscreen som tidigare halospel?

Yes, fungrar på samma sätt med

Blawks bild

Jag tycker att allt är fantastiskt, men hade mycket hellre spelat helt unika banor i multiplayern, än cut-outs från kampanjen. They just don't cut for me. Vi nästa map-pack kommer spelet äga på riktigt. Har klarat kampanjen på heroic och legendary, och den håller superb klass!

ApC DoOmCrEatORs bild

Det är så kul!! Men en då det var inte lika kul såm dom sa att det skulle va... Jag tror bungie fick för lite tid... Vad tror ni?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.