Halo: Reach - Noble Map Pack

Recension - Xbox 360 - tis 14 december 2010, kl 10.59

Släppdatum: 2010-11-30    Genre: Action
Utvecklare: Bungie    Åldersgräns: 16+

Betyg: 3/5
"Ett välgjort kartpaket som är ett måste för fansen"

Min skepticism mot kartpaket har övergått till en viss förståelse vilket gör mig till något av en sell-out. Istället för att kämpa emot de stora, onda företagen som försöker roffa åt sig pengar från fattiga spelare så har jag nu övergått till att försvara nedladdningsbart material. Så länge det görs bra, så klart. I fallet Halo: Reach skulle jag ytterligare kunna gå in för utvecklarnas rätt att spöa våra plånböcker, för det första kartpaketet till Bungies farväl till serien lyckas precis med vad det ger sig i kast med – att underhålla. Det ska göras klart att jag är lite av en lekman när det kommer till Halo: Reach. Jag har alltid haft lite av en vurm för serien trots bristerna men har aldrig pallat med att sätta mig in i flerspelarläget i hopp om att gräva guld på Major League Gaming och allt vad de heter. Mina åsikter av de nya banor som finns tillgängliga i Noble Map Pack har formats därefter.

Paketet består av tre nya kartor som inte har någon direkt förankring till kampanjen och känns därför unika. Anchor 9 utspelar sig ombord ett skepp i omloppsbana kring Reach och inbjuder till både distansstrider och tillfällen där du kan ge din fiende en välplacerad knogmacka. Den mest intressanta delen är möjligheten att vandra på en del av skeppets utsida där granater och hopp blir svårberäkneliga (ibland oberäkneliga) på grund av neddragen gravitation. Anchor 9 är en av de kartor jag fann allra mest underhållande på grund av det snabba tempot och vikten av att ofta byta mellan din Spartans olika Armor Abilities. Det är dock en annan historia med Breakpoint som är en segare historia och paketet svagare kort utan att nödvändigtvis vara en dålig karta. Breakpoint utspelar sig i en vintermiljö fylld av stenformationer och Covenant-fordon. Den kan ses som en krypskytts våta dröm då det finns många tillfällen att sätta en kula mellan ögonen på dina fiender, men även den som föredrar att sitta vid ratten får sin fix här. Då jag kör som knugen bakom en nylackad Porsche så är inte det här riktigt min favorit, men den som föredrar Invasion-läget kommer att få ut mycket av Breakpoint. Ett stort minus är att den här banan, mer än någon annan, gör det smärtsamt uppenbart hur obalanserad Banshees kan vara.

Sist men inte minst har vi Tempest som står som paketets höjdpunkt. Det här är inte bara den mest underhållande kartan utan också den vackraste, med härligt färgrika och öppna miljöer men som också har gömställen för dem som gärna jobbat inkognito. Den agerar också som en ny Forge World vilket innebär att du kan pilla runt lite i den som du själv vill, med underhållande resultat. Tack vare mycket varierad terräng är det en av de mest varierade banorna och borde ensam göra paketet värt priset.

När allt kommer omkring kommer tiden du får ut av paketet alltid att baseras på hur mycket du gillar Halo: Reach och hur mycket du spelar det. De som inte spelar särskilt ofta och hellre lägger pengar på annat kommer inte direkt att bli konverterade av det här paketet. Är du dock en redig Reach-fantast kommer det här paketet att få mycket kärlek, för det är precis vad det förtjänar. Det är den här typen av genomarbetade paket som industrin behöver, och det har uppenbarligen Bungie fattat.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 11:11

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.