Hatoful Boyfriend

Recension - Playstation Vita - tors 31 december 2015, kl 06.45

Släppdatum: 2015-07-22    Genre: Visual novel / Dating sim
Utvecklare: PigeoNation Inc.    Åldersgräns: 12+

"Definitivt ingen kalkon!"

Hatoful Boyfriend är en visual novel av otome-karaktär, det vill säga där man som tjej får välja och vraka mellan ett antal män i jakten på sin själsfrände... eller kanske åtminstone ett intressant ”i alla sina dagar”. Men tvisten här - som även titeln antyder för den som är bevandrad i det japanska språket - är att samtliga karaktärer förutom huvudpersonen själv är duvor eller andra typer av fåglar. Som enda människa på skolan St. PigeoNation’s är det således upp till spelaren att genom stundtals förekommande dialogval välja mellan allehanda fjäderfän, och en genomspelning varar oftast bara kanske max en halvtimme så det är lätt att inledningsvis få en känsla av ”var det allt?”.

Men hemligheten med Hatoful Boyfriend är att det måste spelas om och om igen och för varje varv tar berättelsen en ny, ofta oväntad, vändning och ingen genomspelning blir den andra lik. Vad som från början ter sig som en vattenpöl visar sig i slutändan vara värsta Marianergraven. Eller kanske som en rysk docka med ett ganska oseriöst yttre, men som ju längre in man tar sig öppnar sig till en fantastiskt underhållande, fyndig och stundtals rent obehaglig spelupplevelse som får en att vilja krypa ihop i ett hörn med en tröstande varm filt och en chokladkaka. Framförallt om/när man låser upp den så kallade BBL-epilogen.

Spelet är smart och underfundigt på ett sätt som gör det svårt att förklara i ord utan det måste snarare upplevas. Mycket ligger just i känslan när man inser att något som verkar simpelt egentligen är fascinerande mångbottnat. Och skaparen Hato Moa lyckas slänga in både tydliga och mer subtila referenser till allt från Pokémon och hela genren jrpg, till ett litet fågelkafé i japanska staden Kobe (som även finns med som faktisk plats i spelet) och nutida samhällsproblem som fågelinfluensan och dess inverkan på både människor och fåglar. Eller varför inte det faktum att fåglarna i spelet pratar om en bloggande brittisk duva som faktiskt finns i verkligheten(!).

Hatoful Boyfriend var ursprungligen ett aprilskämt som genom popularitet blev ett riktigt spel till PC och så småningom även fick en engelsk fanöversättning som bidrog till att skapa ett intresse i väst. Och att det nu tagit sig hela vägen till Playstations apparater är i högsta grad välförtjänt. Det är smart, roligt och sin oseriösa premiss till trots ett av de mest överraskande och intressanta spelen på mycket länge.