Horse Life 4

Recension - Nintendo 3DS - ons 2 december 2015, kl 13.51

Släppdatum: 2015-11-13    Genre: Hästsimulator
Utvecklare: Ravenscourt    Åldersgräns: 3+

"Hästäventyr med skön känsla och potential, men lite för många skavanker"

Få saker slår att få rida som vinden på sin trogna springare. Jag minns fortfarande varmt när man fick rida runt på Epona i Ocarina of Time, vilket var första gången jag satt till häst i ett spel och den gången gav mersmak. Och för den som inte fått nog är Horse Life 4 ett säkert kort för här är man konstant hästburen och med ett antal raser och färger att välja på är det lätt att hitta sin fyrbenta drömkompanjon.

Spelet i övrigt är också intressant. Visst är det som väntat till viss del en husdjurssimulator där man regelbundet behöver borsta, mata och kratsa hovarna på sin häst för att hålla den i toppskick. Men i övrigt spelas det snarare mer som en lightversion av ett rollspel. Det finns ett stort öppet område - eller värld kanske man skulle kunna säga men det vore att överdriva storleken en smula - och ytterligare två som man får tillgång till allt eftersom man går upp i nivå och erhåller nya färdigheter. Nivåuppgång sker via uppdrag man får av andra karaktärer och där vissa är huvuduppdrag som för spelet framåt medan andra enbart är sidouppdrag för att erhålla mer pengar att köpa foder och utrustning för.

Spelet är inte direkt storydrivet men man lyckas ändå slänga in en riktig såpoperahistoria som blir mer uppenbar ju längre in i spelet man tar sig. Ni vet den där om tjejen som blir kär i den snygga killen som redan visar sig vara ihop med den riktigt elaka rivalen. Och även om det kanske är en ganska klyshig berättelse så är den ändå ett trevligt och uppfriskande inslag.

Men det är i första hand frihetskänslan som är den största behållningen med Horse Life 4. Att få galoppera över vidsträckta ängar i full fart är rent terapeutiskt och oavsett hur mycket jag spelar så tröttnar jag aldrig på det. Och bäst blir det när man får racea loss mot någon annan karaktär så att fart och precision verkligen blir vitala element. Skicklighet är även en nyckelingrediens i den tävlingsarena som finns och där man kan delta i antingen hinder- eller poängsamlartävlingar. För det är inga stora marginaler man får om man vill placera sig på pallen här utan ofta skiljer det på sekunder vilket ger det hela nerv. Man lär sig verkligen respektera verklighetens tävlingshoppare som på regelbunden basis genomför tävlingar baserade på både felfrihet och snabbhet.

Spelet leder närmast mina tankar till 2014-års Playstation Vita Pets, men tyvärr inte bara på det spelmekaniska och underhållande planet, utan även på det negativa. Horse Life 4 lider av ett flertal skavande och stundtals extremt irriterande skavanker som antyder om att utvecklarna själva inte verkar hysa nämnvärd vare sig tilltro eller kärlek till sitt spel utan mest verkar ha skapat något för att man måste. Och när detta sker med något som har potential och en massa bra idéer i grunden gör det mig uppriktigt förbannad och här är anledningen till att spelet får ett betydligt lägre betyg än det borde förtjänat.

Till att börja med skulle jag ha önskat mer interaktion med världen och sin hästkopanjon. Bara något som att kunna klappa sin häst ibland för att uppmuntra den hade gjort underverk för spelupplevelsen, men icke. Och i ett tidigt skede lär man sig att stå på hästryggen för att nå högt belägna saker och i ett tillhörande uppdrag skall man plocka äpplen från diverse träd. Man kan ju då tänka sig att man skulle kunna plocka äpplen även utanför uppdraget - eftersom man ju uppenbarligen nyss varit kapabel till det - och ge till sin häst för att stilla dess hunger, men detta är inte heller möjligt utan träden förblir fortsättningsvis ickeinterageringsbara. Men det värsta exemplet återfinns i tävlingsarenan. När man tävlar mot någon som del av ett uppdrag får man alternativet att starta om när man misslyckas med att slå den utsatta tiden. Om man däremot deltar i tävlingar utanför uppdrag så finns helt plötsligt ingen omstartsmöjlighet utan man måste slutföra tävlingen och blir då utslängd till världskartan igen så man får gå in i arenan och välja tävlingen igen. Och då ska nämnas att laddningsskärmarna inte håller Hjulbenhastighet direkt. Vill man avbryta är alternativet att stänga av hela spelet och starta igen och man får då börja från sin gård belägen på totalt motsatta sidan av kartan. Frustrationen blir framförallt tydlig då minsta miss i arenan innebär att man missat alla chanser att få något pris så när man missar första hindret och tvingas lida igenom ett helt lopp, laddningstider och annat otyg sliter det rejält på tålamodet. Särskilt som tävlingarna är bland det roligaste spelet har och något man egentligen bara vill köra om och om igen utan avbräck.

Så med andra ord kan man sammanfatta Horse Life 4 så här: Att rida är kul, att hoppa hinder är kul, att inte kunna starta om utan att behöva stänga av hela spelet är inte kul. Med ett uns sinne för detaljer hade detta varit en exemplarisk spelupplevelse, men tyvärr har det i sin nuvarande form för många nedslag för att ta sig ut som vinnare. Men om man kan ta till sig kritiken finns det i alla fall gott hopp för ett eventuellt Horse Life 5, och det är värt att hoppas på.