Infamous 2

Recension - Playstation 3 - fre 17 juni 2011, kl 19.43

Släppdatum: 2011-06-10    Genre: Action
Utvecklare: Sucker Punch    Åldersgräns: 16+

"Som InFamous, fast mycket bättre"

Infamous var ett väldigt bra spel. Det var inte prefekt, snarare ganska långt ifrån att nå det eftersträvade adjektivet men det lyckades ändå bjuda på en ganska originell tolkning av en överbefolkade sandlådegenren. Därför blir jag både glad men också lite besviken över att Infamous 2 är så fruktansvärt säkert i sitt utförande att det borde föraktas. Fegisar borde icke vara välkomna. Ändå kan jag inte göra annat än charmas av uppföljarens alla sätt att ta konceptet till nya höjder.

För dem som har spelat Infamous kommer det vara lekande lätt att axla rollen som Cole MacGrath, spelarens egen lilla boytoy vars personlighet och krafter kan formas efter tycke. Cole far i spelets inledning till New Orleans-osande staden New Marais för att utöka sina krafter i hopp om att kunna förgöra The Beast, en varelse som utplånar städer längs USA:s östkust. Infamous 2 är precis som sin föregångare ett actionspel som blandar plattformande i en öppen stad med tredjepersonsskjutande där Coles superkrafter har en central roll. Alla de krafter som gjorde det så kul att forcera stadens alla hinder i första spelet finns kvar och spelet gör ett riktigt bra jobb att vid väl utvalda tillfällen belöna spelaren med krafter som både är bekanta och helt nya. De utlovade is- och eldkrafterna har kanske inte den stora genomslagskraft som de borde, men de tillför en härlig twist som behövs i Coles annars väldigt elddominerade arsenal. Tyvärr finns det gamla karmasystemet kvar från tidigare och det är precis lika svart och vitt som tidigare där Cole antingen blir ett hänsynslöst as eller en övergod ängel, något som också påverkar vilka krafter han får. Det låter väldigt intressant på papper men det slutar med att jag bara blir frustrerad över att jag inte har fler valmöjligheter över vilka krafter Cole får. Från första stund är det mer eller mindre skrivet i sten vilken sida karma-mätaren du kommer att leva med resten av detta ganska långa spel, något som kan komma att gäcka de flesta. Istället för att ge mig en naturlig anledning att spela om spelet störde jag mig mest på att jag inte hade mer frihet i valen, vilket fick hela grejer att kännas som en stel gimmick. Infamous 2 är inget rollspel, men dess ambitioner att ge spelaren val stryper både min upplevelse av själva spelet och dessutom handlingen som denna gång är både välskriven och val framförd av spelets skådisar.

Karmafadäser och tråkiga val till trots är Infamous 2 ett riktigt toppspel på nästan alla andra punkter. Det är ett av få spel som blandar öppet plattformande med snabb action på ett mycket smidigt sätt och även om det kan bli lite väl många knappar att hålla reda på flyter allt ihop på ett oklanderligt sätt. Från takskuttande till explosiva eldstrider övergår Cole snabbt till det nya närstridssystemet som både ser bättre ut än föregångare och dessutom är mycket roligare. Uppdragsdesignen i sig har även den förbättrats och även om många uppdrag bottnar i att du ska ta dig från en plats till en annan och puckla på fiender av olika slag så är allt mer varierat än i föregångaren. Det gäller även de sidouppdragen Cole ställs inför. Är du inte med i en enorm attack mot ett militärfort eller skjuter på fiender med ett stationärt raketgevär, så slåss du mot en enorm fiende som i vilket annat spel som helst hade varit en boss. Att ett spel på detta sätt underhåller mig från början till slut är något som sällan sker idag, och bara det är ett gott tecken. Om inte det vore nog finns också möjligheten att utforma egna uppdrag med ett medföljande verktyg som ger ytterligare anledningar att återvända. Även om jag personligen är för trög för att orka använda mig av de ganska avancerade verktygen var det kul att hitta spelartillverkade uppdrag utplacerade i staden. De flesta sög, det ska jag inte hålla hemligt, men potentialen att ge spelet något extra som inte går att hitta någon annanstans i genren är beundransvärt.

Infamous 2 lyckas kort och gott med vad det rent spelmässigt försöker uppnå, det vill säga att ta det som Infamous gjorde bra och göra det mycket bättre. I det avseendet har det lyckats, men samtidigt har vi de onödiga klavertramp som spelets frustrerande karmasystem och bristen på verklig innovation som sätter käppar i hjulen. Är man ett fan av denna nya storserie är det dock inget som kommer att bli något som förstör upplevelsen i stort och framför sig har man istället ett av de roligaste och mest välproducerade superhjältespelen som släppts.

TTVs bild

Nej, jag som hade hoppats på en matig och fin recension om detta års bästa spel. Så ser jag till min besvikelse att det är samma text på båda sidorna.

Bra skrivet Gustav, som vanligt.

Att detta spel får en fyra av dig är mer värt än en tia ifrån IGN eller någon annan stor-sida. Med tanke på hur svår du är att underhålla.

Som t.ex Uncharted-serien som jag har för mig du inte alls gillar.

TTV skrev:

Jag kan faktiskt inte förklara varför dock.

Gustav Granlunds bild

TTV skrev:
Bra skrivet Gustav, som vanligt.

Tack så mycket, det uppskattas.

TTV skrev:

Jag är inte så svår att underhålla, men jag vill att det ska märkas mer när ett spel höjer sig över de spel som "bara" är bra och blir något mer än så. Infamous 2 är ett spel som är mer än det och förtjänar att få den uppmärksamheten.

Sen ogillar jag inte Uncharted och jag har gått för långt om jag har gett sken av det. Det är en bra serie, men att det skulle vara spelmässigt bättre än många andra bra serier där ute håller jag inte med om. :)

Andreas Bergs bild

TTV skrev:
Så ser jag till min besvikelse att det är samma text på båda sidorna.