Ittle Dew

Recension - Multi - tis 10 september 2013, kl 10.46

Släppdatum: 2013-07-05    Genre: Äventyr
Utvecklare: Ludosity    Åldersgräns:

"Inte bara en Zelda-parodi, Ittle more than Dew!"

2D, äventyr, skatter och pussel. Huvudkaraktären har gröna kläder och en yvig kalufs på huvudet. De flesta tänker på Zelda när de hör dessa ingredienser och vem kan klandra dem? Svenskutvecklade Ittle Dew gör faktiskt vad som närmast kan beskrivas som en parodi på The Legend of Zelda, fast med mycket mer humor och kärlek än vad man kanske först kan tro.

Upplägget är otroligt bekant, man ska utforska sina omgivningar, besegra monster med svärd, man har hjärtan som livmätare och en liten följeslagare som kommer med råd och tips. Tippsie, heter den flygande räven, som passande nog är småberusad hela äventyret igenom. Det är inte så mycket mer än det egentligen. Ett litet sakletaräventyr. Över på ett par timmar.

Där hade det kunnat sluta. Vi hade kunnat nöja oss med att beskriva Ittle Dew som en liten småtramsig Zelda-flirt som duger i krig. Saker och ting är däremot inte riktigt så enkla. Ittle Dew är i sin egna enkelhet på många vis överlägset berättelserna om Link. Det har en grafisk stil som vida överträffar mycket jag sett på senare år och en bedårande humor som saknar motstycke. Varenda konversation i spelet präglas av en utsökt självdistans som fick mig att skratta högt flera gånger. I stället för att drivas framåt av en vilja att lösa en gåta, besegra en dumming eller komplettera en samling av någonting så drevs jag framåt av min vilja att spendera mer tid med spelet i sig självt. Jag fnissade och charmades på ett vis som är ovanligt både för spel och för mig själv. Jag läste i någon brittisk tidning att sådan här humor vanligtvis brukar fungera som en täckmantel för eventuella tillkortakommanden, men att det i Ittle Dews fall snarare är ytterligare en fjäder i hatten - och jag håller absolut med. Det känns aldrig tvingat och spelet hade levererat en solid upplevelse även utan humorn om det hade varit tvunget.

Bra spel brukar ofta kännas för korta, men här är det smärtsamt tydligt att det är åt skogen för kort. Det är som sagt knappt en handfull timmar från början till slut - trots gedigen utforskning. Det finns en tidräknare som man kan ställa in att visas under spelandet, som är till för att sporra så kallade speed runs. Detta tycker jag däremot passar spelet mycket illa och hade hellre sett ett längre Ittle Dew med skrotat tidtagarur.