Jetpack Joyride

Recension - IOS - fre 9 september 2011, kl 08.56

Släppdatum: 2011-09-01    Genre: Plattform
Utvecklare: Halfbrick Studios    Åldersgräns:

"Beroendeframkallande bagatell med ett par ess i rockärmen"

Det finns ett gäng återkommande teman när det gäller spelen på App Store. I kölvattnet efter supersuccén Angry Birds är onlinebutiken givetvis numera fylld med spel som innehåller fåglar av alla de slag men utöver överrepresentationen av dessa återfinns det också oväntat många titlar som tagit fasta på föremålen änterhakar och jetpacks. Dessa två inslag i spel har alltid på nåt vis tilltalat mig enormt mycket och kombinationen av dessa får mig att rysa av välbehag. Nu innehåller visserligen inte Jetpack Joyride någon änterhake men en av två duger gott ändå. Det var i vilket fall ingen tvekan om att det var ett perfekt lämpat spel för mig så fort jag fick nys om att det släppts på Apples nedladdningstjänst. Till och med titeln skvallrade om det!

Myntsamlandet är av stor vikt i Jetpack Joyride.
I Jetpack Joyride styr man den lilla figuren Barry som av en händelse roffar åt sig en jetpack för att fullständigt gå bananas i ett högteknologiskt laboratorium. Barry springer, i sitt galna uppror, för full maskin och ditt jobb är att undvika alla fällor och missiler som står i Barrys väg. Detta uträttas genom att trycka och noga avväga hur mycket samt hur ofta fingret bör träffa skärmens yta. Ju längre fingret nuddar skärmen, desto längre och högre flyger Barry med sitt jetpack-tillbehör. Och på tal om återkommande teman när det gäller Iphone-spel - Jetpack Joyride är ännu ett i raden av spel där huvudpersonen automatiskt tar sig fram på banorna. Ett upplägg som synts till tidigare i storsäljare som Canabalt och Robot Unicorn Attack. Jag uppskattar konceptet och tycker det lämpar sig väldigt bra på formatet då manuellt styrda plattformsspel oftast tenderar till att bli klumpiga med sina tryckkänsliga styrkors och knappar på skärmen. Touch-kontrollerna i Jetpack Joyride känns däremot responsiva och exakta.

Men det finns mer att hämta i Jetpack Joyride än att bara ta sig så långt som möjligt. Det innehåller dessutom moment som består av att samla olika saker. Laboratoriet är fullproppat med mynt som svävar omkring i luften och genom att samla dessa kan man uppgradera Barry med nya jetpacks, kläder och utrustningar av alla de slag. Vissa uppgraderingar ger Barry förmågan att suga till sig mynt och bomber kan slunga iväg honom när han stupat för att tjäna några extra meter, för att nämna ett par av de mer fördelaktiga. Kläderna och de olika jetpackvarianterna agerar istället bara kosmetiska förändringar. Ett annat kul inslag är den enarmade banditen som avslutar varje spelsession. Genom att samla så kallade tokens får man chansen att kamma hem mer mynt och belöningar via detta minispel. Även om jetpack-tillbehöret är den primära utrustningen som tar Barry framåt på banan så kan han också manövrera olika typer av fordon och plocka upp dräkter med speciella egenskaper. Dessa består till exempel av en teleporteringsmaskin, en fågelliknande raket eller en springande robotcyborg. Dessa innebär, utöver sin unika funktion, att man får ett extra försök på sig om Barry råkar krascha in i en energistråle eller blir träffad av en missil i skallen, man tappar bara fordonets förmåga som straff. Men är Barry bara utrustad med jetpack när man klantar sig är det ridå för vår hjälte.

Teleporteringsfordonet susar fram!
Det finns många spel av den här sorten på App Store men Jetpack Joyride sticker ut med sin presentation och sitt gedigna genomförande. Spelet är utan tvekan ett beroendeframkallande sådant och det är lätt att bli sittande lite för länge i jakten på de där sista mynten som gör att man äntligen har råd med det coola föremålet man suktat efter i spelets inbyggda butik. Det finns också ett uppdragsbaserat rankingsystem och varje gång man levlar upp belönas man med fler mynt och nya utmaningar att ta sig an. För de som gillar att visa upp sin poängskörd för sina kompisar och fiender stödjer spelet utöver det highscore-listor online, både för Open Feint och Game Center.

Det finns mycket att se och göra i Jetpack Joyride och även om spelet till en början ter sig simpelt i sitt upplägg döljer det sig mer godis där bakom så fort poängjagandet och samlandet tar vid. Det är definitivt uppe och nosar på ett högre betyg men når inte riktigt ända fram. Jag hade gärna sett fler banor och ett mindre slumpartat upplägg. Som det är nu kan de fördelaktiga fordonen dyka upp lite hur som helst vilket inte känns helt optimalt när poäng ska jämföras och rekord ska slås. Men för endast sju kronor hör det till ett av de bästa alternativen i kategorin "sjukt prisvärda Iphone-spel" och är trots allt ett måste för alla som gillar jetpacks och snabba fixar till sin IOS-manick.

Linnea Hummels bild

Är det som att flashspelet Helicopter game ( http://www.helicopter-game.org/ ) fått en karaktär och en update med lite fler funktioner? :D

Linnea Hummel skrev: