Jurassic Park: The Game

Recension - IOS - mån 28 november 2011, kl 08.17

Släppdatum: 2011-11-15    Genre: Äventyr
Utvecklare: Telltale    Åldersgräns:

2
"Jurassic Park är Telltales sämsta hittills"

Dinosaurer. Det kan inte gå fel. Förutom i fallet Jurassic Park där det gått snett tre gånger i filmformat och dinosaurerna har ätit folk. Nu har det gått snett i spelväg, inte för att dinosaurerna äter folk utan helt enkelt för att Telltale inte lyckats göra ett varken bra eller underhållande spel.

Den tidigare framgångsformulan med ett klassiskt peka-och-klicka-upplägg har övergetts till ”förmån” för ett spel som till stora delar är baserat på quick time events. Det betyder att man skall snabbast möjligt utföra något som visas på skärmen, till exempel att skaka fram och tillbaka för att springa jättefort eller trycka på rätt knapp i rätt tid för att hoppa över ett hinder. Alla som spelat ett spel de senaste fem åren lär ha stött på quick time events, och används de rätt kan det vara ett stämningshöjande, stressframkallande eller involverande moment. Lite av peka-och-klicka-tanken finns kvar även i Jurassic Park, men Telltale har valt att lägga fokus på utforskande. Karaktären kontrolleras inte direkt, utan man utforskar miljöerna genom att klicka på saker och får mer information kring vad som bör göras därnäst. Jag får vibbar från hidden object games, och det är inga bra vibbar det.

Att förnya sig är ju egentligen inte fel och det kan kännas taskigt att kritisera Telltale för att de inte gjort som de brukar göra, men när det nya inte fungerar och det gamla faktiskt fungerar fint tycker jag det är synd att peka-och-klicka upplägget har frångåtts. Om man sedan väger in att Jurassic Park är uselt optimerat, i alla fall till Ipad, och hackar till mer än lovligt ofta gör inte saken bättre. Ren lathet från Telltales sida verkar det som, de borde verkligen se över hur spelmotorn fungerar på vissa plattformar eftersom exakt samma hacka-hacka-hacka-problem fanns på Wii-versionen av Sam & Max. Kraften i Ipaden lär det inte vara några problem med, den slänger runt långt mer avancerade 3D-miljöer i till exempel Rage än vad som finns på dinosaurieön.

Det är väldigt trist att Telltale inte lyckats särskilt väl med Jurassic Park, det var ett av de spel jag sett fram emot i år. Både spelupplägget och de tekniska bitarna fungerar dåligt och även fast en episod ”bara” kostar 49 kronor på Appstore bör man fundera en extra gång innan köpknappen trycks in.