Little Big Planet 2

Recension - Playstation 3 - tis 25 januari 2011, kl 21.13

Släppdatum: 2011-01-21    Genre: Plattform
Utvecklare: Media Molecule    Åldersgräns:

"Framtiden avgör hur långt den lilla stora planeten når"

Egentligen vet jag inte om jag tycker en uppföljare till Little Big Planet är en så bra idé. Originalet bygger på ett dynamiskt, organiskt koncept som hela tiden fortsätter utvecklas. Uppdateringar och expansioner – visst – men behövs verkligen en uppföljare till ett spel som hela tiden växer med dess spelare? Skeptismen har gjort att jag på förhand inte peppat alltför mycket på Little Big Planet 2. Med facit i hand visade det sig vara dumt. För naturligtvis är Little Big Planet 2 en fantastisk liten upplevelse. Även om dess största potential ännu inte är uppnådd.

Till en början är det lätt att känna sig hemma i Little Big Planet 2. Samma estetik, samma koncept och samma omfamnande känsla. När man dessutom kan importera sina sparfiler från föregångaren och dyker upp i en gammelpimpad pod tillsammans med den senaste outfiten är det svårt att se Little Big Planet 2 som en uppföljare snarare än utbyggnad. Och för den uppkopplingsfobiska ensamspelaren bjuder Little Big Planet 2 egentligen så många nyheter förutom en hel uppsjö nya banor av utmärkt klass. Vilket å andra sidan är vad alla andra plattformsspel kommer undan med, så det är kanske dumt att klaga på det. Vill du spela ensam utan att ladda hem andras banor eller bygga egna är Little Big Planet 2 – precis som sin föregångare – ändå ett väldigt starkt och köpvärt spel. Så är det. Men nu som då är det inte där styrkan ligger. Och det visar sig i synnerhet i uppföljaren där majoriteten av krutet just lagt på spelarinteraktionen.

I synnerhet vill Media Molecule att vi nu ska tänka utanför ramarna. Plattformsramarna. Nu ska vi kunna utveckla andra, mer varierade spel där innebörden är annat än hoppa hit och dit. Vilket i och för sig är en förståelig utveckling när man tänker på hur kreativiteten hos användarna sett ut för Little Big Planet där många visat otroligt imponerande och nyskapande kreationer långt utanför ramarna. Så då är det inte mer än rätt att Media Molecule flyttar ut ramarna. Sedan är det bara upp till spelarna att bryta dem igen. Och visst känns den utvecklade plattformseditorn makalös, möjligheterna är enorma och så klychigt som det låter är det faktiskt bara fantasin som sätter gränser. Frågan är dock om det alltid blir så roligt att handutveckla banor av annat än plattformskaraktär. Utbudet online är i dagsläget fortfarande ganska tomt, men testade banor som ett Street Fighter-fightingspel och en Resident Evil railshooter kändes mest oväntat än direkt roligt. Där har Little Big Planet 2 fortfarande ett oskrivet kort som främst fylls i när spelarna och skaparna börjar utveckla möjligheterna i spelet på allvar. Så egentligen är det kanske först om ett halvår vi på allvar ser hur långt Little Big Planet 2 kan räcka.

En funktion som redan nu glänser är emellertid möjligheten att göra cut-scenes till sina banor. Little Big Planet har tidigare varit en plattform för hyllningar och tolkningar av andra spelkoncept och det blir extra lätt att förverkliga via charmiga filmer från videoverktyget.

Little Big Planet 2 är på alla sätt en otroligt genomarbetat, underhållande och hållbar produkt. Redan idag, här och nu, är det prisvärt för dig som tyckte om föregångaren och vill har mer av det goda samt utvecklade nerladdningsmöjligheter. Hur pass bra Little Big Planet 2 kan bli, det återstår dock att se. Med engagerade spelare kan den nya flexibla spelmotorn räcka hur långt som helst.

Har säkrat åretväxten av gamers med sonen Adam 12/23/2011 - 13:48