Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM cache WHERE cid = 'variables' in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128

Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: UPDATE cache SET data = 'a:1211:{s:13:\"theme_default\";s:8:\"blogbuzz\";s:13:\"filter_html_1\";i:1;s:18:\"node_options_forum\";a:1:{i:0;s:6:\"status\";}s:18:\"drupal_private_key\";s:64:\"f21534a5ca14885846975f31b646084ff45701c2d5f18a72667b24c1488db285\";s:10:\"menu_masks\";a:35:{i:0;i:127;i:1;i:125;i:2;i:124;i:3;i:117;i:4;i:63;i:5;i:62;i:6;i:61;i:7;i:60;i:8;i:59;i:9;i:58;i:10;i:57;i:11;i:56;i:12;i:46;i:13;i:31;i:14;i:30;i:15;i:29;i:16;i:28;i:17;i:25;i:18;i:24;i:19;i:22;i:20;i:21;i:21;i:15;i:22;i:14;i:23;i:13;i:24;i:12;i:25;i:11;i:26;i:10;i:27;i:9;i:28;i:7;i:29;i:6;i:30;i:5;i:31;i:4;i:32;i:3;i:33;i:2;i:34;i:1;}s:12:\"install_task\";s:4:\"done\";s:13:\"menu_expanded\";a:1:{i:0;s:13:\"primary-links\";}s:16:\"language_default\";O:8:\"stdClass\":11:{s:8:\"language\";s:2: in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128
 Mafia II | Skillpoint.se

Mafia II

Recension - PC - fre 27 augusti 2010, kl 08.30

Släppdatum: 2010-08-27    Genre: Action
Utvecklare: 2K Czech    Åldersgräns: 18+

Betyg: 3/5
"Ett riktigt underhållande spel, men som inte berör"

Alla som väntat på Mafia II räcker upp en hand! Okej… Alla ni som tror att Mafia II är precis lika bra som föregångaren räcker upp en hand! Hmm, färre antal händer uppe. Jag förstår er och jag måste nog ge er rätt i er skepsis för Mafia II är tyvärr inte lika bra som sin föregångare. Det är spretigare och lättsammare, men ändå med kvalitéer. Min resa till Empire Bay har varit kantad av en oerhörd mängd intryck, som jag nu tänkte bena ut.

Empire Bay styrs av tre maffiafamiljer, som till en början kan enas om saker och ting...
Det hela börjar 1945 när Vito Scaletta kommer hem från Andra världskriget, på permission efter en skottskada, och träffar sin gamla vän Joe som numer jobbar för den lokala maffian med olika, smutsiga jobb. Han löser Vito från sin soldatplikt genom sina kontakter och Vito kan därmed börja tänka på sin framtid i staden han växt upp i efter sin flykt från Sicilien. Till skillnad från Tommy Angelo, protagonisten i det första spelet, är Vito helt inställd på att skapa sig en karriär inom maffian vilket gör karaktären mindre intressant. Vito är cool, bad-ass med få eller inga skrupler, men samtidigt agerar han snällt och lite mesigt ibland, kanske för att få oss att sympatisera med honom. Göra honom mer mänsklig, eller mindre som ett odjur. Det fungerar inte, tyvärr, och handlingen blir genomgående ett lapptäcke av händelser som fungerar som brottsstycken ur Vitos liv. Det gör att man inte får samma helhetskänsla som i Mafia: City of Lost Haven, inte samma genuinitet.

Mafia II spänner över två decennier vilket givit 2k Czech, tidigare Ilussion Softworks, mycket utrymme att leka med både kläder, vapen, bilar och omgivningar. Empire Bay har inspirerats av både San Fransisco och New York och under spelets gång får man både möta det lite mer dystra 40-talet som det gladare, glättigare 50-talet. Här är också två bekymmer. 40-talet känns genuint, maffia-aktigt medan 50-talet inte fångar den rätta känslan. Det är lite avtändande med ”greasers”, raggare som tagna ur Grease, och all rock som hör årtiondet till passar inte riktigt in i bilden. Eller den passar in, men förmedlar fel stämning. Det finns såklart en hel del klassiska godingar av till exempel Frank Sinatra, men ja, det känns inte rätt helt enkelt.

.. Men sen kan konflikter bubbla upp till ytan som bäst löses genom våld.
Men handlingen om Vito fortgår, mellan varje uppdrag får vi mellansekvenser som flyttar fram tiden, ibland dagar, ibland år. Tillsammans med Vito får man uppleva en hel del, eller vad sägs om en duschscen, med badbyxor på, i ett fängelse, samtidigt som man kan samla Playmate-kort med riktiga, nakna kvinnor på. Ganska märkligt och vågat, samt totalt onödigt. Uppdragen kretsar i början kring småjobb, men blir sen större och större, därmed också allvarligare. Tyvärr får själva skjutandet, som fungerar väldigt bra, ofta stå till sidan för fightingmoment där man ska knocka en eller flera motståndare. Visst, misshandel ingår i maffia-uppgifter, men fightingdelarna är för många och för tråkiga. Blocka, blocka, counter-punch, blocka, jabb, etc. etc. Det är svårt att inte vinna, man ska nästan vara lite utvecklingsstörd. Andra uppdrag är roliga, när man ska utplåna rivaliserande gäng med Tommyguns, men förvånansvärt sällan når det A-nivåer, vilket är oerhört märkligt. Man blir uppslukad, men inte alls så mycket som man blev i första spelet.

Vidare har bilkörandet blivit mindre realistiskt, vilket många som hade problem med det första spelets mer ”kantiga” körning kan glädjas åt. Nu är det GTA med gamla bilar, i gamla miljöer. Personligen tycker jag det förlorar sin charm. Polisen är inte lika taggad heller och att köra mot rött ljus straffar sig aldrig, trots envisa påpekanden från passagerare. Kör man för fort, däremot, kan polisen ta upp jakten, men man lär sig fort att komma runt det. Miljöerna man kör runt i är det däremot inget fel på. Empire Bay är underbart vackert, men inte alltid så levande. Faktum är att jag inte en enda gång känt suget att köra runt i staden för att spana in sevärdheterna. Istället blir Empire Bay som en parentes för att ta sig mellan uppdragen. Free-roam känns inte alls särskilt intressant, vilket visserligen är tur eftersom man inte kan köra Free-roam efter man klarat spelet, utan det går endast att göra mellan uppdragen.

Vito Scaletta, made man.
Men, jag har streckspelat Mafia II sedan jag fick det och haft svårt att lägga mig ifrån det. Det finns många saker jag saknar, jag blir inte berörd som jag hade hoppats och vissa av momenten, till exempel att man måste tanka sin bil då och då, känns riktigt onödigt. Men samtidigt sitter jag där och vill framåt i historien, för att se vad som händer och för att uppleva lite häftiga eldstrider, som det finns gott om. Att med en Tommygun helt skjuta sönder en våning är tillfredsställande så det heter duga, men det berör tyvärr inte. Och det är totalt enkelspårigt vilket gör att det, utan sidospår och djupdykningar, bara kommer att stanna i hjärtat och hjärnan under ett par veckor. Sen förpassas det till spelhyllan, där jag kommer att säga ”Ja, Mafia II är riktigt kul, men alldeles för kort. Ettan är dubbelt så bra… Skaffa det istället.”

Varför har jag inte spelat Endless Legend tidigare?! 06/06/2015 - 00:46
spanjoars bild

Tack, då är jag inte ensam om mina åsikter. Jag hade dock gett spelet en svag tre eller kanske till och med en tvåa.

Downfall92s bild

Spelet verkar bra, men inte så bra som man hade hoppats.

Lars Jensens bild

spanjoar skrev:
Tack, då är jag inte ensam om mina åsikter. Jag hade dock gett spelet en svag tre eller kanske till och med en tvåa.

För mig är spelet en trea, varken mer eller mindre, men det är ju LÅNGT ifrån den femma som jag ger Mafia: City of Lost Haven.

Downfall92 skrev:
Spelet verkar bra, men inte så bra som man hade hoppats.

Till PC är det bra, vet inte hur det står sig på konsol dock. Har hört mer negativt där.

Crimson Thunders bild

"man inte kan köra Free-roam efter man klarat spelet, utan det går endast att göra mellan uppdragen."
What :tard:. Det är ett stort minus enligt min åsikt :(

Lars Jensens bild

Det är det om man är sugen på free roam, vilket man inte blir. Inte jag iaf.

prismas bild

Med tanke på recensionerna för detta spel har jag helt inriktat mig på storyn och njuter faktiskt en hel del. Jag måste nog vara lite utvecklingsstörd för jag har spelat ca 8 kapitel och de enda uppdragen jag har dött (kör på hard) på ännu är slagsmålsuppdragen blir riktigt irriterad på dem, klarar dem helt enkelt inte.

Lars Jensens bild

prisma skrev:
Jag måste nog vara lite utvecklingsstörd för jag har spelat ca 8 kapitel och de enda uppdragen jag har dött (kör på hard) på ännu är slagsmålsuppdragen blir riktigt irriterad på dem, klarar dem helt enkelt inte.

Aha, jag körde inte på hard iof utan på medium. Det är typ bara att blocka och sen köra coutner-punch, iaf för mig.

prismas bild

Lars Jensen skrev:
Aha, jag körde inte på hard iof utan på medium. Det är typ bara att blocka och sen köra coutner-punch, iaf för mig.

Precis samma taktik som jag använder men måste alltid spela om slagsmålsuppdragen tre till fyra gånger. Mäkta irriterande. Tycker för övrigt att det är alldeles för många slagsmålsuppdrag, jag vill ha mer pang pang men vi får se de kanske kommer(har precis kommit ur fängelset).

Håller med om att storyn inte är lika bra som Mafias men överlag gillar jag Mafia II mer. Detta beror förmodligen på att jag inte lirade Mafia när det begav sig utan plockade först upp det härom veckan och körde igenom.

Lars Jensens bild

prisma skrev:
Tycker för övrigt att det är alldeles för många slagsmålsuppdrag,

Japp, som jag nämner i recensionen.

prisma skrev:
Detta beror förmodligen på att jag inte lirade Mafia när det begav sig utan plockade först upp det härom veckan och körde igenom.

Möjligt, men smaker är ju som baken.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.