Magnetic Wars

Recension - Xbox 360 - fre 3 september 2010, kl 07.41

Släppdatum: 2010-08-29    Genre: Shoot 'em up
Utvecklare: Guma Productions    Åldersgräns:

"En väldigt prisvärd och underhållande indieskjutare."

Det första som slår mig när jag startar upp Guma Productions debuttitel är hur likt det är Live Arcade-hiten Geometry Wars: Retro Evolved. Den abstrakta grafiken är som hämtad från spelet och till och med speltiteln luktar plagiat lång väg. Men även om det har mycket gemensamt med nyss nämnda spel får jag snabbt erfara att Magnetic Wars besitter fler kvalitéer under det välbekanta skalet än vad jag först trott.

Spelet innehåller dessutom ett co-op-läge.
Magnetic Wars är en sidoscrollande rymdskjutare med dubbel analogspakstyrning, vilket innebär att man rör sin farkost med vänster styrspak och skjuter med den högra. Man är hela tiden inkapslad och begränsad till en ruta som förflyttar sig samtidigt som banan rör på sig. Detta fyller ingen som helst funktion men är förmodligen ett medvetet val för att ytterligare förtydliga den abstrakta stilen. Och på tal om det grafiska vill jag poängtera att bilder inte gör spelet rättvisa utan det är först när man ser den stiliga grafiken komma till liv på tv:n som man får en korrekt uppfattning om hur spelet ser ut. Det är faktiskt riktigt läckert i all sin neonklädda enkelhet.

Bossarna kommer i många former och kräver alla olika taktik.
Vad som gör Magnetic Wars mer spännande än valfri "twin-stick shooter" är att det lyckas överraska med en oerhörd variationsrikedom. Varje bana introducerar ett nytt tema och slutligen också en boss som ska besegras. Man stöter på många finurliga fiender som kräver en mängd olika tillvägagångssätt. Dessutom har skeppet man styr en magnetisk förmåga som man kan aktivera för att dra till sig eller mota bort fiendens skott beroende på vilken färg de kommer i. Denna funktion ger extra krydda till spelet som annars är av väldigt traditionell karaktär.

Det är oerhört svårt att recensera indiespel av den här typen. Ska man väga in hur mycket spelen kostar och vad de kostat att utveckla? Det är lätt hänt att man gör orättvisa jämförelser. I vilket fall som helst är det inget snack om att Magnetic Wars är värt de ynka 80 Microsoft-poängen det kostar. Faktum är att det är ett av de mer prisvärda spelen till Indie Games-tjänsten på Xbox 360 och även om det både kunde innehålla mer banor och fler musikspår är det en kul och varierad upplevelse från start till mål.