Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM cache WHERE cid = 'variables' in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128

Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: UPDATE cache SET data = 'a:1211:{s:13:\"theme_default\";s:8:\"blogbuzz\";s:13:\"filter_html_1\";i:1;s:18:\"node_options_forum\";a:1:{i:0;s:6:\"status\";}s:18:\"drupal_private_key\";s:64:\"f21534a5ca14885846975f31b646084ff45701c2d5f18a72667b24c1488db285\";s:10:\"menu_masks\";a:35:{i:0;i:127;i:1;i:125;i:2;i:124;i:3;i:117;i:4;i:63;i:5;i:62;i:6;i:61;i:7;i:60;i:8;i:59;i:9;i:58;i:10;i:57;i:11;i:56;i:12;i:46;i:13;i:31;i:14;i:30;i:15;i:29;i:16;i:28;i:17;i:25;i:18;i:24;i:19;i:22;i:20;i:21;i:21;i:15;i:22;i:14;i:23;i:13;i:24;i:12;i:25;i:11;i:26;i:10;i:27;i:9;i:28;i:7;i:29;i:6;i:30;i:5;i:31;i:4;i:32;i:3;i:33;i:2;i:34;i:1;}s:12:\"install_task\";s:4:\"done\";s:13:\"menu_expanded\";a:1:{i:0;s:13:\"primary-links\";}s:16:\"language_default\";O:8:\"stdClass\":11:{s:8:\"language\";s:2: in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128
 Mass Effect 3 | Skillpoint.se

Mass Effect 3

Recension - Playstation 3 - ons 7 mars 2012, kl 11.38

Släppdatum: 2012-03-08    Genre: Rollspel
Utvecklare: Bioware    Åldersgräns: 16+

Betyg: 5/5
"Oöverträffad rymdepik!"

Varje Mass Effect-titel har haft sin egen vinkling på handlingen som löpt igenom serien. Det första kapitlet var ett rent äventyr, del två satsade som bekant starkt på en elittrupp på självmordsuppdrag. I Mass Effect 3 är temat krig. Spelet börjar rakt av med en invasion av jorden, något som för tankarna till Halo 2:s öppning. Maskinmördarna Reapers har slagit till med full kraft, och hela galaxen står i lågor. Som Shepard har man ett enda mål - att stoppa dem.

Det avspeglas i själva spelet på så sätt att man reser land och rike runt för att konstant arbeta på att värva nya allierade till sin sak, att ansamla fler resurser och att höja moralen hos ens krigande bröder och systrar. Skall jag forsätta parallellerna påminner det om upplägget i Fable III, även där kämpade man för att stärka sina styrkor inför en ständigt överhängande slutstrid.

Och det är egentligen tacksammare att beskriva Mass Effect 3 med sådana abstrakta liknelser än att faktiskt berätta mer konkret om spelet. Det är för att det inte finns så fasligt mycket att förtälja för den som redan spelat Mass Effect 2. Upplägget har genomgått betydligt färre förändringar än mellan originalet och Mass Effect 2 och det är i stort samma sak vi får denna gång som senast. Och det är ju inte fy skam, med tanke på att vi utsåg Mass Effect 2 till årets spel 2010. Överlag har det hela också åldrats väl, för egen del sväljer jag fortfarande hela alltet med hull och hår.

Nu när jag har lagt Alpha Protocol och Heavy Rain bakom mig känner jag dock att det är tråkigt att Bioware inte löper linan fullt ut när det kommer till att skapa interaktiva dialoger. Jag kan köpa att man - precis som i föregångarna - begränsar dialogvalen till ett fåtal smått simplistiska alternativ i utbyte mot att jag får välregisserade och inlevelsefyllda scenarier. Men om det är nu den väg man valt att gå så dödar det upplevelsen något att man kan grunna på sina svar i all oändlighet, det hade givit både vassare dialoger och en mer realistisk känsla om man liksom i titlarna jag nämnde tidigare tvingades tilltala folk mer eller mindre i realtid.

Ska man tala om osäkerhet så inför också Mass Effect 3 några ganska intressanta spelalternativ. Å ena sidan kan man skruva ner stridernas svårighetsgrad så till den milda grad att de bara är en ren formalitet, vilket Bioware själva erkänner genom att påpeka att det inte blir en "representativ Mass Effect-upplevelse". Men det är ju svårt att inte sammankoppla detta med de uttalanden från Biowares Jennifer Hepler om att kunna "hoppa förbi strider" som väckte så mycket internetilska häromveckan. På andra sidan myntet kan adrenalinstinna spelare också välja att ta bort själva rollspelandet ur rollspelet genom att göra dialogerna till ickeinteraktiva mellansekvenser, vilket omedelbart förvandlar Mass Effect 3 till en halvtaskig Gears-klon. Visst är det på vissa plan lovvärt att Bioware vill göra sitt spel tillgängligt för alla tänkbara människor, men det känns lite som att de inte vågar lita på sin egen vision.

Och det är egentligen sådana petitesser man får snöa in på om man ska säga annat än "fuck yeah!" om Mass Effect 3. Bioware snubblar inte på mållinjen, har man följt sagan ända hit är det bara att fortsätta köra på och njuta av varje steg på vägen.

Redaktionen på Skillpoint gillar spel. Sen gillar de att skriva om spel också. Vissa gillar även film. Men få gillar att få fyra fingrar avbitna av en jättestor dront med personlighetsklyvning. 10/13/2011 - 08:24
Carefaces bild

Fuck yeah. 8)

Gustav Granlunds bild

Jag börjar närma mig slutet sakta men säkert, och är väldigt intresserad av hur det hela knyts ihop. Många verkar upprörda över slutet av olika anledningar, vilket gör att jag förmodligen kommer att gilla det av den anledningen att det gör fansen så arga. Om det är ett medvetet val av Bioware kräver det stake, samt en rejäl känsla för trollande.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.