Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM cache WHERE cid = 'variables' in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128

Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: UPDATE cache SET data = 'a:1211:{s:13:\"theme_default\";s:8:\"blogbuzz\";s:13:\"filter_html_1\";i:1;s:18:\"node_options_forum\";a:1:{i:0;s:6:\"status\";}s:18:\"drupal_private_key\";s:64:\"f21534a5ca14885846975f31b646084ff45701c2d5f18a72667b24c1488db285\";s:10:\"menu_masks\";a:35:{i:0;i:127;i:1;i:125;i:2;i:124;i:3;i:117;i:4;i:63;i:5;i:62;i:6;i:61;i:7;i:60;i:8;i:59;i:9;i:58;i:10;i:57;i:11;i:56;i:12;i:46;i:13;i:31;i:14;i:30;i:15;i:29;i:16;i:28;i:17;i:25;i:18;i:24;i:19;i:22;i:20;i:21;i:21;i:15;i:22;i:14;i:23;i:13;i:24;i:12;i:25;i:11;i:26;i:10;i:27;i:9;i:28;i:7;i:29;i:6;i:30;i:5;i:31;i:4;i:32;i:3;i:33;i:2;i:34;i:1;}s:12:\"install_task\";s:4:\"done\";s:13:\"menu_expanded\";a:1:{i:0;s:13:\"primary-links\";}s:16:\"language_default\";O:8:\"stdClass\":11:{s:8:\"language\";s:2: in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128
 Medal of Honor | Skillpoint.se

Medal of Honor

Recension - PC - ons 20 oktober 2010, kl 10.51

Släppdatum: 2010-10-14    Genre: Förstapersonskjutare
Utvecklare: EA Games    Åldersgräns: 18+

Betyg: 3/5
"Föråldrad singleplayer höjs av bra multiplayer"

Medal of Honor: Allied Assault väckte liv i en stagnerad genre och skapade en sub-genre som sedan dess bara växt sig större. Det var introduktionen av Spielbergs cinematiska grepp som fick oss att tappa andan och tvära kast mellan lugn och kaos lät oss uppleva krig på ett helt nytt sätt. Sedan dess har det hänt en hel del och många riktigt bra förstapersonskjutare har släppts. Det Medal of Honor som en gång ingöt liv i genren känns idag tyvärr ganska gammalt.

I singleplayer-kampanjen får man ta del av kriget i Afghanistan ur olika synvinklar, något som känns igen från Medal of Honor och dess systerserie Call of Duty. Spelet tar sin början med att man infiltrerar diverse talibanfästen som en medlem ur en enhet DEVGRU (United States Naval Special Warfare Development Group), de bästa av de bästa som USA har att ställa upp med, helt enkelt. Uppdragen känns till en början fartfyllda och spännande men ganska snart inser man att man är fast som en rail-shooter. Jag leds fram mellan olika skriptade sekvenser och jag har ingen möjlighet att röra min karaktär under tiden andra talar, oavsett om jag redan insett vad det är de vill att jag ska göra. Det var riktigt hett 2002, men inte idag.

Förutom infiltrationsuppdrag får man även ta sig an kriget i Afghanistan som infanterisoldat som naturligtvis blir mer intensivt. Det är dock tyvärr långt mellan maffiga strider, men det finns ett par guldkorn när man så när kan känna paniken själv. Att man byter karaktärer, man får även spela som en sniper och även som en helikopterskytt, ger en viss omväxling, men inte ens sekvenserna då man får ta över fordon kan riktigt bryta. Miljöerna, mestadels karga landskap och hyddbyar, är av sin natur inte heller särskilt förföriska och inbjuder inte till wow-upplevelser. Annars är grafik bra utan att imponera, men ljudet är däremot enastående. Framför allt när man får tag i riktigt stora kanoner eller tyngre maskingevär. Då flinar man gott när man äskar död och förintelse över sina fiender.

Jag anade redan från början att det var i flerspelarläget jag skulle hitta Medal of Honors verkliga behållning, även om kampanjen trots sin föråldrade känsla överlag var underhållande. Jag hade till stor del rätt. Flerspelarläget i Medal of Honor doftar nutid istället för dåtid, men med Dice bakom spakarna är det kanske inte konstigt. Tre klasser finns att tillgå – Rifleman, Special ops och Sniper – och de stridande sidorna är Coalition och ”opposing forces”, talibaner helt enkelt. De två första klasserna känns till en början ganska snarlika, medan sniper-klassen är same-old i princip. Just sniper-klassen känns i dagsläget väldigt förfördelad. Många av kartorna är väldigt lämpade för krypskyttar, vilket förvisso är realistiskt men också ganska frustrerande. Men tre klasser är kansle lite snålt tilltaget, men de olika vapen och tillbehör man får efterhand som man stiger i rang ger större nyansskillnad efter ett tag.

Flerspelarläget har fyra olika spellägen – Team Assault, Sector Control, Combat Mission och Objective Raid. De två första är bekanta lägen (lagbaserad deathmatch och lagbaserad områdeserövring) för alla som spelat flerspelarläge i en förstapersonskjutare medan Combat Mission är lite mer unikt. Spelläget är handlingsdrivet vilket ger en starkare känsla av co-op i multiplayer, även om man förlorar lite av känslan varje gång man dör. Det är inte lika intensivt, men känslan av krig blir väldigt påtaglig. Objective Raid är egentligen inte särskilt unikt – man ska försvara/anfalla och förstöra två mål under en begränsad tid – men det känns ändå fräscht, mycket på grund av miljön och konfliktens bakgrund. I övrigt är flerspelarläget utrustat med matchmaking, levling och allt det där andra vi blivit vana vid. En stor fördel kan väl sägas vara det faktum att EA har dedikerade servrar, men personligen föredrar jag ändå Modern Warfare 2 alla dagar i veckan.

Medal of Honor är underhållande, det är roligt och det ger en behållning. Flerspelardelen är fräsch, även om det inte är bäst eller särskilt nydanande. Det går inte att komma ifrån känslan av att Medal of Honor till stor del är en föråldrad produkt, förutom just flerspelarläget, som höjer Medal of Honor ett betygssnäpp. Det är inte bättre än Modern Warfare 2, men har många kvaliteter som gör att spelet kommer att gå varmt ett bra tag framöver.

Varför har jag inte spelat Endless Legend tidigare?! 06/06/2015 - 00:46
niklas (megastorm)s bild

Hur ska man förnya genren då? Recenserade det själv för några dagar sedan och funderar på just den saken - hela genren känns ganska gammal ovasett om det blivit intensivare eller ej

Sebastian Magnussons bild

Ett sätt att förnya den är ju att inte göra spel som är antikvifierade. Spel som Modern Warfare och Medal of Honor är ju funktionsmässigt identiska med första Medal of Honor som släpptes för över ett decennium sedan, bara raka scriptade linjer utan mer egentlig interaktion än ett ljuspistolsspel. Vilket ju känns ganska sorgligt när titlar som exempelvis Far Cry och Stalker funnits ute i många år.

HerrOlssons bild

Tycker grafiken i multiplayern känns ganska billig som i BFBC2, mw2 är så mycket snyggare. Tråkigt att spelet inte blev mer än det blev, hade hoppats på en COD-dödare men men.. Har inte spelat spelet men det lockar inte tillräckligt helt enkelt, tråkigt nog.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.