Metal Gear Rising: Revengeance

Recension - Playstation 3 - tors 7 mars 2013, kl 15.23

Släppdatum: 2013-02-21    Genre: Action
Utvecklare: Platinum Games    Åldersgräns: 18+

"Häftigt actionröj men linjärt"

Förvänta dig inte att smyga omkring i skuggorna i nya Metal Gear till Playstation 3 och Xbox 360. Metal Gear Rising Revengeance är intensivt redan från första stund och har bortsett från namnet inte mycket gemensamt med tidigare spel i serien. Det här är en orgie i våld med nonstop action där utvecklarna flörtat vilt med den japanska serietidningsvärlden.

Licensen finns förstås där och visst finns det ett lager, om än tunt, med gemensamma nämnare som för tankarna tillbaka i tiden hela vägen till Shadow Moses Island. Framför allt är det atmosfären, häftiga bossdueller och alla Codec-samtal (även om just dessa tenderar att bli något utdragna) som får Metal Gear-håren att resa sig regelrätt givakt i nacken. Här finns å andra sidan varken tid för cigaretter eller listig kurragömma med intet ont anade fiender. Adrenalinet pumpar hårt och redan efter tio minuter har du hunnit med att springa lodrätt nedför väggarna på ett störtande hus, hoppat mellan rusande missiler och genomborrat en gigantisk robot med ett svärd. Det intensiva tempot fortsätter hela spelet igenom och att utvecklarna Platinum Games velat göra något helt nytt med serien går inte att ta miste på. Redan vid en första anblick är det glasklart att det här är ett renodlat actionspel för en mer mordlysten anhängarskara.

Blodsmaken är ständigt närvarande på kanten av svärdseggen men dessvärre är historien i Metal Gear Rising Revengeance genomgående platt. Den är mörk och oftast våldsam men lämnar egentligen inget större avtryck än en ursäkt för att spelets huvudkaraktär Raiden ska få hugga sig igenom horder av anonyma cyborgs samtidigt som han spyr virtuell galla över det hänsynslösa samhället via Codec-radion. Ironiskt nog tar det inte alls särskilt lång tid att räkna ut att Raiden själv är en cynisk produkt av det kapitalistiska tänket med stålkallt mord som specialitet.

Själva striderna är dock underhållande. Tack vare den följsamma kontrollen går det alltid som på räls att sätta snygga kombinationer och klyva enorma stridsrobotar (vare sig de befinner sig på marken eller i luften). Raiden kan plocka på sig en hel del olika vapen under huggandets gång men det är förstås svärdet som fungerar bäst i de flesta situationer. Han har även möjlighet att ninjaspringa, vilket kort sagt tillåter honom att utföra akrobatik per automatik. Medan du håller inne R1-knappen fixar han helt sonika att slänga sig huvudstupa mellan plattformar och skyskrapor samt att vifta bort skottsalvor i frenesi med sitt svärd. Läckert och framför allt praktiskt, även om det bitvis ger en viss känsla av att man inte alltid är så delaktig som man kanske skulle vilja. För den som går steget längre än att bara trycka på knapparna i blindo bjuder spelet även på ett riktigt fint pareringssystem. Det finns ingen knapp för att blockera men med rätt timing kan du och Raiden parera fiendernas attacker. Systemet är inte helt lätt att bemästra men känslan av att parera en attack och sedan kontra blixtsnabbt är lika tillfredsställande varje gång. Speciellt om man har en blodtörstande gen rusandes genom systemet. Möjligheten att uppgradera vapen, utrustning och färdigheter ger extra klang och aningen mer djup.

Metal Gear Rising Revengeance är resultatet av ett modernt slagfält där gamla trotjänare som Snake inte gör sig hemma. För även om det finns gott om hyllningar och referenser till tidigare spel är det utvecklat för virtuella soldater som hellre stirrar döden i vitögat än smyger omkring i det dolda. Närmast kommer Revengeance när det vankas duell mot någon av bossarna, som faktiskt är spelets starkaste kort. Här har man varit kreativ både med formgivning och upplägg och tillsammans med den gitarrosande ljudmattan bjuds det alltid upp till explosiv dans som inte lär lämna någon besviken. Designen är snygg med en klar futuristisk japansk touch. Det snabba tempot resulterar dessvärre i en bråkig kamera som inte alltid hinner justera sig och hålla jämna steg med Raiden.

Det här är inte ett spel för den hängivna Metal Gear-fantasten. Platinum Games bjuder på tonvis av häftigt actionröj men har annars skapat en ganska linjär upplevelse när man väl sätter svärdet mot strupen. Det går liksom bara att ta sig framåt och på vägen hugga allt som rör sig.

Det var inte bättre förr! 04/26/2013 - 14:42