Metroid: Other M
Recension - Wii - mån 6 september 2010, kl 08.37
Släppdatum: 2010-09-03 Genre: Actionäventyr
Utvecklare: Nintendo / Team Ninja Åldersgräns: 16+
Metroid-spel och kontrovers verkar höra samman numera. När det först avslöjades att Retro Studios höll på att förvandla Metroid till en förstapersonsskjutare blev det ramaskri bland Nintendo-anhängarna. Oheligt och otänkbart! Resultatet visade ju sig dock vara fullständigt briljant och numera accepterar de flesta Metroid Prime-trilogin som en självklar del i serien.
Hos dem som på förhand ogillat riktningen Metroid: Other M tagit har Team Ninja ofta utmålats som fienden, ett gäng gubbsjuka galningar som våldför sig på Metroid. Efter att ha spelat igenom Other M känns det dock oerhört tydligt att detta framför allt är just Sakamotos spel, oavsett vad man må tycka om resultatet. Den största kontroversen är då just att Samus pratar, att det finns en mer tydlig och uttalad handling än vad man är van vid i serien. Hanterat på fel sätt skulle det helt kunna rasera den nästan mytiska bild vi fått av Samus Aran genom åren. Men det gör det inte.
Vad som istället förtar mystiken är den grafiska designen. Miljöer och varelser saknar helt den atmosfär serien gjort sig känd för, istället känns det mesta bara sterilt och plastigt. Det finns inga ögonblick i klass med när man först kliver ut på Tallon IV och ser duggregnet smattra mot visiret eller med hjärtat i halsgropen gömmer sig undan SA-X härjningar genom ett övergivet rymdlaboratorium. Inte ens musiken håller samma klass som den gjort tidigare, ibland kände man igen någon bekant melodislinga men det mesta känns själlösare och sämre. Så ironiskt nog är det de fruktade stunderna av berättande - som är ganska få till antalet - som istället räddar Metroid-känslan.
Det kommer också tillfällen när man behöver rikta Wii-moten in mot skärmen och byta till förstapersonsperspektiv, framför allt när man måste avfyra missiler. Överraskande nog fungerar det riktigt bra. Visst tappar man all förmåga att röra sig, men för det mesta är striderna upplagda med det i åtanke så man inte blir frustrerad utan snarare sporrad. Bossarna känns kanske inte riktigt lika klockrena och finurliga som de brukar göra i Nintendos egna stortitlar, men å andra sidan inte heller långt efter.
En andra åsikt av Andreas Ljungström:
Metroid: Other M är ett väldigt modigt spel. Project M har tagit många risker, och på förhand underliga beslut, men slutresultatet är ett välkommet tillskott som visar upp ett helt nytt sätt att göra Metroid-spel och det fungerar överraskande bra. Det spelat inte riktigt i samma liga som höjdpunkterna i serien men gör ändå många saker rätt. Striderna är roligare än någonsin och mellansekvenserna bidrar med ett djup vi inte sett tidigare. Vi bjuds dessutom på perspektivbyten i mängder och även om Other M stundtals blir lite spretigt har jag aldrig tråkigt när jag rattar Samus. Other M är kanske inte bäst i serien men att det är årets hittills bästa actionspel till Wii är det ingen som helst tvekan om.
Betyg: 4/5
Hur kommer det sig att betyget säger 3/5 i toppen men 4/5 i botten? Vilket är det som gäller, bra eller fantastiskt?
4:an kommer från Andreas, som ger spelet en andra åsikt.
I "huvudrecensionen", som är skriven av Sebbe, får spelet 3/5.
I "En andra åsikt...", som är skriven av mig, får spelet 4/5.
Sakamotos Samus går verkligen inte ihop med den som finns, eller rättare sagt, fanns i mitt huvud. Det och manuset är det enda som jag med gott samvete kan kritisera. I övrigt är Other M inte på något vis ett fiasko.
@Anders & Andreas: Slarvigt läst av mig
Gillar en andra åsikt starkt, fortsätt med det.
Tycker spelet är riktigt bra. Bättre än Corruption som jag just avslutade. Snyggare och mer lättillgängligt.
Jag är iofs inte någon gammal Metroid-veteran så jag har kanske inte målat upp gigantiska förväntningar på förhand, men 4/5 förtjänar det lätt.
Aldrig någonsin spelat ett Metroid.
Men att man ens vågar röra bakgrunden, rösten, m.m., på en karaktär av sådan hög rang som Samus Aran gör mig rätt ledsen.
Av de filmklipp jag sett ifrån spelet ser det mer ut som att Team Ninja/Sakamoto snarare fokuserat på ge och visa Samus vackra proportioner än att faktiskt ge henne en värdig historia.
Rätt trist.
Skriv ny kommentar