Minecraft: Xbox 360 Edition

Recension - Xbox 360 - fre 11 maj 2012, kl 08.14

Släppdatum: 2012-05-09    Genre: Sandlådeäventyr
Utvecklare: Mojang, 4J-Studios    Åldersgräns: 7+

4
"Det blir vad du gör det till!"

Vid det här laget behöver inte Minecraft någon närmare presentation, det vore lite som att förklara World of Warcraft när en ny expansion dyker upp. Notchs dundersuccé har alltså äntligen nått Xbox Live Arcade med sin efterlängtade konsoldebut och frågan är hur det hela har hanterats rent tekniskt.

Det ser precis likadant ut som på PC
Det är till att börja med inte samma version som släpptes officiellt till PC förra året utan en av de gamla betorna (1.6.6), fast det innebär egentligen bara att ett fåtal objekt och fiender inte är introducerade. Det är i övrigt precis samma gamla beroendeframkallande upplägg i vad som grafiskt sett är en identisk portning - till skillnad från menyer, avsaknaden av användarmodifikationer och lite förenklade metoder för att tillverka objekt. Att man numer direkt från start får se alla saker man kan tillverka i menyn, och även hur de ska tillverkas, kanske kan uppfattas som fördummande men det är ett välkommet grepp då det inte bara förenklar proceduren som kan bli lite bångstyrig med handkontroll utan dessutom gör att man inte behöver pausa spelet stup i kvarten för att tjuvkika på internet hur man ska göra.

Fyra spelare på delad skärm
Det har aldrig tidigare varit så oerhört bekymmersfritt att spela tillsammans i Minecraft som här. För att kunna bjuda in andra spelare har det tidigare behövts en respektabel internetuppkoppling - särskilt vid större sammankomster och nedkopplat har man helt enkelt fått spela allena. Nu tillåts fyra spelare lokalt med delad skärm och upp till åtta spelare via Xbox Live utan problem på en medioker uppkoppling.

Däremot har spelets enorma spelutrymme blivit avsevärt begränsat då man numer kan se spelvärldens gränser från hög höjd - där det tidigare bara genererats mer terräng är det istället osynliga väggar som sätter stopp för frihetstörstande äventyrare. Med detta sagt skall man ändå notera att varje värld som skapas innehåller miljontals block så det ska mycket till för att det ska upplevas som trångt. Om jag fick önska mig en extra funktion i dagsläget så skulle det vara möjligheten att besöka mina vänners världar även när de inte är uppkopplade - för det kan kännas lite dumt att lägga hundratals speltimmar i en värld som man sedan inte har fri tillgång till om det inte är ens egen.

Minecraft tappade så gott som ingenting av att hamna i en konsol och är alltså blott några små justeringar från full pott.

35318 december, 2013 - 20:02
35318 december, 2013 - 20:02