Mortal Kombat

Recension - Playstation 3 - fre 22 april 2011, kl 10.02

Släppdatum: 2011-04-21    Genre: Fighting
Utvecklare: NetherRealm    Åldersgräns: 18+

"Ett värdigt och brutalt Mortal Kombat "

Mortal Kombat är en slagsmålsserie som alltid har varit svår att ta på allvar. Vore det inte för det chockerande övervåldet hade aldrig fjärde generationens konsolspelare lagt Sub-Zero eller Scorpion på minnet. Vill man dock slåss med de riktigt stora grabbarna inom genren krävs det så mycket mer än våld som attraktion. När inte ens en boxningssession mot Batman och hans kollegor kan få folk att gå ner på knä har Netherrealm, tidigare en del av Midway, insett att det är dags att skriva om historien. Den nionde delen i serien är både en essentiell nytolkning och reboot som för första gången på nästan tjugo år får Mortal Kombat att kännas relevant igen.
Precis som under den gamla goda tiden är inte Mortal Kombat ett spel som man vill sitta och spela bredvid sin femåriga avkomma. Blodet flödar ur alla möjliga kroppsöppningar och inälvor flyger från vänster till höger. Det kan tyckas vara absurt för vissa, men visst finns det en underhållningsfaktor bakom den vidriga presentationen, som åtminstone ger ett avsevärt djupare och mer relevant avtryck än Dead or Alives bröstfysik. Att sätta en Fatality och se sin motståndare slitas i stycken är en ren njutning som fungerar lika bra idag som 1992.

Men ett fightingspel behöver kunna göra mer än att stimulera visuellt. Sett till spelmekaniken är Mortal Kombat troget sina rötter med enkla knappkombinationer som gör spelet tämligen lättillgängligt för casualspelare som vare sig är särskilt bekanta med genren eller att spela med sticka. Det är framförallt den etablerade skaran som Netherrealm har haft allra svårast med att fånga, vilket man den här gången har försökt åtgärda. Mortal Kombat är en återgång till ett tvådimensionellt upplägg, men man har även passat på att integrera betydligt mer utförliga jongleringar och kombinationsattacker som tillför ett djup i stridssystemet som aldrig tidigare skådats i serien. Även om grundstommen i sig inte är något revolutionerande för genren och barnsjukdomarna lyser igenom är det definitivt ett steg i rätt riktning. Utvecklarnas egen tolkning av specialattacker i form av X-ray Attack är ett grymt tillskott som orsakar massiv skada och låter spelaren skåda sin motståndares innandömen som slag för slag krossas. Ljudeffekterna framkallar rysningar i kroppen och Dan Fordens välbekanta, mörka kompositioner sätter stämningen mitt i allt blodbad. Det går dock inte att blunda för att det ännu finns brister och att detta i många avseenden är ett nybörjarprojekt. De flesta utav seriens favoritkaraktärer är närvarande, men forntidens lata teknik med palette-swaps har med tiden fört med sig problem, som att en stor skara av karaktärsgalleriet delar samma stilmall både till utseendet och anfallsschema.

Trots ett tappert, men kanske inte helt lyckat försök, med att producera en fläckfri spelmekanik är Mortal Kombat ett riktigt mastigt fightingspel som erbjuder mycket för den ensamme spelaren. Förutom ett arkadläge och möjligheten att spela två mot två i Tag Mode finns det ett klyschigt men underhållande Story Mode som låter en följa åskguden Raiden från händelseförloppet i Mortal Kombat: Armageddon, till att återberätta en modifierad historia av de tre första spelen. Det är inte precis en engagerande resa, men väl värt att ta sig an om man går igång på lågbudgetproduktioner och vill tjäna gott om valuta som man kan använda för att låsa upp ett av spelets många hemligheter. Som om inte det vore nog finns det hundratals utmaningsuppdrag med olika upplägg som kan hålla fast en i timmar. Det finns kort och gott betydligt mer extramaterial i än vad man kanske förväntar sig av genren.

Det är lite pinsamt att det har tagit så lång tid för Ed Boon och hans team att vara självkritiska, men skam den som ger sig. Om Netherrealm fortsätter i samma riktning lär det inte dröja alltför lång tid innan spelare oavsett erfarenhet omfamnar Mortal Kombat med öppna armar – inte bara för att det är våldsamt bra som eftermiddagsunderhållning, utan också för att det är ett kvalitativt fightingspel. Har man någonsin haft fördomar om serien är det dags att släppa dem nu.

Zcoopers bild

grisigt, som vanligt :p

Josef Diktatorns bild

Jag trodde faktiskt att MK9 skulle bli ett rejält magplask till fightinglir men hade lyckligtvis helt fel. Spelet är helt perfekt för spelare som jag som saknat rejält med singleplayer-content vid sidan av ett bra online-läge.
Tycker faktiskt att storyläget känns riktigt genomarbetat och jag tycker att dom lyckats ruggigt bra med att få mellansekvenser och fighter flyta ihop på ett sömlöst sätt. Tycker även att röstskådisarna är förvånansvärt bra, Johnny Cage är t.ex helt perfekt i rollen som kaxig 90-tals actionstjärna med superego.
Utav diktatorn så får det just nu en 4 av 5.

En bra recension Novak.

Marcus Toftedahls bild