Need for Speed: Hot Pursuit

Recension - Playstation 3 - mån 22 november 2010, kl 09.46

Släppdatum: 2010-11-19    Genre: Racing
Utvecklare: Criterion Games    Åldersgräns: 7+

"En oerhört lyckad nystart på en saknad serie"

Det är med ett barns glädje jag gottar mig över att Need for Speed: Hot Pursuit är en så lyckad nystart på serien som jag hoppades att det skulle bli. Need for Speed har länge varit en serie av väldigt skiftande kvalité men det är först nu den är tillbaka till den storhet vi känner igen från början av 2000-talet. Den här gången är det Burnout-skaparna Criterion Games som står för fiolerna och det märks när man susar genom vackra miljöer i 300 knyck med världens bredaste leende på läpparna.

Need for Speed: Hot Pursuit är på många sätt ett väldigt välslipat och genomarbetat spel. Efter att ha arbetat mig igenom de ganska röriga och småsega menyerna är det dags att kasta sig ut i de två olika kampanjerna som spelet bjuder på. I spelet får man möjlighet att ratta både exotiska vrålåk som illegal racingförare eller jaga efter skumrask som de extremt överfinansierade poliserna i Seacrest County. I båda rollerna går det att fritt välja olika typer av evenemang där racingförare exempelvis ställs inför regelrätta tävlingar medan polisen ska ta sig från en plats till en annan utan att orsaka skada på bilen eller andra bilister. Även om listan med olika typer av evenemang är stor och varierad för både poliser och racingförare är det läget Hot Pursuit som står ut mest. Här gäller det för poliserna att förstöra racingförarnas bilar och för lagbrytarna att komma först över mållinjen. Här har båda parter tillgång till olika vapen i stil med spikmattor och EMP-kanoner för att göra det hela lättare, lite som ett pseudorealistiskt Mario Kart. Upplägget på karriärsläget gör att det sällan blir tråkigt att spela och man bjuds ständigt på olika anledningar att tävla, vinna och få poäng för nya bilar.

Det är dock inte bara karriärslägets design som ger nya motiv till att återgå till Need for Speed: Hot Pursuit. Autolog är ett nytt system som EA hypat så in i bomben innan spelets release, och det med all rätt. Autolog håller koll på dina tider i samtliga av spelets evenemang och meddelar dig direkt om någon av dina kompisar har klått din tid. Systemet gör det inte bara väldigt enkelt att hålla koll på vad du behöver göra för att ligga på topp utan tillåter dig också att snabbt hoppa till det evenemang där du nyligen blivit besegrad. Det spelar också en roll i de tävlingar du utkämpar med andra spelare på nätet. Autolog tillför oerhört mycket till vad som gör Hot Pursuit till ett av årets bästa racingspel genom att låta oss vara sociala och spöa skiten ur våra kompisar på nätet som aldrig förr.

Denna nystart av en vacklande spelserie blev bättre än jag någonsin kunnat hoppas och det är bara att tacka och bocka för min nya digitala drog. Med ett väldigt varierat karriärsläge, vacker grafik, kanonljud och det briljanta Autolog finns det ingen anledning att undvika Need for Speed: Hot Pursuit om du har en vurm för fart och heta bilar.

Strafers bild

Chockad.