Nether

Recension - PC - mån 19 maj 2014, kl 08.15

Släppdatum: Hösten 2014    Genre: Överlevnad
Utvecklare: Phosphor Games    Åldersgräns:

"En dysfunktionell spelupplevelse i en dystopiskt miljö"

Du springer, letar, jagar och blir jagad genom ett virrvarr av ruiner. En förlorad stad, en förlorad miljö, en förlorad framtid. Det är du mot världen där endast den starkaste överlever. Snabbt rör du dig framåt och letar förnödenheter i kollapsade byggnader innan du vänder dig om och står öga mot öga mot din värsta mardröm. Det här är Nether.

Spelet utspelar sig i en framtida urban dystopi där the nethers, en uppgraderad version av traditionella zombies, härjar fritt på söndertrasade gator och i övergivna byggnader. Här råder djungelns lag där du som spelare slåss om tillgångar i form av mat, vatten, verktyg och vapen, alla nödvändiga objekt för din fortsatta överlevnad. Spelet går endast att spela online så samtidigt som du motar bort monster måste du akta dig för andra spelare.

Detta ger en intressant touch till spelupplevelsen då det finns ett klansystem inbyggt i spelet som låter spelaren gruppera sig med andra. Detta är tänkt att bland annat ge bonusar åt ens förmågor, mer pengar och större utrymme i väskan och tillsammans med sina vänner ska man också kunna erövra specifika områden av staden vilket låter en kontrollera fiender på ett övergripligt sätt samtidigt som man kan påverka saker som priser i diverse affärer. Dessutom ska det vara möjligt att att förändra uppdrag så de passar bättre åt ens egen klan. Exakt hur det kommer fungera är svårt att säga då systemet inte är optimerat ännu men konceptet är otroligt intressant då det verkligen låter spelaren manipulera sin omgivning.

I övrigt är spelupplägget sporadiskt då du blir inkastad i världen utan varken genomgångar av spelmekaniken eller tydliga riktlinjer om var du ska gå, vad du ska göra eller vem du ska följa. Det är du mot världen vilket är en känsla som genomsyrar hela upplevelsen. Det är stundtals intensivt men överlag är tempot lågt då världen är förhållandevis stor, att ta sig från punkt A till punkt B kan vara en större utmaning än man tror och framförallt tar det lång tid att förflytta sig. Det finns inga fordon eller flyttpunkter.

Tyvärr är Nether för närvarande mer eller mindre ospelbart. Till exempel ändrade jag grafikinställningarna vilket ledde till att spelet kraschade och sedan dess har det varit utmanande att ens få igång spelet. Överlag är det fullt av dysfunktionella buggar som verkligen sätter perspektiv på ordet beta. Långsamma laddningstider, oförklarliga krascher och ljudproblem är några av de hinder som dyker upp. Phosphor Games Studios, som utvecklar, och Nether Productions, som publicerar spelet, har mycket jobb kvar innan produkten är färdig.

Men fokuserar man på annat än problemen för en stund så finns det faktiskt potential. Faktum kvarstår att detta är en beta och diverse buggar är därför väntade och i sina bästa stunder är spelet fantastiskt fint. Den urbana miljön gör sig bra i sammanhanget där ljussättningen fungerar väl och speglar den söndertrasade omgivningen på ett rättvist och stundtals bedårande sätt. The nethers känns trovärdiga och sammankopplingen mellan dig och andra spelare i och med klansystemet är ett koncept för utvecklarna att ta tillvara på och utveckla i rätt riktning.

Ge spelet lite tid så kan det möjligtvis bli någonting av det. Potentialen finns där och det är upp till studion att betrakta sin beta som en oslipad diamant. En dag har kanske problemen försvunnit men för tillfället faller det kort, väldigt kort.