NHL 11

Recension - Xbox 360 - ons 22 september 2010, kl 08.13

Släppdatum: 2010-09-16     Genre: Sportspel
Utvecklare: EA Canada    Åldersgräns: 16+

"Årets NHL-upplaga är den bästa någonsin!"

Nu kan man äntligen smacka på sina motståndare på ett vettigt sätt.
Nytt år betyder ytterligare ett NHL-spel från EA och det är mer än Sedin-bröderna på omslaget och siffran i titeln som är nytt i årets utgåva. Den största nyheten är utan tvekan fysikmotorn som är en skänk från ovan för oss som gillar att tackla våra motståndare hårt och skoningslöst. Nu går det utöver det också att rubba spelaren även om tacklingen inte är klockren och utgången känns klart mer varierad än i tidigare NHL-upplagor. Dessutom kan klubban numera brytas av på mitten när backen är i full flärd med att avlossa en riktig mörsare från blålinjen och årets NHL är på alla plan en långt mer realistisk upplevelse än tidigare.

Tekningarna har också de fått sig en liten makeover och det finns nu flera olika strategiska val att ta till i tekningscirkeln. Det går att låsa tekningen för att förhindra kontringar men man kan också teka framåt för att skjuta direkt när det tekas i motståndarens zon. Just tekandet känns mycket viktigare och mer avgörande den här gången. Givetvis har EA jobbat på att finputsa spelet sen sist och även om det inte märks till en början förvånas jag ständigt över små justeringar både vad gäller spelets AI och det spelmekaniska ju mer jag spelar. Faktum är att alla de stora och små nyheterna är av godo i NHL 11 och jag har aldrig upplevt ett så komplett hockeyspel tidigare.

Tekardags!
När det gäller spelets spellägen har det beroendeframkallande Be a Pro-läget fått konkurrens av det minst lika beroendeframkallande Hockey Ultimate Team. Om jag ska vara ärlig avfärdade jag detta nya påfund på förhand, hockeykortsamlande tillhör mitt förflutna och menypillande managerspelande har aldrig riktigt tilltalat mig. Men oj, så fel jag hade. HUT, som det förkortas, är alltså NHL och FIFA-spelens variant på Pokémon-samlande men fokuserar dessutom kraftigt på lagbygge och manager-aspekten. Kort sagt, det är ett oväntat engagerande inslag i årets NHL. Det debuterande spelläget är dock inte slipat till perfektion än och påminner mig om seriens enda bristfälliga punkt enligt min mening - menyernas överdrivet krångliga uppbyggnad. Det har förvisso blivit bättre sen fjolårets spel men de är fortfarande onödigt komplexa och svårnavigerade.

Med årets NHL-spel uppnår EA Canada en ny milstolpe i och med införandet av den dynamiska fysikmotorn och de många finputsningarna. Förbättringarna är som sagt många och skulle jag räkna upp dem alla hade den här recensionen blivit galet lång. Alla nya inslag i kombination med kära återseenden som det fantastiska spelläget för lagspel online, beroendeframkallande karriärlägen och rafflande turneringsspel är det enklare att bara konstatera att NHL 11 är världens bästa hockeyspel i år igen.

Tobias Jensens bild

Såg att NHL11 kommer säljas på Media Markt under helgen för 399kr.

Gwellmyn skrev:

Happ, dirr köp.

Ollebros bild

förstår inte varför ni kan med och köpa patchar varje år för 600kr

KidCactuss bild

Ollebro skrev:

Hur många iPhones har du köpt de senaste åren?

Ollebros bild

KidCactus skrev:

En.
sedan har jag fått två med när jag skaffat abonnemang :beer:
tycker de kunde patchat spelet och släppt ett lite då och då.
men men det verkar ju vara ett vinnande koncept som funkat de senaste 20 åren.

Anders Brunlöfs bild

Gwellmyn skrev:

Aha! Media Markt öppnar här i Borås imorgon. Jag var en sekund från att beställa spelet från nätet men nu blir det helt klart köp där istället :D

Kalabaliks bild

Får grymt stor lust att införskaffa detta faktiskt. Var länge sedan jag hade ett hockey-lir. Dock vet jag inte hur kul det är att spela med mus och tangentbord. Får bli att köpa en kontroll isf också. I och med det så har ju de framtida utgifterna ökat en del. :~