One Piece Pirate Warriors 3

Recension - Playstation 4 - tis 8 september 2015, kl 15.24

Släppdatum: 2015-08-28    Genre: Action
Utvecklare: Omega Force    Åldersgräns: 12+

"Hela One Piece på några timmar, och en massa action"

Det råder sannerligen ingen brist i världen på licensspel relaterade till det japanska Shonen Jump-universat, det vill säga tecknade serier främst riktade till yngre killar. Nyligen såg vi jubileumsspelet J-stars Victory Vs+ och i början på nästa år följer fortsättningen på Naruto-fightingserien Shippuden Ultimate Ninja Storm. Något annat som det också verkar gå trend i är spel som korsar Dynasty Warriors med diverse andra franschises som Zelda, Dragon Quest eller nu One Piece. Så till den grad att på informationsbladet som medföljer Pirate Warriors 3 klassas spelet med genren ”musou”, dvs den japanska titeln på warriors-spelen. Och jag kan inte annat än hålla med om klassificeringen, för om man skaffar ett ”musou” så vet man vad man får i fråga om strider även om karaktärer, story (i den grad det finns) och annat kan variera.

För liksom i alla andra warriors-spel är det snabba strider med galna specialattacker mot enorma fiendegrupper som gäller och förutom att bara slåss gäller det att multitaska och hålla koll åt alla håll. En stor karta finns tillgänglig som spelplan och man får hela tiden uppdrag - både frivilliga och tvingande - i form av textuppmaningar på skärmen samtidigt som karaktärerna även för storytyngda dialoger med varandra med undertext då spelet har japansk originaldubb. Så med andra ord mycket text att hålla ordning på, som om det inte räckte med den väsentliga lilla detaljen att hålla sig vid liv. Men spelet har tacksamt berikats med olika svårighetsgrader och möjlighet att spela coop både lokalt och nu även online om en bana skulle visa sig alltför krävande. Om man väljer att spela online kan man lägga ut en så kallad ”rescue request” och man blir då slumpmässigt ihopparad med någon lämplig - eller åtminstone tillgänglig - spelare. I detta läge får man även mer belöningar efter striden, men det är bra att tänka på att den andra spelaren kan trycka bort filmsekvenser och liknande så det rekommenderas inte på banor där man vill ta del av berättelsen.

Och spelets största, och kanske enda egentliga problem, ligger i just berättelsen som genom spelets gång skall gå igenom hela One Piece-sagan från början fram till den nuvarande Dressrosa-arcen. Och då vi pratar om över sjuhundra kapitel samlat i över sjuttio mangavolymer som skall tryckas ihop på några timmars mellansekvenser i ett spel, är det inte så konstigt att storyn tyvärr aldrig blir särskilt engagerande och djup. Detta trots att man verkar ha fokuserat på att välja ut de mest känslosamma bitarna, vilket kanske huvudsakligen märks på att det är minst en karaktär som gråter floder i varje scen. Tyvärr är det återigen svårt att bli berörd när man inte fått följa piraternas historia mer än i enstaka textsammandrag. Om man har följt och är ett fan av serien räcker dock de story-bitar som erbjuds bra och man har nu möjlighet att återuppleva de verkliga höjdpunkterna. För den oinsatte blir det stundtals mest ett hastigt uppradande av namn och begrepp, men överlag har man ändå gjort ett bra jobb att introducera även nybörjare till One Piece-piraternas värld.

Och i grund och botten är det ändå huvudsakligen de taktiska striderna jag är ute efter när jag spelar One Piece Pirate Warriors 3. Att ständigt överväga om man ska stanna och skydda sina allierade eller chansa på att springa iväg och förstärka försvaret genom att ta en ny bas, och hoppas att ens vänner inte tar alltför mycket skada under tiden. Eller åtminstoner hela tiden vara redo att springa tillbaka hela vägen över kartan för att rädda någon som är på väg att fly i motstående hörn, och därmed orsaka game over. När man ser på det i perspektiv är hela fightandet egentligen ganska upprepande och enformigt, men när man väl sitter där är det omöjligt att inte bara vilja spela “en bana till” och spel som kan frammana den sortens abstinens förtjänar en guldstjärna. Personligen älskar jag den här snabba formen av stridsmekanik och det finns en viss avslappnande befrielse i att gå lös på och slakta horder av fiender som att det inte fanns någon morgondag. Och är det det man söker, ja då levererar One Piece Pirate Warriors 3 på alla plan.