Platformines

Recension - PC - ons 16 april 2014, kl 09.38

Släppdatum: 2014-03-28    Genre: Action
Utvecklare: Magiko Gaming    Åldersgräns: 12+

"Definitivt ett spel för alla Dark Souls-älskare"

Efter att jag till slut lyckats bygga ihop mitt rymdskepp och fly all världens väg kan jag i efterhand efterlysa ett lite mer djupgående spelkoncept. Platformines är underhållande i 5 minuter, sedan går det bara utför då det eskalerar på tok för snabbt när det gäller både svårighetsgrad och utmaning. Spelet har egentligen bara ett mål och det är att skutta runt hej vilt i de miljontals olika gångarna och leta rätt på delar för att bygga ihop spelarens kraschade rymdskepp. Till en början kan det verka rätt simpelt då man inte bjuds på någon större utmaning, men ju längre ut i det komplexa tunnelsystemet man kommer, desto större och mer enerverande blir spelet.

Förvänta dig inte att du kommer skutta runt och vilja utforska alltihopa för det är det inte lönt att göra. Ta dig till nästa mål så fort du bara kan och beredd dig på att dö tusentals gånger innan du når fram. Platformines är väldigt oförlåtande, och väljer du fel tunnel kommer du få sota för det på bara några sekunder. Ett stort plus är att det dock finns flera checkpoints i form av teleportörer utplacerade på banan, så ibland kan det räcka att du tar dig förbi ett jobbigt hinder för att finna en till checkpoint. Varje gång du dör börjar du om vid din bas, och det som du hann samla på dig innan du dog tappas på marken och finns där för att plockas upp igen.

Själva spelidén gillar jag massor, men det känns mer som ett spel man enkelt skulle kunna kasta ihop under en programmeringskurs och komma därifrån med ett rätt bra betyg. Platformines saknar djup, och du som spelare kommer mer uppleva din resa genom spelet som en tortyrkammare. Då spelet fungerar mer som ett paradis för de som vill tävla om högst poäng, snabbast avklarad tid och minst antal dödsfall än något annat, tycker jag att spelets inte når ut till den stora publiken. Man skulle kunna gjort spelet något mer anpassningsbart gällande svårighetsgraderna eller en lite långsammare progression genom spelet jämfört med det som presenteras för spelaren i dag. Spelet kommer visserligen ifrån Steam Greenlight som är en typ av community där spelare får rösta på spel som de vill ska släppas på Steam, men det känns som att Platformines ändå saknar det där lilla extra.

Så länge du är en spelare av rang eller inte har något emot att traggla dig framåt med små framsteg varje halvtimme tycker jag definitivt att du ska köpa Platformines. Är du däremot en väldigt aggressiv, otålig gamer bör du undvika detta så länge det bara går. Det finns dock en viss belöning när man byggt ihop sitt rymdskepp!