Portal 2

Recension - Multi - tors 21 april 2011, kl 08.43

Släppdatum: 2011-04-19    Genre: Äventyr, pussel
Utvecklare: Valve    Åldersgräns: 12+

"Så nära designmässig perfektion att man skulle kunna tro att en robot har skapat det..."

För drygt tre år sedan lämnade Portal mig med en känsla av tomhet när eftertexterna rullade. Då beskyllde jag spelet för att vara för kort, något jag efter uppåt tio omspelningar ångrar att jag påstod. Portal 2 är inte för kort, men jag lämnas med samma känsla av tomhet efter enspelarlägets minst åtta till tio timmars speltid. Det kallas saknad.

Har du inte spelat det första Portal bör du sluta läsa nu och sätta dig ner och spela på momangen. Så fort du är klar kan du återvända hit, om du mot förmodan inte redan har beställt Portal 2 och sitter och spelar det redan. Vad det första Portal lyckades med var att kombinera ett klurigt och varierat pusselupplägg, med portaler i centrum, och placera det i något mycket större. När vi som spelare trodde att vi spelade ett pusselspel insåg man allt eftersom att det var något större som låg dolt under ytan. Det var just användandet av utforskande som berättarteknik tillsammans med ett välskrivet och humoristiskt manus som gjorde Portal till en modern klassiker.

I Portal 2 gör man det igen, med samma medel fast på ett nytt och uppfriskande sätt. Manuset i Portal 2 är svart satir när den är som allra roligast och mest träffande. Den nya bekantskapen Wheatley är en något korkad liten robotsfär med en bedårande brittisk accent. Han är också en av de första rösterna man kommer i kontakt med efter att ha legat undanskuffad i år sedan slutet av förra spelet. Redan här är vi tillbaka i en liknande situation som i Portal – frågvis och nyfiken på vad som egentligen har hänt och varför vi är där vi är.

Detta grepp genomsyrar hela Portal 2 och under sökandet efter nya svar tar spelets handling nya vändningar som får mig såväl att gapskratta som att tappa hakan. Det sistnämnda beror inte minst på att spelet denna gång har en visuell presentation som bjuder på stor detaljrikedom och mjuka animationer. Stundtals undrar jag om det inte är en Pixar-film snarare än ett interaktivt spel som jag befinner mig i. Men grafiken spelar andrafiol till ljudet där kombinationen av fantastiskt röstskådespel och manus får mig att svänga kraftigt mellan humoristisk glädje och svidande obehag (Glados håller inte tillbaka alls denna gång).

Vid sidan av enspelarläget finns dessutom en fullständig kooperativ kampanj för två spelare som bjuder på ytterligare minst fyra till fem timmars speltid. Här försöker även Glados spela ut spelarna mot varandra genom att bland annat prisa den ena samtidigt som hon trycker ner den andra. Utmaningen när man ges två uppsättningar portaler är dessutom härligt förvirrande och kräver att man tänker i helt nya banor än när man spelar själv. Som grädde på moset är co-op-lägets två huvudpersoner riktigt roliga och det ges utrymme för stor möjlighet att ge uttryck för de två robotarnas personligheter.

Bakom denna atmosfär som byggs upp genom stilig grafik, satiriskt manus och träffsäkert röstskådespel finns också ett pusselspel. Goda nyheter är att Portal 2 trots sin mycket större längd håller fenomenal designklass från början till slut. Där spelet tar sin början är utmaningarna snäppet lättare än de sista vi bjuds på i föregångaren och sedan fortsätter svårighetsgraden att öka på ett för spelserien kännetecknande sätt. Det blir sällan frustrerande svårt men nya element som ljusbroar och en vätska som får dig att studsa om du nuddar den introducerar nya huvudbryn som känns lika förlösande att lösa som i det första spelet.

Portal 2 är varierande och bjuder ständigt på nya inslag som får upplevelsen att alltid kännas ny och fräsch. Berättartekniken har slipats till ytterligare och aldrig någonsin förut, inte ens i det första Portal eller Half-Life 2, har sökandet på svar varit så drivande och engagerande. Trots sin ökade längd blir spelet aldrig repetitivt eller utdraget utan istället sitter jag efter totalt över 15 timmars spelande i enspelarläge och co-op med samma känsla av tomhet som sist. En tomhet som inte på något sätt grundar sig i missnöje eller ouppfyllda förväntningar, utan bara en känsla av saknad och önskan om att få spela mer. Men så påminner jag mig själv om att jag kan spela igenom spelet igen och upptäcka alla dolda detaljer som jag missade under en första eller andra eller tredje genomspelning.

Och då byts tomheten ut mot glädje. Svart satirisk och obesudlad glädje.

farfarsparadoxen.se || ettglasjuice.se 10/12/2013 - 11:18

Jag hade inte sagt det bättre själv. ;)

Achis bild

Fasen också, kommer inte få Portal 2 förrän på tisdag. Dumma påsk! |(

Wh1spYs bild

Frågan är vad man ska spela det på, man lär ju få avsevärt mycket bättre precision om man kör på PC, snyggare blir det nog också. Hur smidiga är kontrollerna på xbox 360?

Andreas Bergs bild

Wh1spY skrev:

Jag spelade igenom co-op på Playstation 3 och enspelarläget på PC. Jag föredrar klart PC-kontrollerna i det här fallet men i och med att du inte kan spela splitscreen på PC och dessutom får PC-versionen med gratis om du köper PS3-versionen tycker jag helt klart att det är värt den extra hundralappen för att köpa PS3 och därmed få allting i ett paket. Då kan du dessutom låna ut PS3-spelet till en kompis och spela med honom/henne i co-op online med dig spelandes PC-versionen och kompisen på PS3 :)

UfU__Xs bild

Andreas Berg skrev:
Då kan du dessutom låna ut PS3-spelet till en kompis och spela med honom/henne i co-op online med dig spelandes PC-versionen och kompisen på PS3

Är det här något du testat, tyckte mig se att du var inloggad på Steam genom Portal 2 på PS3:an i alla fall?

Fasen också. Nu måste jag ju köpa det. :(

Andreas Bergs bild

UfU__X skrev:

Du kopplar ditt PSN-konto till ett Steam-id och kör över Steam på PS3 ja, men det finns ingen begränsning hur många gånger man kan koppla nya PSN-konton till Steam-id:n. Vi testade och körde med sambon inloggad på hennes PSN-konto kopplat till hennes steam-id medan jag körde pc-versionen som vi fick kod till. Fungerade utmärkt :)

Majoriteten av tiden spelade vi dock i splitscreen eftersom det är mysigare ^^

Marcus Toftedahls bild

Jimmy Petterssons bild

Klarade precis av singleplayer-delen. Så jäääävla bra spel. Det är gjort med sån humor och finess att man inte kan göra annat än applådera åt Valve. Speldesign när den är som allra bäst. Jag har aldrig varit så övertygad om att ett spel ska ha full pott, om inte lite till.

6/5