Power Rangers Super Megaforce

Recension - Nintendo 3DS - mån 19 januari 2015, kl 10.23

Släppdatum: 2014-10-23    Genre: Action
Utvecklare: Bandai Namco Games    Åldersgräns: 12+

"Klassiskt Power Rangers-spel utan nämnvärd variation"

Det senaste Power Rangers-spel jag spelade var till Game Boy Advance och det är bara att konstatera att nästintill ingenting verkar ha förändrats. Det är fortfarande samma upplägg, samma spelmekanik och i princip samma grafik (om än lite mer upphottad givetvis). Men att spelserien vägrat utveckla sig behöver inte vara enbart negativt, för det innebär samtidigt att det är minst lika roligt att spela som tidigare. Och jag kan ändå känna att det är skönt att veta att det finns en spelserie där man vet exakt vad man får och som man kan lita på att man kommer att uppskatta.

Att spelet inte ändrat form reflekterar ju egentligen bara tv-serieförlagan Power Rangers som trots vissa undertitelsändringar och karaktärsbyten ändå byggt på samma grundprinicip sedan starten 1993. Power Rangers Super Megaforce beseras på den 21:a säsongen av tv-serien och denna gång återvänder dessutom alla(?) krigare från tidigare säsonger och hjälper de nuvarande i deras kamp mot en ond armada av utomjordiska monster. Detta återspeglas även i spelet då man från början kan välja mellan seriens ordinarie sex krigare men med möjligheten att låsa upp karaktärer från förr. Detta görs bland annat på ett Skylandersliknande sätt som kräver att man scannar koder som man får med figurer som man köper i handeln. Och givetvis finns det områden i spelet som man bara kan komma åt om man har vissa speciella karaktärer, vilket förstås lockar till köp. Men om man vill avstå från att stödja kommersialismen är det även möjligt att utan större bekymmer låsa upp alla hjältar genom att klara spelets achievements.

Super Megaforce är ett väldigt standardiserat beat 'em up där man går framåt och möter grupper om fiender som man måste besegra för att fortsätta. I slutet av var och en av de nio världarna möter man även först en boss och sedan får man utkämpa en fight i sin megazord, dvs hjältarnas jätterobot, vilket är ett skönt avbrott från den annars ganska repetetiva spelstilen. Tyvärr är Megazord-sekvenserna så korta och ofrekventa att man aldrig riktigt hinner få ett ordentligt grepp om kontrollerna för dem.

Någonting som dock verkar nytt för just Super Megaforce är det faktum att man på varje bana har två power rangers, en man styr själv och en support som datorn sköter. Man får sedan game over om antingen ens egen eller ens supportkaraktär får slut på liv så på sätt och vis blir det hela lite som ett oändligt eskortuppdrag. Men det erbjuder även ett visst underhållande mått av taktik och strategi då olika krigare har olika värden för attack och försvar samt att man även kan ändra handlingsmönster för sin support under banornas gång.

Power Rangers Super Megaforce erbjuder heller ingen variation att tala om bandesignmäsigt utan det enda som ändras mellan de olika banorna är bakgrunderna, samt att lite nya typer av fiender introduceras vilket leder att svårighetsgraden ökar ganska snabbt. Men det finns möjlighet att justera svårigheten inför varje bana och man kan även spela om gamla banor för att öka sina krigares nivåer så man kan göra sin spelupplevelse så enkel eller utmanande man vill. Personligen kan jag uppskatta att då och då ta mig an ett spel som inte kräver så mycket utan där man tillåts att bara gå runt och banka på saker och till det är Power Rangers perfekt. Det är också fanservice på hög nivå, men om man inte har något som helst intresse av serien bör man nog välja andra spelalternativ.