Prototype 2

Recension - Playstation 3 - fre 4 maj 2012, kl 08.22

Släppdatum: 2012-04-24    Genre: Action
Utvecklare: Activision    Åldersgräns: 18+

"Prototyp nummer två är fortfarande långt ifrån fulländad"

För de som inte minns det första Prototype, som släpptes för tre år sedan, så var det ett slags hybrid-spel med handlingen stulen nästan rakt av från Resident Evil-spelen satt i en form av sandlåde-sammanhang likt ett Grand Theft Auto på crack. Ett koncept som var rätt trendigt för några år sedan, med konkurrenter som Crackdown och Infamous.

Istället för att bekämpa monster-virus och biologiska vapen så var man i Protype det främsta biologiska vapnet själv. Spelets protagonist Alex Mercer var själv produkten av det onda bolaget GenTeks experiment och hade förmågan att utöver att döda effektivt, klättra på väggar samt kasta sig mellan hustak även möjligheten att absorbera andra människor och varelser och stjäla både deras krafter och minnen. En typ av gameplay som har en ganska given målgrupp, men undertecknad fann spelet pinsamt dåligt. Mycket på grund av den uppenbart stulna handlingen, en fullständig oförmåga att framföra sagda handling på ett engagerande och intressant sätt, men framförallt för att det inte gick att få någon som helst sympati för Alex Mercer.

Spelets hjälte är nämligen en kallblodig mördare som lugnt kan slakta tusentals civila för nöjes skull utan att spelet på något sätt straffar spelaren. Det gör att spelet aldrig blir någonting annat än en massmördarsimulator där man själv inte är ett dugg bättre än de onda företag man försöker bekämpa. Alex Mercer får Kratos i God of War-spelen att framstå som sympatisk och det säger en hel del.

Men det första Prototypes absolut största svaghet fanns i kontrollen och gameplayet. Styrningen beskrevs enligt vissa som komplex, men det är en lögn om någon. Det var en plastig och flamsig styrning utan någon som helst möjlighet till precision. Därtill saknades känslan av tyngd och kraft i både fajtande, väggklättrande och hoppande. Dessutom blev uppdragen efter ett tag ganska repetitiva och förutsägbara vilket tillsammans i mina ögon gjorde Prototype till ett extremt mediokert spel utan något som helst djup i vare sig handling eller spelande, helt utan mervärde. Spelet kändes mest som en kul gimmick, inte mycket mer. Att spelets miljöer var extremt tråkiga och enformiga hjälpte inte direkt heller.

Nu undrar ni säkert varför jag lägger så mycket tid på att gå igenom det första spelets brister, men andledningen är ganska simpel. Med en utvecklingstid på tre år och en rejäl budget bakom så borde man kunna förvänta sig att utvecklarna lärt sig av sina misstag och skapat en uppföljare som trumfar sin föregångare på alla punkter. Det gör det förstås, men det är på håret. Prototype 2 är i essensen exakt samma spel som föregångaren med endast små kosmetiska förbättringar.

I tvåan spelar vi som sergeanten James Heller som smittas av GenTek-viruset av Alex Mercer själv. En hårdbarkad man med siktet inställt på hämnd. Hämnd på GenTek och deras legoarmé Blackwatch men även på Alex Mercer. Man har försökt göra Hellers motivation tydligare genom att låta hans fru och dotter ha omkommit under första spelets stridigheter, vilket är drivkraften bakom hans hämndlystnad. Djupare än så blir dock aldrig Heller med tanke på att han blir en lika kallsinnig mördare som Alex Mercer i samma veva som han blir infekterad.

Annars så ska man väl vara rättvis och säga att man ansträngt sig för att göra handlingen intressantare den här gången och berättelsen förs fram på att mer engagerande sätt. Tyvärr är spelets berättelse i sig rätt ointressant och halvvägs genom spelet sitter man ändå och upptäcker sig själv mest göra uppdragen på ren rutin än på grund av engagemang. Gameplayet och kontrollen är förbättrad, och det finns mer tyngd i styrningen, men tyvärr är bristen på precision och den flamsiga känslan kvar och gör att förbättringarna inte känns tillräckliga alls.

Heller får dock en hel del roliga mutationer och möjligheten att skräddarsy dessa allt eftersom är tveklöst spelets styrka, tillsammans med den snyggare grafiken och lite mer varierade miljöer. Det räcker dock inte för att rädda spelet från dess grundläggande brister och när man spelat igenom hela spelet är det svårt att inte undra vad utvecklarna gjort under dessa tre år då skillnaderna till föregångaren är så få och förbättringarna mest kuriosa.

Prototype 2 är ett steg i rätt riktning, och ett spel som underhåller för stunden, men aldrig mer än så. Det är den typ av spel som man gärna fyndar i budget-korgen eller begagnat-hyllan till nån billig penning men som det är svårt att motivera att betala fullpris för. Prototype 2 är nämligen likt sin föregångare endast ett charmigt sidospår som inte lämnar några större intryck. Ska man spela ett spel med Resident Evil-tema erbjuder år 2012 klart bättre alternativ om ni frågar mig.