Pullblox

Recension - Nintendo 3DS - fre 13 januari 2012, kl 09.17

Släppdatum: 2011-12-08    Genre: Pussel
Utvecklare: Intelligent Systems    Åldersgräns: 3+

5
"Banbrytande pusselfullträff!"

Sammanför pixelkonst, lådpussel i 3D och en söt liten sumobrottare. Vad får du? Pullblox till Nintendo Eshop förstås! Låt mig förklara. I Pullblox Park leker barnen med de stora färgglada pusslen skapade av byfarfar Papa Blox. Varje ruta som är bredvid varandra i samma färg i pusslet går att dra utåt samtidigt, max tre steg och skapar samtidigt en plattform att hoppa upp på. För att komma till toppen krävs en hel del finurligt tänkande, dragande och puttande av de olika delarna.

Allra roligast är pusslen med välkända figurer.
Någon busunge har härjat runt i Pullblox Park och stängt in alla de andra barnen i olika Pullbloxar. Du är Mallo, en röd, sumobrottarliknande filur som får i uppdrag av Papa Blox att rädda barnen. Som vanligt i pusselspel är storyn sekundär och oviktig, den verkligt tunga frågan är om det är bra att spela. Lyckligtvis gör inte Pullblox mig besviken. Efter en väldigt handhållande tutorial är jag fri att lösa mina första pussel. Atmosfären är genomgående söt, men inte påträngande och överdriven. I takt med att svårighetsgraden ökar blir jag alltmer exalterad när jag, ibland efter många om och men, har bestigit en Pullblox och glatt tar barnet i min famn.


Sött och finurligt går hand i hand.
Just när man trodde det inte kunde bli mer roligt och mysigt så kommer fler och större utmaningar! Med olika gadgets i form av brunnshål som tar en till en helt annan del av Pullbloxen, eller knappar som skjuter ut alla delar i en viss färg lägger det till ytterligare dimensioner i ens tänkande. Jag kommer till och med på mig själv med att le när jag klarat en riktigt klurig Pullblox. Med designen på pusslen och allt runtomkring kan man inte gärna göra annat. Begår man ett ödesdigert misstag kan man spola tillbaka tiden, vilket gör att man aldrig är rädd att prova en ny teori för att ta sig till toppen. Det är genialiskt uppbyggt med oändliga möjligheter till nya pussel. Det finns över 250 banor att tillgå vid inköp, men tusentals fler användargjorda som finns att tillgå gratis. Man kan nämligen skapa sina egna Pullbloxar! Med stylusen i hand och tungan rätt i mun ritar man upp sitt mästerverk, provspelar det och kan sedan dela den till andra spelare med hjälp en bild med QR-kod. Lika lätt som att dela en bana är det att ta emot en. Man riktar kameran mot QR-koden och sekunden senare har man en helt ny Pullblox att spela.

Ett pusselspel som ger så mycket pixelkärlek i 3D och dessutom uppmanar till eget skapande och delande kan inte bli annat än en fullpoängare och ett måste för alla Nintendo 3DS-ägare!

See video
Är märkligt fascinerad av Pokémon 05/08/2014 - 12:30
Gustav Granlunds bild

Gillar titeln Pushmo mer, men det här verkar riktigt intressant. Om jag nu bara hade haft en 3DS, men det lär inte inhandlas på ett bra tag. :(

Andreas Ljungströms bild

3DS nedladdningstjänst börjar äntligen komma igång på allvar nu. Det här måste jag införskaffa! :love:

Starfighter Johanssons bild

Det ser otroligt sockersött ut, och så pusslande på det. Jag ska skaffa!

Tobias Jensens bild

Det här ser helt klart intressant ut. Tack för tipset!

Linnea Hummels bild

Gustav Granlund skrev:

Andreas Ljungström skrev:

Starfighter Johansson skrev:

Tobias Jensen skrev:

Alla måste skaffa, nuuu! :D

Gustav Granlunds bild

Linnea Hummel skrev:
Alla måste skaffa, nuuu!

Har ingen 3DS. Kommer inte heller att skaffa en 3DS. Inte så länge Ubisoft gör bättre plattformsspel än Nintendo. ;)

Linnea Hummels bild

Gustav Granlund skrev:
Ubisoft

Rayman 3DS finns ju. No more excuses now! ;)

Andreas Ljungströms bild

Gustav Granlund skrev:

Så länge man gillar yta och sämre bandesign kan man ju tycka det. ;)

Gustav Granlunds bild

Andreas Ljungström skrev:
Så länge man gillar yta och sämre bandesign kan man ju tycka det.

Jag gillar bättre grafisk design, bättre kontroll, högre tempo, ruggigt bra bandesign och utmaningar. ;)

Andreas Ljungströms bild

Gustav Granlund skrev:

Varför spelar du Ubisofts spel för då?

Linnea Hummels bild

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.