Puzzle & Dragons Z + Super Mario Bros Edition

Recension - Nintendo 3DS - ons 29 juli 2015, kl 11.35

Släppdatum: 2015-05-08    Genre: Pussel
Utvecklare: GungHo Online Entertainment    Åldersgräns: 7+

"Två underhållande - men ibland överdrivet svåra - spel i ett"

Puzzle & Dragons är en av världens bäst säljande mobilspelserier med sin huvudsakliga populatritetsbas i Japan, där det även fått ett antal spin-offer som exempelvis Puzzle & Dragons Z till Nintendo 3DS som släpptes i landet i öst 2013. I ett försök att lansera spelet i väst klumpade man ihop det med något man visste att västerlänningarna uppskattade - Super Mario - och resultatet blev Puzzle & Dragons Z + Super Mario Bros Edition. Samlingen innehåller förutom det ursprungliga Puzzle & Dragons Z även ett helt nytt spel av samma typ men denna gång med Super Mario-tema och figurer. Två spel i ett alltså.

Men låt oss snabbt ta det från början. Puzzle & Dragons är en variant av matcha-tre-spel där det gäller att kombinera bollar i olika färger och bilda kombinationer av minst tre. Varje bollfärg motsvarar även ett element - eld, vatten, gräs, ljus och mörker. Man har fortsättningsvis ett team bestående av ett antal monster som representerar de olika färgerna och som således attackerar när motsvarande färg matchas. Ett lag består vanligtvis av fem monster (som man bestämmer själv) plus en så kallad hjälpare som man får välja från en förutbestämd lista inför varje match. Varje monster har även en specialförmåga som kan aktiveras när vissa kriterier uppnåtts, och det första monstret i ens lag samt hjälparmonstret har också en extra ledarförmåga som ger en latent boost till laget under matchen, exempelvis högre försvar för alla monster eller högre attack för alla eldmonster. En kombination av monster, förmågor och ledarförmågor är således nyckeln till framgång och spelet har på så vis även ett visst mått av strategi. Och monstren man har samlar även xp och kan gå upp i nivå och om man kombinerar dem med olika föremål man samlar kan de även utvecklas till nya former i sann Pokémon-anda.

Mario-versionen påminner till större del om mobilversionen av Puzzle & Dragons, dvs. man går från bana till bana och besegrar monster. Visst har vi den klassiska premissen där om Bowser som kidnappat prinsessan Peach och Mario och hans vänner som måste komma till undsättning, men så mycket mer till story än så är det inte. Monstren man använder är dels som huvudkaraktär och hjälpare någon av Mariobröderna eller en toad, och som supportmonster ses klassiska fiender (som goombas och koopas) som här blivit allierade.

I Marioversionen är det möjligt att utveckla monster så att de får fler än ett element vilket är en trevlig fördel. Det har också en genuin Mario-känsla där allt från nivåbakgrunder, musik, ljud och världdesign är direkt hämtade från Mario-spelens värld så igenkänningsfaktorn höjer både stämningen och spelupplevelsen. Det känns genuint och kvalitativt och här är spelet som lyckades få en fyra timmars tågresa att kännas som trettio minuter max. Men det som tyvärr fäller spelet är att det redan i tredje världen (av skall vi gissa åtta) blir alldeles för svårt för att man skall kunna ta sig vidare. Det enda alternativet som finns är att spela om gamla banor för att få upp sina monsters nivåer men spelets andra stora brist är att fiendefloran är ytterst enformig så lusten att spela om banor med identiska monster för att kunna ta sig vidare i spelet för att möta fler av samma identiska monster är inte direkt någon motivation.

Då är det bättre med Puzzle & Dragons Z. Här har man tagit konceptet och försökt sig på att göra ett jrpg och man har lyckats riktigt bra. Man får börja med att välja att spela som kille eller tjej och vaknar sedan upp i sitt hus i en liten färgglad by med glad musik. Man går ner på bottenvåningen där man pratar med sin mamma som är stolt och det visar sig att man idag skall göra ett prov för att bli en monstertränare. Man går ut och möter upp sina två kompisar och sedan går man till akademin, gör provet, får sina första monster och ger sig ut i världen för att bekämpa den onda organisationen Team Rock... förlåt Paradox. Pokémonvibbarna i spelet är inte på något vis diskreta utan stundtals rent av ett plagiat, så det kanske inte vinner några poäng på originalitet, men i alla fall den goda smaken att plagiera något riktigt bra och det kan jag på många sätt se som en fördel. Storyn är simpel men bra och dialogen är många gånger hysteriskt rolig och dråplig. Och färgstarka, unika karaktärer finns det också gott om.

Spelmekaniskt är det som vilket Puzzle & Dragons som helst och det är ingen öppen värld (bortsett från staden som fungerar som hub) utan man slussas genom ett antal banor med en slutboss, sedan får man en storysekvens och sedan kan man komma vidare till nästa värld. Kanske inte så mycket djup som många andra rollspel, men samtidigt känner jag inte att jag förväntar mig - eller nödvändigtvis ens vill - ha ut så mycket mer av ett matcha-tre-spel. För det är hur som helst den avslappnande, lättillgängliga pusslandet som enligt mig är genrens kärna och behållning. Dock kommer man inte långt i Puzzle & Dragons Z utan strategi och det blir så småningom ett krav att lära sig bemästra hur olika bollar skall flyttas runt för att få ihop störst och bäst kombinationer för maximal skada. Och tyvärr så faller i slutändan spelet på samma sätt som Mario på att det vid en boss bortåt slutet blir näst intill omöjligt att ta sig vidare och i ett spel med en spännande berättelse är det bland det värsta som kan hända.

Puzzle & Dragons Z är enligt mig det roligare och mer varierade spelet av de två, men inget av dem är på något vis dåligt. Om de inte haft en svårighetsgrad som förstört det avslappnade, smidiga pusslandet man vill ha ut av ett matcha-tre-spel så hade betyget lätt blivit ytterligare ett snäpp högre. Och man kan bara konstatera att Puzzle & Dragons Z + Super Mario Bros Edition ger bra valuta för pengarna.