Ratchet & Clank: Nexus | Skillpoint.se

Ratchet & Clank: Nexus

Recension - Playstation 3 - mån 11 november 2013, kl 16.01

Släppdatum: 2013-11-13    Genre: Plattform
Utvecklare: Insomniac Games    Åldersgräns: 7+

"Väldigt kul, men allt för kort"

Det fanns en tid då man nästan såg ett nytt Ratchet & Clank-spel varje år och det var lätt att man började se serien som plattformsspelens svar på sportvärldens FIFA- och NHL-spel. Men sedan förra spelet, A crack in time, slutade Insomniac Games göra fler spel i världen. Hela fyra år tog det innan man utannonserade en uppföljare, Ratchet & Clank: Nexus. Nyheten mottogs nog med stor glädje av spelseriens fans då många ansåg att det fanns en hel del lösa trådar och spännande saker att utforska i speluniversumet. Så med fyra års tid sedan föregångaren och en skara svältfödda fans har Insomniac förstås en del förväntningar att tillfredsställa.

Ingen ondskefull duo är komplett utan sin pepparkvarn.
En sak som är lika bra att klargöra med en gång är förstås att man inte ska förvänta sig några större revolutioner i spelutveckling. Ratchet & Clank Nexus fungerar i stort sett efter samma recept som alla tidigare spel i serien. Det gör att en recension väldigt lätt går in på detaljer som vilka nya vapen som finns och vilka favoriter som är tillbaka från andra spel. Jag tänkte dock undvika det, då sådan information lätt går att hitta på spelets hemsida eller wikipedia. Vapnen går förstås att uppgradera och det hela fungerar rätt smidigt.

Spelets stora fiender, Nethers, kör på de klassiska annan-dimension kulörerna i sitt mode.
Något som är intressant är snarare balansen vapnen emellan, och där gör Insomniac i Nexus ett rätt bra jobb. Det går att kombinera ett flertal olika vapensorter för att åstadkomma olika strategier. Min personliga favorit var att kombinera granater med Terrorizer-vapnet som slänger fram ett skräckinjagande robotmonster som både skrämmer fienderna och drar deras uppmärksamhet från Ratchet. Men det finns förstås andra lika effektiva vapen.

Spelet är som väntat rätt linjärt. Vi följer Ratchett & Clank när de jagar den galna brottslingen Vendra och hennes gorillaliknande bror Neftin på en jakt genom galaxen. En jakt som tar paret på en resa mellan olika planeter likväl soma ndra dimensioner. En bit in i spelet kommer Clank nämligen att med jämna mellanrum kastas in i den parallella Nether-världen för att utföra lite uppgifter. En spelläge som liknar indie-spelstänkande mycket, där man styr både Clank och miljöerna i sig genom att påverka gravitationen åt olika håll.

Andra monster skiter i både mode och bantning.
Ratchet & Clank Nexus har en detalj som gör det väldigt minnesvärt, och det är att spelet är på tok för kort. Spelet har i princip sex olika banor, varav en är introduktionsbanan, och de andra motsvaras av spelets olika planeter. Även om man ger manken till att samla allt som går på banorna, så är de ändå pinsamt snabbgenomspelade. Pusslena är förhållandevis enkla och ger ingen direkt utmaning egentligen. Det känns som att Insomniac lagt mer tid på filmsekvenserna än banorna i sig. Att det finns en arena att roa sig i och att det bjuder på det bekanta Challenge-läget efter man spelat igenom det hjälper inte. När man klarat av slutbossen är det svårt att inte ställa sig själv frågan om det här var allt.

Men det ska sägas att spelet trots sin korta längd är mycket trivsamt och jag hade tveklöst roligt de få timmar jag la ner på spelet. Fansen får precis vad de önskar, och det finns för de inget skäl att hoppa över den här titeln heller. För den som däremot aldrig spelat en Ratchet & Clank-titel rekommenderar jag något av de tidigare spelen i serien. Allt som allt känns Ratchet & Clank Nexus som ett helt okej spel, men en liten mellantitel som Insomniac släppt för att skapa en brygga till en eventuell fortsättning på serien under nästa konsolgeneration.