Rayman Jungle Run

Recension - IOS - ons 26 september 2012, kl 08.17

Släppdatum: 2012-09-18    Genre: Plattform
Utvecklare: Pasta Games    Åldersgräns:

"Rayman gör inte bort sig när han intar IOS!"

Det är lätt att vid en första anblick avfärda Rayman Jungle Run som en nedbantad IOS-kusin till det storskaliga konsolspelet Rayman Origins. För på många sätt är det precis så det ligger till. Jungle Run återanvänder Origins grafiska stil, spelets miljöer och alla Raymans egenskaper men det betyder inte att Raymans tryckkänsliga äventyr är en slapp, fantasilös konvertering. Ubisoft och Pasta Games har istället fokuserat på att göra IOS-tolkningen så väl anpassad och genomtänkt som möjligt. Och faktum är att de har lyckats riktigt bra. Jungle Run må vara begränsat i sitt upplägg men det är ett osedvanligt beroendeframkallande och belönande spel i all sin enkelhet.

Man har i likhet med många andra IOS-titlar med plattformsupplägg ingen direkt kontroll över karaktären på skärmen i - det här fallet Rayman - utan det gäller istället att endast trycka för att undvika döden. Konceptet känns igen men det rör sig inte om en "endless runner", där man bara ska komma så långt det är möjligt, Jungle Run är uppbyggt som vilket nivåindelat spel som helst. Man ska helt enkelt ta sig från start till mål på varje bana utan att trilla ner i avgunder, bli spetsad på vassa taggar eller på andra obehagliga sätt möta liemannen. För att åstadkomma detta krävs snabba reflexer och att med precision trycka till på skärmen i rätt ögonblick. Här kan man tänka sig att kontrollen kan ställa till vissa problem men lyckligtvis fungerar den enkla styrningen helt fläckfritt oavsett om Rayman glidflyger, väggspringer eller pucklar på fiender.

Spelet är varken det längsta eller det med mest banor, å andra sidan finns det att göra under en rätt lång period om man verkligen vill maxa allt det har att erbjuda. På varje bana gömmer det sig nämligen ett gäng lallande féer som ska plockas upp för att få full pott, vilket i sin tur låser upp ytterligare banor (djävulskt svåra ska tilläggas). Jag kan garantera att en stor mängd tålamod och skicklighet krävs för att lyckas med detta.

Personligen anser jag att det är denna aspekt som är den verkliga poängen med Jungle Run. Att verkligen bemästra banorna till fullo med allt vad det innebär, att efter många försök slutligen nå den där saknade, glimrande fén som saknades och att i ren eufori med svettiga fingrar glädjas över att den till synes omöjliga banan till slut faktiskt gick att besegra. Trots att upplägget är simpelt lyckas ändå Rayman Jungle Run frambringa den där känslan som bara riktigt bra plattformspel kan åstadkomma. Man vill alltid ge det ett försök till och det är ett väldigt gott betyg.

Linnea Hummels bild

Det verkar supermysigt! Jag hoppas på ett androidsläpp i framtiden, men det kanske är för mycket begärt. :D

Linnea Hummel skrev: