Red Faction: Armageddon

Recension - Playstation 3 - fre 10 juni 2011, kl 11.15

Släppdatum: 2011-06-15    Genre: Action
Utvecklare: Volition    Åldersgräns: 18+

3
"Ett steg tillbaka för serien, men lyckas ändå hitta rätt"

Vi är många som minns det första Red Faction. Det är förresten tio år sedan det första spelet i serien släpptes och detta fjärde spel får en verkligen att minnas. Red Faction Armageddon känns i mångt och mycket som det första Red Faction, med linjära banor kantade med faror och destruktivitet. Inte alls öppet som Red Faction: Guerilla, ett spel som för övrigt var väldigt underhållande och som lovade gott inför framtiden. Men så blev det alltså inte - inte just nu i alla fall - men jag är ganska nöjd ändå.

Handlingen i Red Faction: Armageddon är ganska simpel och utspelar sig naturligtvis på Mars karga yta. En onding förstör atmosfär-görabraaren vilket tvingar planetens människor att flytta under jord för att överleva (de har atmosfärmasker yada yada yada), men ondingen är inte nöjd med det. Spelets hjälte, Darius Mason (sonson till första spelets protagonist Alec Mason), befinner sig snart i en ganska jobbig situation då han ser sin nemesis släppa lös en slumrande, utomjordisk kraft vilket tvingar honom och Red Faction ut i krig. Igen. Denna gång är det alltså inte öppna landskap och uppdrag som gäller utan linjära banor som följer en handling. Och jag gillar det. Volition har gjort ett märkligt val för Guerilla bådade gott, men trots det kan jag inte säga att Armageddon är dåligt. Det är bara något annat.

Det är dock jobbigt att de överlag underhållande striderna ska avbrytas med ständiga mellansekvenser. Red Faction: Armageddon är som bäst när man får härja med fysiken, se byggnader kollapsa över vidriga utomjordingar eller onda kultister. Terrängmodellen har blivit ännu bättre och med det nya greppet ”Nano Forge” som i mångt och mycket kan liknas vid Kraften i Star Wars blir det än roligare. Den tillförda möjligheten att reparera skadade strukturer skapar också en extra dimension. Spelets olika vapen är också utplockade för att kunna leverera de mest spektakulära varianter av destruktion och det är viktigt att samla på sig samtliga och att uppgradera Mason för att sedan ha större chans i spelets skrala flerspelarutbud.

Uppgraderar du Mason i kampanjen blir han även bättre i flerspelardelen Infestation som är ett av ynka två (!) onlinelägen och det enda flerspelarläget. Spelläget påminner mycket om Anarchy Mode i Bulletstorm. Du och upp till tre andra ska döda horder av spawnande utomjordingar och ju fler vågor du klarar av, desto svårare blir det. Samarbete blir viktigt redan efter ett par vågor, men till sist blir det mest kaos och man börjar skjuta vilt omkring sig. Det blir snabbt brutalt tydligt att Infestation är ett spelläge man ger sig på efter att ha klarat kampanjen och pumpat upp Mason så mycket det går. Men det är kul att ge sig på ett tag, men man tröttnar snabbt, något man inte kan säga för Ruin Mode, Armageddons andra onlineläge.

Ruin Mode är egentligen ett destillat av det man gärna annars gör i både Red Faction: Guerilla och i Armageddon, nämligen att förstöra. Onlineläget har två varianter, free-mode och Challenge, där det sistnämnda är det intressanta. Man ska under en viss tid orsaka så mycket förödelse som möjligt och därigenom få så mycket poäng som möjligt att man låser upp nästa bana. Detta fortgår tills man är kung av förstörelse eller tills alla aggressioner är borta, vilket som nu kommer först. Det är faktiskt riktigt roligt och något man kan hålla på med länge, speciellt eftersom det inte är helt lätt att komma upp i de par-nivåer som krävs för att låsa upp nästa bana.

När allt kommer omkring är Red Faction: Armageddon ett steg tillbaka för serien, men det visade sig inte vara ett uruselt beslut. Spelet står på egna ben och är trots sin linjaritet bra och underhållande. Jag kan inte riktigt sätta fingern på vad det är som är så speciellt med det, men ibland får man gå på känsla. Min känsla säger mig att Volition kan bli ännu bättre, men just nu är Red Faction: Armageddon bra nog för att hålla för en andra spelomgång.

Risen - ytterligare bevis på Pirahna Bytes underskattade storhet! 09/10/2014 - 20:23
Ollebros bild

Gillade det innan mycket mer då det var mer öppet.

Spelar genom det föregående spelet as we speak, och jag kan tycka det är lite lustigt att fokusera såpass mycket på skjutandet i Armageddon, då det är en rätt svag del i Guerilla. Däremot gillade jag skarpt repareringsdelen i den del av Armageddon som man får ta del av i demot, det var nästan lika tillfredsställande som själva förstörandet. 0:)