Saints Row: The Third

Recension - Multi - tors 15 december 2011, kl 09.49

Släppdatum: 2011-11-15    Genre: Action/äventyr
Utvecklare: Volition Inc.    Åldersgräns:

"Fria tyglar och gratis ammunition!"

Så är äntligen den tredje installationen av GTA-klonen Saints Row, som vuxit till att bli något alldeles eget i en värld av konventioner, här med besked. Våra helgon har nya vettvilliga äventyr framför sig och det finns ingen tid att förlora.

Vanligtvis börjar sådana här sandlådespel på botten, man ska jobba sig uppåt i hierarkin och bevisa sig själv. Så är inte fallet med Saints Row: The Third - här börjar man på toppen. The Saints är superkändisar som får skriva autografer och allt är minst sagt redan bevisat. Detta hindrar emellertid inte utomstående krafter från att försöka ta över staden med alla tillgängliga medel.

Man har lämnat Stillwater till fördel för en ny ögrupp kallad Steelport, där en uppsjö rivaliserande krafter slåss om utrymmet. Bland annat finns en militär styrka med tillhörande fordon som allt som oftast får striderna att bli regelrätta krig, till min stora förtjusning. Vadfalls, är det roligt att bli bombarderad som i den värsta aktuella FPS-skjutaren? Ja, det är det. Man blir övermäktig väldigt tidigt i spelet och utmaningen ligger alltså inte i att överleva utan i hur spektakulära man kan få till sammandrabbningarna.

Här snuddar jag dessutom vid spelets essens, nämligen den att det blir vad man gör det till. Visst finns det helt galna mellansekvenser som man med hjälp av karaktärsskaparen kan få att se hur dråpliga som helst ut, men om man spelar spelet för berättelsen så får man nog inte ut så mycket. Det är när man tänjer på gränserna för vad som är möjligt, använder sällan skådat övervåld och verkligen går bananas som det skiner med full kraft. Den intetsägande berättelsen, obefintliga logiken och vidriga sexismen blir tillsammans så absurt smaklöst och skruvat att man inte kan låta bli att fnissa, men det är först när man tar sig bortom detta och ger sig själv friheten att bara ösa på utan hämningar som man också har riktigt roligt med spelet.

Till skillnad från utvecklingen hos Grand Theft Auto har man i stället fokuserat mer och mer på spelbarheten. Saints Row ska vara ett spel, inte en verklighetsskildring. Därför finns det flygande GPS-styrda pilar på vägarna så att man ska slippa titta på kartan stup i kvarten, därför blir alla bilar man modifierar sparade i alla garage över hela kartan och går att duplicera i det oändliga, därför tål man att sitta i en lastbil när den exploderar, flygplan lyfter efter knappt tio meters sats, när simmandet blir tråkigt finns snabbknapp till att spawnas på land igen, under många uppdrag har man oändligt med ammunition, wanted-nivån nollställs om man går in i en byggnad och så vidare. Det är bekvämt att spela Saints Row: The Third, helt enkelt.

Det var minst femton timmar sedan jag fick fram eftertexterna men jag spelar fortfarande. Jag kan inte låta bli att fortsätta dra in pengar, spränga... allting, testa nya sanslösa klädkombinationer och trotsa fysikens lagar. Det är uppkäftigt, överdrivet, ger oss full frihet att experimentera och tar ingen hänsyn till någonting i hela världen. Lägg därtill CO-OP som sömlöst låter oss spela tillsammans i våra städer närhelst vi behagar och vi har en skrattfylld sandlådelek utan motstycke.

Crimson Thunders bild

Det här kommer att införskaffas inom en snar framtid. Det ser så sjukt roligt ut :D

Starfighter Johanssons bild