Severed

Recension - Playstation Vita - tis 26 april 2016, kl 17.02

Släppdatum: 2016-04-26    Genre: Fingerbrännare
Utvecklare: Drinkbox Studios    Åldersgräns: 12+

"Utmanande, belönande, och med de bästa pekskärmskontrollerna någonsin!"

Min nyfikenhet på Severed väcktes redan för ett par år sedan då det presenterades med en hastig trailer under Playstation Experience. På fjolårets Gamescom hade jag sedan turen att få sitta ner med en av utvecklarna och klämma lite på en vertical slice av en tidig version, och visst kunde jag då konstatera att det var ett kul koncept med potential som definitivt skulle vara värt att spana in närmare när det släppts i sin helhet. Utvecklarna delade även med sig av lite idéer som skulle finnas med i det färdiga spelet, och jag kan glatt konstatera att allt som avslöjades finns där.

Hjältinnan Sasha är cool och plågad. I en deformerad mardrömsvärld påbörjar hon sökandet efter sina föräldrar och sin lillebror, eller åtminstone vad som finns kvar av dem. Död, familj och förlust är spelets centrala teman. Och en färgglad visuell stil till trots är storyn mörk och räds inte att visa oss obehagliga scener på barn som spetsats på taggbuskar. Världen vi möter är inte trevlig men den berör och innehåller även en del udda och stundtals underhållande bifigurer och ett eget hittepåspråk.

Genremässigt benämns Severed som en first-person dungeon crawler med tydliga rollspelsinslag, men det är mycket mer än så. Banorna baseras på vertikalitet och pussellösning, på samma sätt som borgarna i ett Zelda-spel. Och när man besegrar en boss övertar man dennes förmåga ungefär som i Mega Man. Man skulle även kunna kalla det ett metroidvania då man hela tiden belönas med nya förmågor som ger tillgång till områden som tidigare varit oåtkomliga. Så med andra ord är Severed en slags smältdegel av alla bra spelkoncept någonsin.

Spelmekaniskt förlitar det sig helt på pekskärmsrörelser. Enda undantaget är att gå vilket kan göras med antingen styrkorset eller de högra knapparna, för att fungera oavsett om du är höger- eller vänsterhänt. Och liksom inför alla spel som manövreras med fingerrörelser så finns en gnagande oro där för huruvida kontrollerna kommer vara följsamma och reagera som de ska, eftersom minsta svepning måste sitta som en smäck om ett sådant upplägg skall hålla och inte bara irritera. I Severeds fall är det dessutom extra viktigt då striderna är galet snabba - så till den grad att man får friktionsbrännskador och blåsor på fingararna - och kräver extrem precision. Det är inte bara att hugga vilt omkring sig och hoppas på det bästa utan det gäller att hitta luckor där fienden är sårbar, kontra en fienderörelse med en exakt likadan rörelse åt motsatt håll för att parera, och sedan skära av kroppsdelar efteråt som kan användas för att uppgradera Sasha.

Men all eventuell oro är obefogad då Severed har vad som kan vara de tajtaste, mest välgjorda pekskärmskontrollerna någonsin. Går något snett är det helt spelarens eget fel. Spelar man ofokuserat, slarvigt eller dåligt dör man, så enkelt är det. Och dö får man vara beredd att göra om och om igen, men inte på grund av dålig speldesign utan snarare tvärtom. Likt exempelvis Dark Souls gäller det att hitta mönster och förstå vilka strategier som krävs för att klara varje enskild fajt. Framförallt i drabbningar med flera fiender samtidigt. Att bara ta ut dem en och en är inte alltid nog utan det gäller att lista ut vilken fiende man bör attackera i vilken ordning. Det är ofta skillnaden mellan att inte ta sig förbi alls och att glida igenom med halva livmätaren full, trots att man precis slagits mot några av spelets segaste fiender stående i gift som sakta men säkert betar ner livmätaren.

Känslan av tillfredställelse man får när man tar sig igenom en passage som inledningsvis tett sig omöjlig - och detta enbart för att man lyckats resonera sig till rätt strategi - är oslagbar. I takt med att man själv utvecklas och får nya förmågor blir även fienderna svårare och spelet håller således alltid en jämn och välanpassad utmaningsnivå. Spelets andra huvudsakliga aspekt, pussellösningen, genererar även den en stor portion tillfredställelse och kanske är det just detta som gör Severed till ett helt fantastiskt spel. Det vet hur man utnyttjar ett belöningssystem och ger stundtals spelaren en känsla av oövervinnelighet. Detta i kombination med en sällan skådad kvalitet in i minsta detalj gör att vi kanske redan här sett årets potentiellt bästa spel. Inte sedan Tearaway har det funnits ett Vitaspel som på detta sätt prickat in alla rätt.