Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM cache WHERE cid = 'variables' in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128

Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: UPDATE cache SET data = 'a:1211:{s:13:\"theme_default\";s:8:\"blogbuzz\";s:13:\"filter_html_1\";i:1;s:18:\"node_options_forum\";a:1:{i:0;s:6:\"status\";}s:18:\"drupal_private_key\";s:64:\"f21534a5ca14885846975f31b646084ff45701c2d5f18a72667b24c1488db285\";s:10:\"menu_masks\";a:35:{i:0;i:127;i:1;i:125;i:2;i:124;i:3;i:117;i:4;i:63;i:5;i:62;i:6;i:61;i:7;i:60;i:8;i:59;i:9;i:58;i:10;i:57;i:11;i:56;i:12;i:46;i:13;i:31;i:14;i:30;i:15;i:29;i:16;i:28;i:17;i:25;i:18;i:24;i:19;i:22;i:20;i:21;i:21;i:15;i:22;i:14;i:23;i:13;i:24;i:12;i:25;i:11;i:26;i:10;i:27;i:9;i:28;i:7;i:29;i:6;i:30;i:5;i:31;i:4;i:32;i:3;i:33;i:2;i:34;i:1;}s:12:\"install_task\";s:4:\"done\";s:13:\"menu_expanded\";a:1:{i:0;s:13:\"primary-links\";}s:16:\"language_default\";O:8:\"stdClass\":11:{s:8:\"language\";s:2: in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128
 Shank | Skillpoint.se

Shank

Recension - Multi - tors 9 september 2010, kl 11.15

Släppdatum: 2010-08-24    Genre: Hack 'n slash/Action
Utvecklare: Klei Entertainment    Åldersgräns: 18+

Betyg: 3/5
"Brutalt vackert och underhållande, men med vissa vassa kanter"

Shank är förbannad. Hans käresta har blivit brutalt våldtagen och mördad och han utkräver hämnd. Han går in i en bar, muckar gräl, sparkar lite arsle och kommer snart över både knivar, motorsåg och pistoler. Med det kan äventyret börja - i en ytterst blodig saga får vi följa med på ett hämndlystet revanschtåg i ren Tarantino-anda.

De nedladdningsbara titlarna blir bara bättre och bättre och sommaren verkar vara den årstid då de allra bästa släpps. Medan löven sakta börjar falla utanför fönstret får jag, något sen till matchen, ta del av Klei Entertainments första egna spel - Shank. Och visst kan man tycka att det finns ett litet överflöd av våldsfixerade tv-spel på marknaden, men Shank är samtidigt det yttersta beviset på att det är skillnad på våld och våld. Gör man det inte med stil, så behöver man inte ens bry sig om att försöka.

Vackra silhuetter medan Shank gör färs av motståndet
Stil och estetik finns det nämligen gott om. För att fatta sig kort så är Shank vrålsnyggt. Den tecknade stilen fungerar optimalt med konceptet och kombinerat med de underhållande mellansekvenserna kan man inget annat än falla platt för Shanks presentation. Tyvärr börjar man istället se skavankerna när man skrapat lite på den polerade ytan. Stridssystemet är uppbyggt kring tre olika attacker som Shank kan växla mellan för att bygga kombos. Ett enkelt upplägg som dock endast fungerar medan spelet är just enkelt. När fler fiender stormar skärmen blir det ofta svårt att få Shank att göra som man vill och han tappar ofta fokus, vilket leder till några minst sagt frustrerande moment. Frustrerande är också balanseringen mellan fienderna och Shank. Att utkräva realism i ett spel av denna typ är givetvis att ta det lite för långt, men något skaver i mig när jag massakrerar en fiende i en lång motorsågskombo, varpå han reser sig och slår tillbaka. Fienderna tål helt enkelt för mycket stryk, vilket bidrar till att Shanks häftighetsfaktor förtas en hel del.

För att ge lite variation till alla stridigheter har man lyckligtvis inkluderat ett flertal parkour-moment där man skippar knivfighterna till förmån för ett strömlinjeformat plattformshoppande. Shank svingar sig smidigt fram, klättrar upp för avsatser och springer längs väggar som om han aldrig gjort annat. Ju längre in i spelet man kommer desto mer betydande, utmanande och framförallt underhållande blir dessa moment. Detta kan man i sin tur inte kan säga om de olika bossfighterna i spelet. Med kanske ett eller två undantag så luktar Shanks bosstrider gammalt, på fel sätt. Uppbyggnaden kring striderna följer den gamla skolans recept till punkt och pricka, där mönstret är det viktigaste. Tydliga signaler ges om hur och när du bör attackera och det är sällan det känns som en bedrift att ta ner en stor, latexdoftande brottare. Visst är det fortfarande rätt kul, men just ur den här aspekten finns det mycket utrymme för förbättring.

Ju större de är, desto tyngre faller de.
Efter att man svingat och slaktat sig fram i några timmar så når man snart slutet på spelet. Kampanjen är lika direkt i sin attityd som i sin faktiska längd. Men det finns två sidor på myntet, för även om runt tre timmar kan kännas för kort kontra priset så slipper man samtidigt onödiga transportsträckor och de sedvanliga utdragna spelmomenten som endast förlänger speltiden utan att förgylla den. Allt det som finns i spelet Shank borde också vara där, det är extremt kompromisslöst och när eftertexterna rullar känner man sig mätt. För de mest hängivna finns det därtill både ytterligare en svårighetsgrad att bemästra, samt ett samarbetsläge som berättar lite om händelserna innan det faktiska spelet.

Shank är en intensiv saga som imponerar och underhåller konstant. Det finns skavanker här och där som stör helhetsbilden och hindrar spelet från ett högre betyg. Men jag har lika svårt att inte dra på smilbanden när jag nu skriver om spelet som när eftertexterna rullade. Shank är helt enkelt så pass underhållande.

jkgatlings bild

Har endast spelat demot och gillade det inte, så jag skaffar det inte. mitt nästa online köp blir Dead Rising 2 Case zero

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.