Shelter 2

Recension - PC - tors 5 mars 2015, kl 09.00

Släppdatum: 2015-03-09    Genre: Survival
Utvecklare: Might and Delight    Åldersgräns:

Betyg: 4/5
"Ett kaninjaktslapptäcke!"

För ett och ett halvt år sedan recenserade jag Might and Delights TPB (third person badger) Shelter - ett spel som handlade om överlevnadsinstinkt och nya perspektiv. Sedan dess har jag längtat efter en uppföljare och nu är Shelter 2 äntligen här. Den här gången är det en lodjurshona jag får följa medan hon (jag) försöker hålla sina ungar vid liv. Bjuder då uppföljaren på tillräckligt mycket nytt för att berättiga en titt? Jag är inget för sträckbänkar så ja, ja det gör det. Men bara precis.

Likheterna mellan Shelter och Shelter 2 är många. Här finns en kull bedårande ungar som ska ses efter, här finns egensinniga lapptäckesmiljöer, det ska letas mat, ungarna måste äta och växa ordentligt. Livet har helt enkelt sin gilla gång vare sig om man är en grävlings- eller en lodjursfamilj. Den här vändan är vi däremot inte längre bytet, utan jägarna. Det här såg jag fram emot. Inte för att det ligger för mig att jaga djur men för att jag skulle vilja prova spela Shelter utan att behöva vara orolig för att bli uppäten av allt som rör sig. Utöver byten finns även en uppsjö samlarobjekt att leta reda på. Svampar, fjädrar och allehanda smågrejer finns utspridda över kartorna och erbjuder en ordentlig utmaning för den som vill hitta allt. Men det är ganska svårt att fokusera på sakletande då även de som sitter högre upp i näringskedjan har fiender. Det karga landskapet, kampen mot hungern och det ständiga hushållandet med energi flåsar mig alltjämt i nacken medan solen går upp och ner.

Mina stackars små ungar faller ibland ner i gräset. Fullständigt utmattade på gränsen till svält ropar de efter sin mamma och jag springer för livet. Kom hit då, din lilla jävla kaninjävel! Smit inte! Min minsting klarar inte en natt till utan mat! Ett hjärtskärande gny låter meddela att Kir, den minsta ungen, lämnat in. Jag blir stående och stirrar ut i snöstormen och känner till min förvåning en klump i halsen. De kvarvarande ungarna kryper upp bakom mig och påminner mig om att jag måste fortsätta jaga.

Tiden går och snart är ungarna lika stora som jag, faktiskt har de många gånger till och med mer energi än jag och lyckas fånga fler byten. De är i princip självgående. Vilket betyder att de inte behöver mig längre. Framåt hösten går mina ungar skilda vägar och jag får inte följa med. Jag står på en äng och ser dem gå åt olika håll, löven faller och... Det är då fan att jag ska känna separationsångest, jag har ju bara spelat någon timme! Det börjar skymma, natten faller och jag får en klump i halsen igen.

Shelter 2 har ett släktträdssystem som går ut på att man kan spela som vardera unge som överlevde - och alltså skapa nya familjer att rå efter. Tillsammans med det faktum att kartan är helt öppen, till skillnad från i ettan då det mest var att gå från punkt A till punkt B, skapar det en helt annan känsla för de små djuren och deras liv. Igen har Might and Delight gett mig medel att se på saker ur en helt ny synvinkel. Och igen fick de min underläpp att darra. Jag varken kan eller vill gå in på fler detaljer eftersom jag tycker att varje spelare ska få prova sina egna vägar. I stället nöjer jag mig med att konstatera - Shelter 2 var värt väntan!

1231 mars, 2014 - 18:34
1231 mars, 2014 - 18:34
1231 mars, 2014 - 18:34
1231 mars, 2014 - 18:34
1231 mars, 2014 - 18:34
1231 mars, 2014 - 18:34
Fruktstund! 01/02/2014 - 16:00
Vanyels bild

Tyckte första Shelter var lite rörigt ibland, är det lite tydligare vad man faktiskt behöver göra i tvåan?

Starfighter Johanssons bild

Ja och nej! Det är ganska tydliga instruktioner (här är ett exempel) men jag gick ändå omkring ibland och tänkte att "nu är jag nog helt fel ute vad ska jag ens göra här". Men jag var inte förvirrad nog att tänka på att ta upp det i recensionen i alla fall!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.