Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Recension - Playstation 4 - tis 14 oktober 2014, kl 08.14

Släppdatum: 2014-09-30    Genre: Äventyr
Utvecklare: Frogwares    Åldersgräns: 16+

"Helt i stil med sin mästerliga förlaga"

Det har gjorts många tolkningar av Sherlock Holmes genom åren, både inom tv, film och spel, och vissa porträtteringar har lyst starkare än andra. Men den abslolut starkaste har först nu sett allmänhetens ljus, och det är Sherlock Holmes: Crimes & Punishments. Frogwares senaste skapelse uppvisar kvalitet av toppklass i allt från stora scenarion till små detaljer.

Tack vare den nya spelmotorn, Unreal Engine 3, ser spelet helt fantastiskt ut och då man behållit en del dekorer utseendemässigt intakta från tidigare spel, exempelvis Sherlocks bostad 221B Baker Street, har man verkligen möjlighet att jämföra detaljer och se skillnaden. Karaktärerna är också skarpa, detaljerade och excellent dubbade, framförallt Sherlock Holmes själv som är en unikt lysande huvudkaraktär. Och i kombination med en hel del fyndig och smart dialog har man lyckats skapa något riktigt briljant som dessutom är väldigt troget Conan Doyles litterära förlaga i både känsla och stil.

Ett par av de totalt sex fall som spelet innehåller är dessutom hämtade rakt av från Conan Doyles berättelser, men nu kan man uppleva dem på plats eller varför inte skriva om historien. I varje mysterium är det nämligen upp till spelaren själv att från de ledtrådar och bevis man samlat på sig komma fram till vem den skyldige är. Och även om det finns en korrekt gärningsman är det möjligt att sätta dit en helt annan karaktär om man så önskar. Det är bara spelarens eget samvete som sätter gränser. När man sedan kommit fram till en skyldig måste man även göra ett moralval om man skall fria eller fälla personen. Således finns det alltså ett flertal möjliga slut på varje enskilt fall, men det är alltid möjligt att kolla på alla olika slut innan man låser in sitt slutgiltiga beslut och går vidare. Och man kan även, om man så vill, få reda på om man kommit fram till rätt gärningsman. Detta är väldigt befriande för personer som likt mig inte är helt bekväma med multipla slut och moralval i spel, men skall det göras skall det göras som i Crimes & Punishments.

På förhand hade utvecklarna en tydlig vision om att spelaren inte bara skulle spela som Sherlock Holmes, utan faktiskt själv få bli mästerdetektiven. Och detta levererar man på till hundra procent. Med möjligheten att dra olika - och även felaktiga - slutsatser blir spelet mer verklighetstroget och öppet, och behovet att verkligen tänka och analysera större. Man har även gått så långt att man ger spelaren tillgång till Sherlocks hjärna, som är grunden för spelets deduction board. Här kan man para ihop ledtrådar och bevis man samlat och sedan koppla ihop dem till slutsatser och lösningar. Man har även introducerat ett par nya förmågor som används för analys av brottsplatser och personer i sann Sherlock-anda.

Det enda klagomål man kan ha är att pusslen (huvudsakligen av tankenötstyp) känns för få och för det mesta alldeles för enkla, men detta kompenseras av att de slutliga slutsatserna tar desto längre tid att klura fram. Man behöver heller inte fundera så mycket under själva utredningarna utan om exempelvis någon av Sherlocks förmågor skall användas får man omedelbart en prompt om det och det råder aldrig några tvivel om vad man skall göra härnäst. Spelet håller således spelaren i handen allt som oftast men det erbjuder samtidigt mer flyt och sammanhållning åt det excellenta berättandet och blir i slutändan således nästan ett försumbart problem. Spelet i sig känns även alldeles för kort men det är enbart därför att det är så underhållande att man vill ha mer.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments är ett fantastiskt deckarspel och kanske ett av årets starkaste spelupplevelser. Många smådetaljer bildar en fulländad helhet och skall man dra en slutsats om hur spelet kan hålla så hög klass är svaret Frogwares. Det är uppenbart att utvecklarna bryr sig om sitt verk och istället för att bara göra ett godkänt spel har man lagt ner själ och hjärta in i minsta detalj och gjort något som verkligen sticker ut men utan att för den skull vara spretigt. Och det mina vänner är som man säger elementärt.

Tobias Jensens bild

Tyckte det verkade lite B när jag hörde om det först, men efter det här så kanske det är värt att införskaffa när jag ändå köper en PS4?

Åsa Modéns bild

Tobias Jensen skrev:
värt att införskaffa

Spelet är verkligen väldigt Sherlock-troget och känns på många plan väldigt filmiskt, så om man gilla böckerna eller den gamla 80-tals serien från Granada med Jeremy Brett eller för den delen nya BBC Sherlock, så kommer man verkligen uppskatta det här :)

Zatoishwans bild

Om man jämför med The Testament of Sherlock Holmes, är det stora likheter?
Där hade man en deduction board där man skulle koppla ihop ledtrådar och då man kopplat ihop alla rätt ändrades färgen och man fick en cutscene. Alltså fanns det bara en väg framåt.
Är det här liknande, men att det finns flera parallella vägar?

Åsa Modéns bild

Ja i princip är det ganska likt men som du säger så finns det nu mer än ett sätt att korrekt koppla ihop ledtrådarna på deduction boarden.

Allt eftersom man hittar bevis får Sherlock en massa tankar huller om buller som man sedan skall kombinera i passande par och då bildas olika teorier (noder) på deduction boarden. Vissa är bara rena påståenden och vissa har två val, exempelvis "person x skulle kunna känt till y" eller "person x kan omöjligt känt till y" och beroende på vad man väljer så får man fram fler noder och slutligen får man fram en skyldig och ett motiv. Sedan kan man gå tillbaka och justera ett val i en nod och då kan man få en helt annan skyldig.När man är nöjd med sina slutsatser väljer man sin skyldige och så spelas slutet på fallet upp.

På sätt och vis känns det mycket som Testament men med undantagen att istället för en lång story så har man flera små berättelser och istället för bara en linjär väg så finns det olika möjliga slut.