Sid Meier's Civilization V

Recension - PC - ons 29 september 2010, kl 08.43

Släppdatum: 2010-09-24    Genre: Strategi
Utvecklare: Firaxis     Åldersgräns: 16+

"Ett underbart, nyuppfunnet Civilization som bibehåller seriens kärna"

Numer har ens trupper större förflyttningsmöjligheter på grund av förändringen av rutmönstret.
Att recensera ett Civilization-spel är en ganska omfattande uppgift. Det finns väldigt mycket att testa, undersöka och syna och varje moment tar väldigt lång tid att testa. Tidigare har det dock inte funnits så många nyheter som det nu finns i Civilization V vilket gör testandet än mer tidskrävande, men det är riktigt kul och intressant. Från början uppstod en viss skepsis och jag kände instinktivt att Civilization IV nog känns bättre, även om jag inte kunde sätta fingret på vad. Jag vet nu att det egentligen bara var en reaktion på allt nytt. Civilization V är inte bara ett tweakat Civilization IV, det är så mycket mer.

Dilemmat med mängden saker att berätta om kvarstår dock och jag vet inte exakt i vilken ända jag ska börja. Det första jag tyvärr noterar är buggarna, för innan jag uppgraderade mina grafikkorts drivrutiner såg spelet katastrofalt ut. När det sedan löste sig blev jag förvånad och märkligt nog lite avtänd på detaljrikedomen. Det såg inte ut som Civilization utan var… snyggt och detaljerat. Fåglar kretsar kring fiskeresurser och jaktmarker har hjortar och rävar som strövar omkring på ett otroligt vackert sätt. Firaxis har gjort gränssnittet mindre tungt och kanske mindre avskräckande för dem som inte är gamla Civilization-rävar. Det tog ett tag för mig att vänja mig, men nu är jag frälst.

Städer kan numer försvara sig själva, men man kan även stationera en enhet för att ge extra skydd.
Det jag också är begeistrad över är införandet av en-enhet-per-tile som ju ligger närmare det ursprungliga Civilization än den senaste upplagan. Det innebär att man alltså endast kan ha en enhet per ruta och det kräver ett helt annat strategiskt tänk, framför allt när man ska försvara och anfalla städer. Städerna i sig har också förändrats såtillvida att också dessa endast kan ha en trupp stationerad där, men däremot kan varje stad försvara sig själv och försvaret blir naturligtvis starkare ju mer försvarsbyggnader man uppför i den. Det gör att man inte behöver fundera så mycket över att ha många enheter i varje stad till försvar utan man kan stationera en och låta de andra utforska och anfalla.

Vidare är även resurskravet som införts riktigt, riktigt bra. Numer behöver man alltså ha direkt tillgång till en resurs för att kunna dra nytta av den. Det gäller till exempel knektar och svärdtrupper där man behöver ha tillgång till hästar, respektive järn för att kunna bygga dem. Resurserna skaffas, som vanligt, genom att bygga en gruva eller stall på ägd resurs, alternativt att man handlar med sina grannar, tillika fiender. Detta gör att det ofta blir kamp om resurserna och ofta offrar man en hel del pengar på att köpa upp rutor med värdefulla resurser, något som också är en nyhet. Man behöver inte längre vänta på att genererad kultur ska få staden att växa utan man kan köpa upp intilliggande rutor vilket är snabbt och enkelt, men dyrt.

En sak jag såg fram emot att prova var det nya, balanserade vinstmålsystemet. Social policys har införts och genom dessa kan man få olika fördelar och när man har fullföljt fem av de åtta träden kan man bygga utopia-undret och därmed ta hem vinsten. Social policys kostar kultur och mängden kultur styrs av hur mycket kultur man producerar, såklart. Dock kostar varje social policy-steg mer kultur om man har många städer vilket innebär att vi som ogärna expanderar hejvilt kan dra fördel av systemet genom att ha rikligt med kulturproducerande byggnader och social policys. Vissa social policys kan inte anammas tillsammans utan man väljer i princip en viss inriktning. Jag känner mig inte riktigt säker på att systemet är tillräckligt balanserat för att kunna erbjuda lika villkor för alla spelstilar, men det är definitivt betydligt mer flexibelt än i tidigare spel.

Civilization V är oerhört detaljerat och en fröjd för ögat att spela.
Förutom dessa större förändringar finns även en hel del tweakningar gjorts, bland annat i diplomatin där man nu har lite fler möjligheter till påtryckningar. En välkommen möjlighet är att man kan "be" sina grannar att inte bygga i närheten av ens eget område, vilket är en större garanti för att man inte får en motståndare som nära granne. Det är ju framför allt viktigt när det gäller kampen om resurserna. En annan lite mindre förändring är att man numer inte behöver bygga båtar för att skicka trupper över vatten. Man kan gå ut i vattnet med en land-enhet och låta den anfalla från havet, vilket antagligen är en kompromiss eftersom man bara kan ha en enhet per ruta. Vissa städer hade annars varit svåra att inta.

När det gäller multiplayer är det nu enkelt och smärtfritt att både skapa och gå med i ett spel, men förvånande nog inte är det inte så himla spännande att spela. De spel jag spelat har inte varit sega direkt, men det blir lite laggigt och på en normalstor karta är det inte så stor skillnad från att spela en singleplayer-kampanj. Förutom att det stundtals är hackigt då. Det är inte förrän en bit in i spelet som interaktionen med de övriga spelarna kommer igång och då ofta med krig som följd. Men av erfarenhet vet jag att spel med en god vän online är oerhört givande, men det är fortsatt ensam som man upplever Civilization bäst.

När man ska summera kan man väl egentligen inse att Civilization V förvaltar arvet väl och att det är positivt att Firaxis inte fegat utan vågat ändra på invanda mönster. Tyvärr är spelet i dagsläget ganska buggigt och många har stora problem att överhuvudtaget lyckas spela det. Till dem vill jag bara säga "kämpa på!", Civilization blir inte bättre än så här!

Achis bild

Provade demot igår, och visst, det var helt okej, men tyckte det tog alldeles för lång till att göra saker, typ 10 rundor (tror jag att det var) för att göra warriors, och under den tiden satt man bara och.. gjorde ingenting mer eller mindre. Det var iofs precis i början av spelet, så det är möjligt att det blir roligare när man kommer längre in, men jag hann ledsna innan jag kom så långt. :\

Sen så undrar jag ifall spelet har en story? Eller består singelplayer-läget bara av typ, "quick-matches"?

Snuffsiss bild

Achi skrev:

JA, iaf vad jag sett så är det bara snabba skirmish matcher man kör på, ingen story driven kampanj.

Jag tycker spelet är otroligt roligt, det går fortare att träna soldater längre in, beror på vad du har för byggnader i staden och sådär. :)

Achi skrev:

Se ovan. Och det är ju som Snuffis säger:

Snuffsis skrev:
det går fortare att träna soldater längre in, beror på vad du har för byggnader i staden och sådär. :)

Men det beror ju också på vilket tempo spelomgången har. Kör man marathon så tar det fruktansvärt lång tid att köra en omgång, men om man som jag gillar det är det inget problem. ;)

Vill man däremot att det ska gå snabbare så kör man en snabbomgång.

Alexanders bild

Jag undrar om jag skulle kunna spela det på min MacBook Pro, 13", 2,53 GHz Core 2 Duo, 4 GB 1067 MHz DDR3, GeForce 9400M. Vad tror ni? Är det värt att prova? I Boot Camp så klart. Hur stor plats tar det förresten?

Maxxons bild

Alexander skrev:

Undrar exakt samma sak :party:

Snuffsiss bild

Lars Jensen skrev:
Men det beror ju också på vilket tempo spelomgången har. Kör man marathon så tar det fruktansvärt lång tid att köra en omgång, men om man som jag gillar det är det inget problem.

Visserligen, vetej vad jag körde på men jag valde största kartan och sådär helatiden. :p

Alexander skrev:

Spelet tar uppmot 6-7gb har jag för mig. För att svara på den första frågan så ja den klarar spelet, dock får du nog med all säkerhet dra ner grafiken lite :)

Johan Eklunds bild

Alexander skrev:
I Boot Camp så klart.

Ryktas att Aspyr jobbar på en portning

Alexanders bild

Frågan är om portningen flyter lika bra som originalet, det brukar inte vara så vad jag har förstått det. Off-topic men när vi ändå är lite inne på det; Är det verkligen så att WoW körs bättre i Boot Camp än "native"? Så som Reyqune sa...

Make.Senses bild

Mycket, mycket mysigt spel.

F***. Det är i sådana här lägen man verkligen vill ha en finfin PC. Det är ju verkligen där alla tidskrävande och riktigt bra spelen finns. :(